- Ble medlem
- 26.01.2004
- Antall liker
- 84
Noen gode tips? Ca 10,000 til 20,000 kroner.
Mvh,
Olav Larsen
Mvh,
Olav Larsen
Forklar gjerne.funbunny skrev:USB forkludrer den digitale overføringen av musikkdataene.
Jeg bruker heller ikke USB til primærkilden, men fra en PC med spotify, FLAC og/eller film fungerer det helt tilfredsstillende. Videre finnes det varianter med asynkron USB, med egen klokke i DAC-en som ikke burde ha dette problemet. Forøvrig har nok usb-protokollen rutiner for å korrigere jitter innebygget, så jeg ser ikke helt at det kan være noe gigantisk problem.funbunny skrev:Hei
Problemet ligger i at både windows og apple har drivere i OS'et som styrer USB. De fleste som lager en USB dac tar seg ikke bryet med å skrive egne drivere til sine dac'er. Iom at driverene i OS'et ikke prioriterer eksakt tid når dataene overføres, får du masse jitter i form av at lyden ikke sendes som en ren strøm fra pc/mac via USB.
Firewire derimot er tidsstyrt. Ref. proffverden hvor alle DAC/lydkort brukes med Firewire fordi den ikke har dette problemet. USB dac'er skulle aldri ha vært laget, det er et kompromiss fordi alle pc/mac har USB porter.
USB dac fungerer greit i et low-end anlegg, men i high-fi/high end har den ingen ting å gjøre. Tro meg, jeg har forsøkt!
Nå bruker jeg en "tc electroncs Konnekt 24D" ( eksternt lydkort ) som er koblet til mac'en via firewire. Så tar jeg ut SP/DIF signal via coax-kabel fra Konnekt'en til dac. Da har jeg en ren datastrøm som spiller like bra eller bedre enn mitt CD-drivverk.
mvh
P
Jada. Ser poenget i det. Vet ikke hva kilden er, men et lydkort (enten internt eller eksternt via firewire) med Toslink ut ville jo gi et galvanisk skille mellom anlegget og datamaskinen også.funbunny skrev:...men til 20k snakker vi ikke lenger low-end lyd, og da tror jeg trådstarter er mye bedre tjent med en teknologi som tross alt er laget for overføring av lyd/bilde - ref. Firewire ;-)
Hadde denne hjemme til utprøving, men lot den gå videre. En vellydende dac uten tvil, men jeg bruker usb ekstern disk samt usb trådløs mus og da fikk jeg klikkelyder via usb koblingen...Griffenfeldt skrev:
!!! Jeg bruker ikke Konnekt 24D som dac, denne reclocker signalet og sender det via SP/DIF til en annen dac! Konnekt 24D som dac er so-so!...orso skrev:Jeg trodde asynkron overføring via USB var omtrent like bra som noe annet. I så fall kan den kommende HRT HD være et godt alternativ, prisen blir ca. 9000 kr.
http://www.highresolutiontechnologies.com/
tc electroncs Konnekt 24D som funbunny nevner har jeg testet et par ganger og blant annet sammenlignet med Lynx Two. Konnekt 24D gir fin lyd, men den er litt farget og mangler åpenhet. Et stykke fra high-end i mine ører.
Det er også derfor jeg linker til en tråd om asynkron USB. Vil man ha USB bør man i det minste sørge for en signalkjede som tillater det.orso skrev:Jeg trodde asynkron overføring via USB var omtrent like bra som noe annet. I så fall kan den kommende HRT HD være et godt alternativ, prisen blir ca. 9000 kr.
tc electroncs Konnekt 24D som funbunny nevner har jeg testet et par ganger og blant annet sammenlignet med Lynx Two. Konnekt 24D gir fin lyd, men den er litt farget og mangler åpenhet. Et stykke fra high-end i mine ører.
Ah, skjønner. Sikkert en veldig fin løsning. Mon tro hvordan det er sammenlignet med å bruke et PCI(e) lydkort som Lynx koblet til ekstern DAC?funbunny skrev:!!! Jeg bruker ikke Konnekt 24D som dac, denne reclocker signalet og sender det via SP/DIF til en annen dac! Konnekt 24D som dac er so-so!...
Her en link til en super Firewire dac: http://www.6moons.com/audioreviews/weiss2/minerva.html
;-)
DACen i Konnekt24D er varm. Men så regner også t.c. electronics med at de som bruker denne kjenner til at den har full DAW-kompatibilitet og at man kan sette DAC-analog OUT akkurat som man vil, slik man gjerne gjør i et lydstudio?funbunny skrev:!!! Jeg bruker ikke Konnekt 24D som dac, denne reclocker signalet og sender det via SP/DIF til en annen dac! Konnekt 24D som dac er so-so!...orso skrev:Jeg trodde asynkron overføring via USB var omtrent like bra som noe annet. I så fall kan den kommende HRT HD være et godt alternativ, prisen blir ca. 9000 kr.
Her en link til en super Firewire dac: http://www.6moons.com/audioreviews/weiss2/minerva.html
;-)
Jeg har en Grace m902.ErosLoveking skrev:Hva med noe sånt?
![]()
Litt av et statement, jeg tror du trenger å lese litt om asynkron vs. adaptiv usb - du har vel prøvd sistnevnte og skjærer deretter alle over en kam..... :-X Det er vel ikke tilfeldig at en high-end produsent som dCS nå har gått over til asynkron usb, de brukte tidligere FW mellom sine driv-dac kombinasjoner og kjenner dette systemet. De har også skrevet på Computeraudiophile at FW ikke var like egnet som tilkobling mellom mac/pc som asynk usb. Det er også en interessant diskusjon om FW-løsninger vs. asynk Usb på nevnte nettsted, bl.a. under testen av Weiss DAC202. Det kommer frem at majoriteten (unntak: Metric Halo) av FW-løsninger er PLL-baserte i motsetning til de asynkrone FFCO-baserte løsningene.funbunny skrev:USB dac fungerer greit i et low-end anlegg, men i high-fi/high end har den ingen ting å gjøre. Tro meg, jeg har forsøkt!
Jeg ville satset på en asynk usb-løsning. Kikk på Ayre QB-9 (se i Ayre tråden for linker til tester m.m.), har selv valgt denne. Ellers er HRT allerede nevnt. Ellers finnes det asynk ubs->s/pdif som du kan bruke med valgfri dac, kikk på Halide Design som er testet i siste Stereophile (og sammenliknet med diverse andre adaptive usb->s/pdif, samt toslink direkte fra Macbook pro).AlabamaRodeoStar skrev:Noen gode tips? Ca 10,000 til 20,000 kroner.
Mvh,
Olav Larsen
Herregud, mann. Dette høres ut som det reneste snobberi.funbunny skrev:USB dac fungerer greit i et low-end anlegg, men i high-fi/high end har den ingen ting å gjøre. Tro meg, jeg har forsøkt!
Usb er også best, hvis det er den asynkrone varianten...AlabamaRodeoStar skrev:Takker for mye bra tilbakemelding. Jeg observerer delte erfaringer.
På min Mac mini er det forsåvidt både usb, firewire og toslink utgang. Skal innrømme at jeg trodde usb var best (mest sannsynlig fordi det er mest utbredt i HiFi-sammenheng).
Utfordringen er at jeg oftere og oftere bruker Mac mini som signalkilde. Denne har jeg foreløpig koblet opp mot en Cambridge DacMagic. Denne kombinasjonen er en del dårligere enn min nåværende cd-spiller (Simaudio Moon Eclipse). Cd-spilleren har dessverre kun en digital inngang som jeg per i dag bruker til squeezeboxen.
Mvh,
Olav
Da er det jo bare å bruke toslink ut fra mac-en. CD-spilleren din har vel en DAc som låter bedre enn den i DacMagic, da.AlabamaRodeoStar skrev:Takker for mye bra tilbakemelding. Jeg observerer delte erfaringer.
På min Mac mini er det forsåvidt både usb, firewire og toslink utgang. Skal innrømme at jeg trodde usb var best (mest sannsynlig fordi det er mest utbredt i HiFi-sammenheng).
Utfordringen er at jeg oftere og oftere bruker Mac mini som signalkilde. Denne har jeg foreløpig koblet opp mot en Cambridge DacMagic. Denne kombinasjonen er en del dårligere enn min nåværende cd-spiller (Simaudio Moon Eclipse). Cd-spilleren har dessverre kun en digital inngang som jeg per i dag bruker til squeezeboxen.
Mvh,
Olav
He-he ;-)Dazed skrev:Herregud, mann. Dette høres ut som det reneste snobberi.funbunny skrev:USB dac fungerer greit i et low-end anlegg, men i high-fi/high end har den ingen ting å gjøre. Tro meg, jeg har forsøkt!
Greit nok at S/PDIF o.l. lyder bedre, og jeg velger også selvsagt å bruke det der jeg kan, men for å få god lyd ut fra en PC, fungerer vanlig (adaptiv) USB helt tilfredsstillende. Greit, jeg har ikke noe "High End"-anlegg, og jeg vet ikke hva du definerer som "low end", men hvis du mener at USB-dac "ikke fungerer" i et vellydende anlegg, da mistenker jeg deg for å lytte etter "feil" i lyden fremfor å høre på musikken. ...
Dazed skrev:Da er det jo bare å bruke toslink ut fra mac-en. CD-spilleren din har vel en DAc som låter bedre enn den i DacMagic, da.AlabamaRodeoStar skrev:Takker for mye bra tilbakemelding. Jeg observerer delte erfaringer.
Mvh,
Olav
Du burde nyansere mellom asynkron og adaptiv usb, dette er to forskjellige verdner.funbunny skrev:He-he ;-)Dazed skrev:Herregud, mann. Dette høres ut som det reneste snobberi.funbunny skrev:USB dac fungerer greit i et low-end anlegg, men i high-fi/high end har den ingen ting å gjøre. Tro meg, jeg har forsøkt!
Greit nok at S/PDIF o.l. lyder bedre, og jeg velger også selvsagt å bruke det der jeg kan, men for å få god lyd ut fra en PC, fungerer vanlig (adaptiv) USB helt tilfredsstillende. Greit, jeg har ikke noe "High End"-anlegg, og jeg vet ikke hva du definerer som "low end", men hvis du mener at USB-dac "ikke fungerer" i et vellydende anlegg, da mistenker jeg deg for å lytte etter "feil" i lyden fremfor å høre på musikken. ...
Man må være litt bastant her på sentralen for å vekke entusiasmen vet du!
Men, ja! Jeg mener USB i den form den blir annonsert i dag er ubrukelig i hi-end sammenheng. De fleste lanserer sine USB-dac'er som plug and play. Som noen ( OG jeg ) antyder, så er dac'er med dedikerte drivere ( asynkron overføring ) mye bedre og kanskje like bra eller bedre (?) en eks. Firewire. MEN Firewire har den forsen at det er en overføring som ble laget for lyd/bilde og at det er lagt inn i driverrutinene å holde styr på tidssync. Firewire er plug-and-play.
Og NEI, jeg har ikke lyttet feil.
Jeg utfordrer dere som har muligheten til flg. test:
Hvis dere har en pc/mac og ekstern USB disk. Forsøk å avspille musikken først fra USB disk, så fra intern disk. Er det noen som hører forskjell? På min iMac med en WD USB disk har vi ( jeg og et par kamerater ) testet dette, og alle hørte forskjell. Det er skummelt...!
Funbunny
Se fx siste Stereophile, der er det både målinger og lyttetester av Halide Design vs. Bel Canto USB Link 24/96, Lindeman USB-DDC 24/96 og Stello U2. Førstnevnte måler OG låter bedre i følge J.A.. De fleste som har testet adaptiv og asynk kommer frem til samme konklusjon. Det er mange tester og målinger på nettet, til og med Fidelity har hatt en runde med dCS U-Clock. Det er dog ikke alle som mener at et ikke-plug-and-play produkt som m2Tech låter så bra, dette vet jeg ikke noe om, da jeg ikke har testet selv.Parelius skrev:Er det nå en vedtatt sannhet at alle asynkrone USB-dacer låter bedre enn adaptive? Kan nesten virke som det ut fra argumentasjonen her.
m2Tech Hiface som overgang USB/SPdif gjør ikke dacen asynkron.
Greit nok, men det i seg selv er ingen grunn til å stirre seg blinde på en spesiell løsning. Spørsmålet til syvende og sist er jo hvordan noe er implementert som et system.ceroxol skrev:Se fx siste Stereophile, der er det både målinger og lyttetester av Halide Design vs. Bel Canto USB Link 24/96, Lindeman USB-DDC 24/96 og Stello U2. Førstnevnte måler OG låter bedre i følge J.A.. De fleste som har testet adaptiv og asynk kommer frem til samme konklusjon. Det er mange tester og målinger på nettet, til og med Fidelity har hatt en runde med dCS U-Clock. Det er dog ikke alle som mener at et ikke-plug-and-play produkt som m2Tech låter så bra, dette vet jeg ikke noe om, da jeg ikke har testet selv.Parelius skrev:Er det nå en vedtatt sannhet at alle asynkrone USB-dacer låter bedre enn adaptive? Kan nesten virke som det ut fra argumentasjonen her.
m2Tech Hiface som overgang USB/SPdif gjør ikke dacen asynkron.
Og det gjør ikke DACen asynkron.Litt usikker på hva du mener i siste setning, koblingen usb->s/pdif er jo nettopp asynkron..? Det optimale er jo seff å ikke gå veien om s/pdif.![]()