Diverse Tjojanske hester på PC'en

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
Får stadig melding om at Norton har fjernet en trojansk hest. Meldinga dukker gjerne opp med en gang jeg åpner f.eks. Google Chrome. 3 meldinger om samme fil (13****747-m.list ett eller annet) kommer rett etter hverandre før det går en stund, og de dukker opp igjen. Jeg har gått igjennom alle midlertidige intenettfiler, inkludert små zip-filer med tilsvarende navn. Sletter alt - flere tusen filer dukker opp i løpet av svært kort tid.

Det ligger tydligvis en fil ett eller annet sted jeg ikke finner, og som lager krøll. Jeg får bort Norton-meldingene noen timer etter at alt jeg finner er slettet. Så dukker de opp igjen. Fryktelig irriterende. Noen her som har god medisin mot dette? Eventuelt tips hvor jeg bør lete etter skadelige filer?

Vidar

RoyVidar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2012
Antall liker
54
Sted
Sandefjord
Uten å kjenne Norton, vil jeg anta at det er den delen av Norton som ligger i minnet under kjøring som finner/rapporterer trojaneren.

Eneste to rådene jeg har, er:

Prøv å kjøre virusscanneren også, som går gjennom filene på disken.

Dersom den ikke finner noe, last ned og kjør en eller flere andre virusscannere (Avast, AVG ...)

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.871
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hvilken trojaner er det Norton sier du har?

Gå på malwarebytes.com, last ned og installer gratisversjonen. Kjør oppdateringene på denne. Last ned og installer ccleaner fra piriform.com.

Start opp maskinen i sikker modus (hold inne F8 under oppstart inntil du får opp meny der du kan velge sikker modus).

Kjør scanning og fjerning.

Kjør ccleaner og rensk maskinen, etterfulgt av registerfiks.

Johan-Kr

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
Takk for innspill. Da er det bare å prøve. Trojanen heter noe som Agent-ettellerannet.

Vidar

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
312
Ville prøvd online virusscan:

Free Online Virus Scan - Antivirus Software - Trend Micro USA

Free Virus Scan

Og kanskje dr.web

Dr.Web CureIt! — download free anti-virus! Cure viruses, Best free anti-virus scanner!

Dette må installeres, man kan slettes igjen etter scan, mulig du må deaktivere Norton mens du kjører denne.

Finner disse ikke noe, ville jeg avinstallert Norton og brukt Microsoft Security Essentials - Microsoft Windows som Laban nevnte.

Ville også brukt Malwarebytes:

Malwarebytes : Solve your malware problems with our help

Bruker denne selv - betalingsversjonen sammens med Microsofts security og fungerer helt topp.

Ccleaner er ikke noe antivirus eller malwareprogram, men fjerner " skitt og lort" slik at maskinen blir raskere.

Ved bruk av Ccleaner - gå inn på valg - avansert og fjern haken ved " bare slett midlertidige filer som er eldre enn 24 timer.
Ellers slettes ikke "skitt og lort" som har kommet i løpet av de siste 24 timer.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.871
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Forresten - kjør Ccleaner før malwarebytes, så slipper den å skanne alle de midlertidige filene.

Ccleaner er riktignok et "ta ut søpla"-program, men en del graks har jeg funnet i ymse temp-mapper, så den er ikke helt ueffen.

For enkelte riktig vanskelige greier har jeg endt opp med å måtte starte opp fra CD for å greie å få tilgang til svineriet...

Johan-Kr

Topp Bunn