To Be Or Not to Be - Et 10 år langt forskningprosjekt - høyttakabler vs høyttalere...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• W

WayAhead

Gjest
    Ifm "hyping" posted elsewhere....

Tenkte å orientere litt om mine erfaringer over 10 år med mine "nyeste" høyttalere (1988) og kabler ... fryktelige variasjoner for kabler OG høyttalere.

For å ta det siste først: De høyttalerledningene jeg endte opp med som en slags "referanse (for meg)

- (1) Totalt enleder (rent sølv)
    - (2) Someting HiFi ca 6 mm2 husker ikke typen - kommer senere
    - (3) Radionette kabler fra ca 1970 - dritdårlig kobber men fortinnet....

Høyttalere: JBL HP 520 ca 1988.
    Forsterker sansui AU-X711 alpha direct power Amp via XLR balanced.

(1) falt bort med engang

(2) nydelig bass og diskant.

(3) Fenomenal mellomtone.

Endte opp med 2+3 "samwiring" - låter beyond this world.

For å skjønne må en høre.

Prøvde alskens kabler over en 10 års periode. men endte opp med 2+3. I TILLEGG viste det seg at disse høyttalerene trang en ekstremt hard og lang "inspillingsperiode". Etter 6+ år begynte de å låte veldig bra men måtte herjes vanvittig med for å får de på plass.De "bring down the walls" om nødvendig men låter og sarte som f..n om nødvendig.

Etterhvert skaffet jeg meg og en Sansui AU-X911DG hvor man kan kjøre Direct Digital Amp (Både 711 og 911 er identiske forsterkere) med 4 stk totalbalanserte utgangsfortsterkere) nå låter alt "riktig" - omsider.

Dette ble med andre et 10 års prosjekt - jeg skal beskrive den detaljerte veien senere.

Men, dette lærte med mye om at man skal respektere andre sine erfaringer og synspunkter mht lydopplevelser - det er så ufattelig mange variabler ute å går... synsing og "hyping" blir dessverre en deal av "relatime" opplevelser... rom-akkustikk mv likeså....

W

WayAhead

Gjest
    ikke min menig å "belære" bare dele "mine" efaringer - som jeg ikke tenker å pådytte andre :)

Egentlig å formidle hvor komplisert dette er i hht egne erfaringer basert på "lyttefaktoren" (min) - og hvor vanskelig det er å dømme "andre" / "annet" ut fra en selv....

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Over seks års innspillingstid på et par høyttalere? Håper jeg er unnskyldt om jeg stiller meg en smule skeptisk til den påstanden...

W

WayAhead

Gjest
    Over seks års innspillingstid på et par høyttalere? Håper jeg er unnskyldt om jeg stiller meg en smule skeptisk til den påstanden...
    Redd for at det stemmer - dette er noe helvetesgreier - nærmere redegjørelser følger senere.... spesielt med 4 ohms høyttalere som er nede i 1 ohm på enkelte frekvenser ser du - de må "bankes" på plass.

W

WayAhead

Gjest
    Nei, forsåvidt ikke... prøvde de gamle Sansui ES200 tilhørende 1974 modell Sansui AU9500 fra 1974 med AU-X711 forsterkeren sammen med Radionette høyttalerkablene. De ga et forsåvidt mye bedre inntrykk med fex Dire Straits PI investigation - totalt mye bedre dybde og perspektiv men etterhvert kom HP520ene seg på plass. Om noen har registrert flasken som knuses "in the alley" på begynnelsen av PI så ga dette en mye bedre dybde og perspektiv med AU-X711 og ES200 men dette endret seg etterhvert som HP520 ble "innspilt" - 5-6 år senere.

Skal innrømme at dette kan lyde merkelig men det er faktisk tilfelle.

W

WayAhead

Gjest
    Har absolutt ingen grunn til å "skøye" med dette ....

W

WayAhead

Gjest
    image.jpg

Dent "tykke" kablen jeg fikk fra JBL. klarer ikke å tyde hva det er, bra bass og diskant. Lousy mellomtone. (på DETTE anlegget)

T

TT.

Gjest
    Siden dette er et forskningsprosjekt, hvem har i såfall bestilt dette?

W

WayAhead

Gjest
    Forskningsprosjekt = kun for egen regning - søker alltid den optimale løsningen - i dette tilfellet kun for å nå den optimale lyd - for eget bruk. Skjønner at det ikke er vits i å bruke mer ressurser på dette nå ... det låter så inn i H. insane bra..

Har nådd et nivå der jeg skjønner at det ikke er noen grunn til å mase videre etter å ha testet "ump´teen" forskjellige kabler (Det virker som mange kabler - (spes japanske er rettet mot klassisk/folk) og det er ikke min preferanse.

T

TT.

Gjest
    Takk. Da fikk jeg svar fra den jeg spurte. Lykke til videre

W

WayAhead

Gjest
    Mange Takk. Er i mål men nærmere redegjørelse mht detaljer følger.

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.552
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    6
    Det går vel helt fint å forske på egenhånd.
    et forskningsprosjekt er som regel i regi eller hyret av noen, derfor jeg spør
    Hvis du finansierer forskningen selv trenger du ikke ekstern finansiering. Det er ingen forutsetning at forskning skal finansieres av andre, snarere tvert imot. Akkurat dette punktet gjør prosjektet mer troverdig, men det avhenger mye av valgt forskningsmetodikk og at dette blir etterprøvbart.

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    2.164
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Er spent på fortsettelsen! Hvilken musikk spiller du og hvordan er ting plassert i lytterommet ditt?

T

TT.

Gjest
    Det går vel helt fint å forske på egenhånd.
    et forskningsprosjekt er som regel i regi eller hyret av noen, derfor jeg spør
    Hvis du finansierer forskningen selv trenger du ikke ekstern finansiering. Det er ingen forutsetning at forskning skal finansieres av andre, snarere tvert imot. Akkurat dette punktet gjør prosjektet mer troverdig, men det avhenger mye av valgt forskningsmetodikk og at dette blir etterprøvbart.
    Da forutsetter jeg at dette er dokumentert

W

WayAhead

Gjest
    Ingen finansiering - kun forskertrang for å optimalisere eget system. Da jeg kjøpte HP520ene (1988 ) var jeg sikker på at de matchet den digitale fremtiden. Imidlertid var det ikke så enkelt. Det var mye senere at jeg fikk frem deres "true quality" ... spesielt med 96-354 kHz/24 bit source files. Sånn sett var de langt forut for sin tid og God Am I glad I got them now.... Samt HP580ene...

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.165
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Forskningsprosjekt = kun for egen regning - søker alltid den optimale løsningen - i dette tilfellet kun for å nå den optimale lyd - for eget bruk. Skjønner at det ikke er vits i å bruke mer ressurser på dette nå ... det låter så inn i H. insane bra..

Har nådd et nivå der jeg skjønner at det ikke er noen grunn til å mase videre etter å ha testet "ump´teen" forskjellige kabler (Det virker som mange kabler - (spes japanske er rettet mot klassisk/folk) og det er ikke min preferanse.
    image.jpeg

X

X186841

Gjest
    JBL HP520 kom ikke før i begynnelsen av 90 åra, 91 eller 92.

Ingen finansiering - kun forskertrang for å optimalisere eget system. Da jeg kjøpte HP520ene (1988 ) var jeg sikker på at de matchet den digitale fremtiden. Imidlertid var det ikke så enkelt. Det var mye senere at jeg fikk frem deres "true quality" ... spesielt med 96-354 kHz/24 bit source files. Sånn sett var de langt forut for sin tid og God Am I glad I got them now.... Samt HP580ene...

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.014
    Torget vurderinger
    2
    Jeg fatter ikke at noen responderer på denne tråden. Dette er trollvirksomhet og åpenbart veldig morsomt for trådstarter.
    Nå er jo du den mest aktive i denne tråden........

• Liker
    Reaksjoner: TT.

chris33

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.02.2011
    Antall liker
    32
    Sted
    Østlandet

Vis vedlegget 366450
    Ha ha... Glad ikke jeg er troende. Hadde vært ett sant helvete å bytte kabel mellom sanger da musikksmaken er bred.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.506
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det verste er å bytte retningsbestemte kabler hver gang signalet vender, mellom 20 og 20000 ganger i sekundet. ;)

W

WayAhead

Gjest
    JBL HP520 kom ikke før i begynnelsen av 90 åra, 91 eller 92.

Det er nok kanskje riktig. Anlegget er fra 88 mulig at jeg kjøpte 520ene i 90. Valgte den gang 520 over 580 pga at jeg (og de i HiFi asylet) synes 520 låt bedre.

Kjøpte 580ene mye senere fordi jeg ville finne ut om dette stemte. Ville prøve de med HiRes sourcefiles. Skulle jeg valgt 1 av de i dag ville jeg beholdt 520 men 580en har vunnet seg på HiRes lydfiler. 580en har nok noe mer mellomtone men det virker som delefiltret splitter bassen på lavere frekvens - den spiller liksom ikke like musikalsk om en kan si det slik.

W

WayAhead

Gjest
    Med all behørig respekt: På den tidshorisonten er det sannsynlig at hørselen har endret seg minst like mye som høyttalerne.

Vis vedlegget 366453
    Naa... jeg har beholdt flere av de andre kablene jeg valgte bort og som jeg testet mellom 90 og 99 og pga flytting har jeg prøvet de flere ganger frem til nylig. Resultat er eksakt det samme - med min hørsel.

I normal bruk er begge kabler parallellkoblet til felles punkt på høyttalerterminalene mens de er separat koblet til A og B terminalene på forsterkeren. Ved å bytte mellom A og B samt A+B hører man raskt forskjell på egenskapene til de to samt at de faktisk utfyller hverandre.

Det er ingen tvil om at 520ene var ekstremt trange da de var nye og at dette endret seg over tid. Den kunne en lett høre ved at de spilte betydelig "penere" på lavere innstilling på volumknappen enn tidligere.

Sist redigert:
    W

WayAhead

Gjest
    "Trollingen" er det andre som står for. Jeg forsøkte kun å dele mine erfaringer med mitt system - ikke å overbevise andre om noe som helst.

W

WayAhead

Gjest
    Er spent på fortsettelsen! Hvilken musikk spiller du og hvordan er ting plassert i lytterommet ditt?
    Skal utdype mer rundt "comboen" senere men rommene anlegget har vært plassert i har stort sett vært bredere enn "lengden" slik anlegget har vært plassert. Noen ganger i kjeller - typisk peisestue med sponplater på Leca. Andre ganger i Leilighet (betong) og også i rom der ingen vinkler var symmetriske ink skrånende tak Her var det superisolert(for lyd) treverk.

Har glemt å nevne at høyttalerene er "super ego". Dvs at de kun gir den beste lydopplevelsen når man befinner seg DER (den som mikset kilden befant seg) - så presise er de. Her får man imidlertid en dybde, romfølelse og detaljoppløsning som etter min mening er helt hinsides når jeg sammenligne med andre comboer jeg har hørt. De låter fantastisk uansett hvor man befinner seg i rommen men den optimale opplevelsen er når man befinner seg i trianglet.

Plasseringen av høyttalerene er ca 2,5m fra hverandre, forsiktig vinklet mot hverandre slik at frontlinjen treffer ca 1/3 inn på den andre høyttaleren. De er plassert ca 30cm fra vegg men kan plasseres hvorsomhelst og med andre avstander etter behov. De er ikke kritiske på dette men man må sikte mot optimal lytteposisjon. Bassen kan dempes ned med to hakk med en bryter i bunnen om en feks plassere høyttaren i et hjørne. Jeg rører aldri disse.

Musikken jeg spiller er veldig variert men av mer moderne type. Min musikkåpenbaring begynte med The Beatles i 1963 selv om eldre kamerater hadde spolespillere med Everly Brothers, Elvis, Shadows osv som jeg hadde fått med meg før The Beatles stormet scenen.

Nylig laget jeg en 5 timer lang spilleliste jeg hadde Shazamed i forskjellige sammenhenger feks fra radio når jeg var ute og kjørte. Den spenner vel fra 70 tallet og opp med hovedtyngde rundt 90 kanskje men helt opp mot dagens. Da jeg laget denne listen i fjor begynte den med "I Am (feat. Taylr Renee) [Radio Edit] 3:24 versonen, med Sick Individuals & Axwell. Årsaken til at jeg catchet denne var at den avsluttet 2014 F1 sesongen på Skysports/F1 på TV og comboen av bildemateriale og denne sangen var veldig imponerende. Likte sangen uavhengig av dette.

Klassisk har aldri vært min greie - jeg vokste opp på 60 tallet må vite men, Jeg har Liverpool Oratoriet tatt opp fra TV med digital lyd. Dette var vel på 90 tallet. Dette ble jo live ur-fremført i Liverpoolkatedralen - DEN er verdt et besøk - den er gigantisk og lyden fra orglet er åpenbart helt utrolig. Har kun hørt det i opptak.

Dette kommer tydelig frem på TV opptaket. En sekvens med de laveste bassene "tear the walls down" for å si det slik. Jeg forsøkte å få kjøpt DVDen nylig men den er utgått. Lastet så ned det aktuelle partiet - kjøpt på iTunes og det låt ikke halvparten av TV opptaket. Mitt inntrykk er at klassisk musikk ikke er mikset veldig bra eller om det er andre faktorer som spiller inn. Innen klassisk musikk er det visstnok fortsatt noen BBC eller EMI innspillinger fra rundt 1960 som regnes som referansen over alle referanser i den leiren.

Av ting jeg har kjøpt de siste to årene er Jackson Browne - Best of holder i massevis men har og en SACD av et annet Album. Har vel alle CDene til Odd Børretzen fra og med Noen ganger er det ålreit. Nydelig lyd - nydelige plater. En del Queen greier har jeg kjøpt men i senere tid har jeg lastet ned en del HD filer fra HDtracks - FLAC, helst 96/24 eller bedre. Kan spille av opp til 192/24. Det siste jeg kjøpte var Paul Simons Gracelend i Deluxe versjonen 96/24. Låter eksepsjonelt bra - helt utrolig sammenlignet med tidligere innspillinger jeg har hørt.

Prøvesmak på det samme kan en få her: http://tracks.technics.com/GB/releases/1736215 Klikk på Graceland eller hør alle tracks. Prøvesmaken er nok en eller annen MP3 men gir bra indikasjon på lydmaterialet.

Sist redigert:

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.454
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje vi skal la trådststarter få dele sine erfaringer uten å latterliggjøre alt mulig. Med en gang kabler nevnes så blir det "bråk", men her koster jo ikke kablene noe som helst, og det er mange som opplever at kabler av forskjellig tykkelse eller materiale fungerer bra sammenkoblet (uten at jeg tar stilling til det).

Jeg foreslår at vi gir tråstarter rom for å dele sine erfaringer, og de som ikke føler at det er interessant, kan jo bare la vær å følge med.

Mvh
    Høvdingen

W

WayAhead

Gjest
    Ugh, takk for den Geronimo :)

Er gammel nok til å ikke være veldig hårsår på dette men er godt kjent med trolling på andre (seriøse) fora. Litt synd med all søplen innimellom de seriøse tilbakemeldingene men håper din melding når frem.

Ang hørsel... virker som mange tror at hørselen er lineær i følsomhet 0-20kHz. Det er den jo absolutt ikke. Det er noe som heter Phon og øret er mest følsomt rundt der en benytter tale.
    I tillegg operer musikkinstrumenter i nokså lave frekvensområder maks kanskje 5-6k.

Hørsel og litt om Audio / HiFi, siden ørets mest følsomme område er 1-4 kHz er ikke alderstillegget helt avgjørende for lyttekapasiteten.
    Det er selvsagt og en fordel med medfødt god hørsel men viktigst er det å ikke vokse opp i by eller støyende områder og ellers ta godt vare på hørselen. Redd for at barnehager av i dag er den verste "Hearing killeren" for nyere generasjoner..... vel,...

HØRSEL.jpg

Sist redigert:
    A

ANM

Gjest
    Vel, jeg har slettet mine bidrag, slik at du kan fortsette i fred. Beklager, trodde virkelig du spøket.

W

WayAhead

Gjest
    Musikkvalget varierer men mest moderne. Poster Shazam spillelisten men dette er en av mange. Har ca 100 FLAC Hires filer i Cog spilleren og men det er omfattende å få listet ut disse.

For de som ønsker å teste ut HiFien sin kan jeg anbefale bla Nr 26 "Good Feeling" med Flo Rida. Står boligen på plass etter denne åpningen behøver en kraftigere saker ;)

1. SHaz1.jpg

Shazam.jpg

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn