Tips til "varmtklingende" p.u

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.167
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Har et tomt headshell som jeg ønsker å fylle med en varmklingende og tilgivende p.u. til skiver av tvilsomt karakter som kler slik lyd.

MM eller Mc spiller ingen rolle da riia'en min tar begge deler.
Setter pris på tips sub 2000,-

Har vi en norsk importør er det ++

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Denon 103! (men ikke R-versjonen!) Funker fint i armen din også. Låter vanvittig bra til en lav pris, og er fantastisk på klassisk rock og pop. A no-brainer.

Sist redigert:

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.167
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Den er høyt oppe på ønskelisten pga dynamiske og livlige egenskaper, men hadde ikke en anelse om at den låt en tanke varmt.

Heter den 103r nå eller er det en nyere/annen versjon?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Den som bare heter 103 er den du skal ha. R-versjonen strekker seg litt lenger opp, men kvitterer med å kunne stikke av litt aller øverst i endel armer. Derfor er det "grunnversjonen" du bør lete etter.

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Antall liker
267
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
Har et tomt headshell som jeg ønsker å fylle med en varmklingende og tilgivende p.u. til skiver av tvilsomt karakter som kler slik lyd.

Hei
Hva med denne Med skikkelig nål på ,,,Google er din venn
LP Gear AT-95-SA phono cartridge,LP Gear AT 95 SA phono cartridge,LP Gear AT95SA phono cartridge,LP Gear AT-95-SA phono cartridge,LP Gear AT 95 SA phono cartridge,LP Gear AT95SA phono cartridge,LP Gear AT-95-SA phonograph cartridge,LP Gear AT 95 SA p
Mvh Roy

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.299
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Umm, en gammel Shure V15II (Ja, jeg mener II, 2...)? Noe spesielt med lyden av gammel Shure. Eller en Grado?

B

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
92
Torget vurderinger
7

Er det ikke bare å finne seg en Benz?
Lo4 er i hvert fall varm, den har jeg hatt i flere år.
LP også, om enn på en annen måte og mye mer oppløst.
Gullving låter både flott og varmt, den også.

Eller sjekk ut Rudis klassifiseringer på Audiophile.no

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.167
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Takker for tips alle sammen.

Har en Denon dl-103 på vei snart.
Noterer resten av tipsene bak øret til neste gang.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.686
Torget vurderinger
12
Erfaringsmessig låter den litt "glassaktig" rett ut av esken. Gi den noen timer så spiller DL103 flott. Min subjektive oppfatning.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Det er min erfaring også, Trondmeg. Gi den 25-40 timer, så er den "seg selv". Når det gjelder innstilling, trenger du en stiftrykkvekt og en protraktor, eller innstillingsmal. Ortofon har gode sånne som ikke koster allverden. Kan bestilles fra Stereofil.no. Veiledning mht bruk kan du få her. Dette fikser du!

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.167
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Har justert endel pickuper så jeg satser på at det går greit.
Overhenget setter jeg på 54mm og ser hvordan det går. Mulig jeg må ned på 52, men jeg ser hvordan den oppfører seg i armen.
Til denne må jeg bruke den medfølgende headshellet, men mulig jeg bestiller et annet hvis det ikke fungerer tilfredstillende.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Blingsa litt der, Griff. Trodde visst for et øyeblikk at jeg var i en annen tråd! Sorry! Jeg VET jo at du kan justere pickuper! ;D

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.855
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Har kjøpt meg ein 103 og vurderer han inn i referansestallen. Ikkje verdas beste, og litt varm, kanskje, men du verda kor god han er med skikkeleg arm og sjukt god riaa. Lett å sette opp er han og. Dessutan har vel alle høyrt ein slik? Perfekt referanse?

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.015
Sted
Kongsberg
Overhenget setter jeg på 54mm og ser hvordan det går. Mulig jeg må ned på 52, men jeg ser hvordan den oppfører seg i armen.
Til denne må jeg bruke den medfølgende headshellet, men mulig jeg bestiller et annet hvis det ikke fungerer tilfredstillende.
Hei.

Overhenget på enhver lengde radial tonearm - med enhver geometri - vil ligge et sted mellom 10 mm og 20 mm.
(Med en 9" arm - overheng mellom 14 mm og 17 mm). Last ned min (Excel) overhengskalkulator - herifra:
http://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/10530-vinylressurser-pa-nett-linker-3.html

Jeg regner med at du med dine tall opererer med lokasjon ved montering i en "rigg", men du må alikevel justere HTA
- med pickupen montert i shell - på spilleren.
Les mer her (side 92) : http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/56_hele.pdf

mvh
Gunnar Brekke

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.167
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Har ikke mottatt min enda, men satser på at den blir sendt fra Oslo i dag ( er for opptatt med å sette opp et par med Magnepan 1.7 til å ha tenkt for mye på den )
I min arm antar jeg at jeg setter den på 2.7 gram og anti scatingen på et sted mellom 1.5 og 2 i og med at den har lav compliance.
Hva endte du opp med Arve? Bruker du 12" arm?

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.167
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Hei.

Overhenget på enhver lengde radial tonearm - med enhver geometri - vil ligge et sted mellom 10 mm og 20 mm.
(Med en 9" arm - overheng mellom 14 mm og 17 mm). Last ned min (Excel) overhengskalkulator - herifra:
http://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/10530-vinylressurser-pa-nett-linker-3.html

Jeg regner med at du med dine tall opererer med lokasjon ved montering i en "rigg", men du må alikevel justere HTA
- med pickupen montert i shell - på spilleren.
Les mer her (side 92) : http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/56_hele.pdf

mvh
Gunnar Brekke
takker for tips.
Måler overhenget uten at shellet er koblet til armen. Måler fra pakningen på headshellet frem til stylusen.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
takker for tips.
Måler overhenget uten at shellet er koblet til armen. Måler fra pakningen på headshellet frem til stylusen.
Kan dette bli særlig nøyaktig?

...Og når du endrer overheng, må sannsynligvis zenith (ofte misforstått og kalt "offset angle") følge med? Hvorfor ikke laste ned Conrad Hoffman's Arc Template Generator, og lage en egen custom-protractor til din spiller, basert på armens monteringsavstand?

Conrad's Free Stuff

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.167
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
takker for tips.
Kan dette bli særlig nøyaktig?

...Og når du endrer overheng, må sannsynligvis zenith (ofte misforstått og kalt "offset angle") følge med? Hvorfor ikke laste ned Conrad Hoffman's Arc Template Generator, og lage en egen custom-protractor til din spiller, basert på armens monteringsavstand?

Conrad's Free Stuff
jeg kan godt laste ned en protraktor til spilleren og sammenligne med den som fulgte med spilleren. Satser på i såfall at forskjellen blir minimal.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Ah. Jeg trodde at du bare målte oveheng i headshellet og dett var dett. Bruker du en protractor, så blir det vel bra. :) Hoffmann-protractorene er veldig fine, da du kan velge geometri og radier selv, og lager til nøyaktig den monteringsavstanden som brukes. Skrevet ut på tykt fotopapir er de veldig enkle å jobbe med også, og en "arc protractor" viser overheng og zenith i begge nullpunktene også, så jag anbefaler den likevel. ;)

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.167
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Skrive ut på tykt fotopapir..nei jeg tegner den på papp etter egen hukommelse med tykk sprittusj.

Intet er så velgjort som selvgjort!

Skal se hva jeg finner Dazed

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.167
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Da er pickupen plukket opp på postkontoret, brakt hjem, pakket ut, koblet på og justert.

1steinntrykket er at denne kan bass! Nydelig feit i bunn, men stram oppover i mellomregisteret. Deilig distingt og kledelig topp.
Flott pickup!
Nå må den spilles inn!

Takker for alle tips som har kommet i tråden og pr pm.

Topp Bunn