To preamper på samme poweramp - er det mulig?

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.407
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
I et forsøk på å kompensere for manglende passtrough på preampen min for surroundutstyr har jeg kommet frem til en potensiell løsning jeg mistenker er svært tvilsom.

Jeg har for- og effektforsterker med mulighet for både balansert og single-ended tilkobling. I dag benytter jeg balansert utgang til effekt, og single-ended til en aktiv sub. Så begge utgangene sender signal på en gang, men det er jo ganske normalt.

Spørsmålet som dukker opp er hva som skjer på effektforsterkeren? Den har også dobbelt sett med tilkoblingsmuligheter, og ingen bryter eller andre ting som tilsynelatende veksler mellom balansert og single-ended inngang.

Vil det være mulig å koble til begge to på en gang?
Altså, kan jeg koble til min stereo preamp med XLR samtidig som jeg har koblet til en surroundenhet med RCA på den samme effektforsterkeren?

Det høres jo utvilsomt ut som en dårlig ide, men om det faktisk er trygt å prøve, så vil det jo absolutt løse et problem.

Eneste jeg sliter med å akseptere er at om dette faktisk vil fungere, så vil det jo si at jeg burde kunne få lyd fra begge enhetene samtidig om jeg prøvde det. Og det bør vel ikke gå spesielt bra...

Noen som faktisk vet?

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Dette bør du ikke gjøre!

Det vil bli kontakt mellom forforsterkerutgangene - som vanligvis har ganske lave utgangsimpedanser - og det også selv om du skulle slå av den forforsterkeren du ikke bruker. Dermed kan du overbelaste utgangene - i verste fall kortslutte dem. Forforsterkere er jo "vant" til å operere med høye inngangsimpedanser på effekttrinnene - og det er derfor potensielt skadelig når strømmen kommer på avveie inn i den lave utgangsimpedansen til en annen forforsterker.

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.407
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Takk for forklaring/advarselen. Da slipper jeg å teste det ut selv.

Koblingsboks er selvsagt et alternativ, men det hadde vært greit å slippe. Og veldig fint å fortsatt kunne bruke balansert oppkobling på stereodelen pga det bedre signal/støyforholdet. (Ikke at det har SÅ mye å si egentlig....)

flaago2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2010
Antall liker
0
Det er jo ikke verre enn at du stiller volumen på preampen på det samme hver gang du skal se film da. Det krever noen sekunders innstilling men ikke såååå mye jobb.

easyrider

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Mr-T skrev:
Dette er enkelt å løse med en omskifterboks, dog kun på single-ended kabling.

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=156697175
Jeg har ca samme utfordring som AndersR, og har tenkt på en koblingsboks, men tenkt at når jeg har dyre signalkabler så vil jeg ikke la de gå gjennom en boks til 199,- Må jo da også ha signalkabler vidre til Amp'en.

Noen som vet om koblingsbokser som har bedre kvalitet enn denne? Det er jo ganske billig å teste denne og se om man hører noe forskjell, men kjekt å vite om det er noen alternativer.

ER

M

Mr-T

Gjest
Tja.. hva er feil med denne boksen, bortsett fra at prislappen er for liten?

Kvaliteten på den er aldeles utmerket spør du meg.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg hadde en tilsvarende boks for mange år siden - og den fungerer helt fint, den. Bortsett fra at den ikke kan brukes de balanserte inngangene på trådstarters effekttrinn. Da måtte han eventuelt ha kjørt RCA fra begge forforsterkerne - via svitsjeboksen inn på effekttrinnets RCA-inngang. Det hadde antageligvis fungert aldeles utmerket - men da må man ikke lide av "XLR-nevrose".

M

Mr-T

Gjest
Det går an å bruke to bokser hvis man kjører balansert, må da bruke overganger mellom XLR og 2x RCA i såfall. En smule klønete for å si det mild men....

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Litt klønete også å måtte huske på å svitsje to bokser i riktig rekkefølge hele tiden. Slik at ikke begge er aktive samtidig.

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
2.194
Er det en eldre ARC effekt du har?

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.538
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ulf-B skrev:
Litt klønete også å måtte huske på å svitsje to bokser i riktig rekkefølge hele tiden. Slik at ikke begge er aktive samtidig.
Uproblematisk og ufarlig. En boks for venstre kanal og en for høyre.

Topp Bunn