Tips til usb DAC

olav_larsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.01.2004
Antall liker
84
Noen gode tips? Ca 10,000 til 20,000 kroner.
Mvh,
Olav Larsen

funbunny

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Antall liker
213
Sted
Ved Mjøsa
Tips til USB dac er å holde seg unna USB-dac. USB forkludrer den digitale overføringen av musikkdataene. Bruk Firewire Dac hvis mulig, eller bruk Toslink ( fiber ) som et alternativ nummer to.

;-)

funbunny

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Antall liker
213
Sted
Ved Mjøsa
Hei
Problemet ligger i at både windows og apple har drivere i OS'et som styrer USB. De fleste som lager en USB dac tar seg ikke bryet med å skrive egne drivere til sine dac'er. Iom at driverene i OS'et ikke prioriterer eksakt tid når dataene overføres, får du masse jitter i form av at lyden ikke sendes som en ren strøm fra pc/mac via USB.
Firewire derimot er tidsstyrt. Ref. proffverden hvor alle DAC/lydkort brukes med Firewire fordi den ikke har dette problemet. USB dac'er skulle aldri ha vært laget, det er et kompromiss fordi alle pc/mac har USB porter.
USB dac fungerer greit i et low-end anlegg, men i high-fi/high end har den ingen ting å gjøre. Tro meg, jeg har forsøkt!

Nå bruker jeg en "tc electroncs Konnekt 24D" ( eksternt lydkort ) som er koblet til mac'en via firewire. Så tar jeg ut SP/DIF signal via coax-kabel fra Konnekt'en til dac. Da har jeg en ren datastrøm som spiller like bra eller bedre enn mitt CD-drivverk.

mvh
P

V

vredensgnag

Gjest
Har vært diskutert her en del, og det er gjort mange tester, bl.a. av Stereophile.

Denne tråden tar for seg ulike USB-implementeringer:
http://www.computeraudiophile.com/content/Asynchronicity-USB-Audio-Primer

Les også kommentarene.

Til det funbunny skriver. Det er riktig - men det var Apple som implementerte FireWire i sine maskiner, nettopp for å ha en solid overføringsvei for store mediafiler (med tanke på proff musikk- og filmproduksjon.)
Til å begynne med ville Apple ha lisens for at andre skulle bruke FW, og dermed var det mange PC-produsenter som droppet å bruke det. Dermed valgte produsenter av DAC o.l. til forbrukere å anvende USB-tilkoblingen, og denne ble også gitt økt kapasitet.
Det valget ble foretatt fordi det er så mange flere PCer enn Mac'er i verden, og dermed har man fått en helsikes masse DACer som har fått dårlig tilkobling til sine kilder.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
funbunny skrev:
Hei
Problemet ligger i at både windows og apple har drivere i OS'et som styrer USB. De fleste som lager en USB dac tar seg ikke bryet med å skrive egne drivere til sine dac'er. Iom at driverene i OS'et ikke prioriterer eksakt tid når dataene overføres, får du masse jitter i form av at lyden ikke sendes som en ren strøm fra pc/mac via USB.
Firewire derimot er tidsstyrt. Ref. proffverden hvor alle DAC/lydkort brukes med Firewire fordi den ikke har dette problemet. USB dac'er skulle aldri ha vært laget, det er et kompromiss fordi alle pc/mac har USB porter.
USB dac fungerer greit i et low-end anlegg, men i high-fi/high end har den ingen ting å gjøre. Tro meg, jeg har forsøkt!

Nå bruker jeg en "tc electroncs Konnekt 24D" ( eksternt lydkort ) som er koblet til mac'en via firewire. Så tar jeg ut SP/DIF signal via coax-kabel fra Konnekt'en til dac. Da har jeg en ren datastrøm som spiller like bra eller bedre enn mitt CD-drivverk.

mvh
P
Jeg bruker heller ikke USB til primærkilden, men fra en PC med spotify, FLAC og/eller film fungerer det helt tilfredsstillende. Videre finnes det varianter med asynkron USB, med egen klokke i DAC-en som ikke burde ha dette problemet. Forøvrig har nok usb-protokollen rutiner for å korrigere jitter innebygget, så jeg ser ikke helt at det kan være noe gigantisk problem.

Hvis trådstarter skal bruke en kilde som KUN har usb ut, finnes det jo overganger som konverterer USB-lydsignalet til f.eks. S/PDIF også. Med et budsjett på 20K, burde det jo ikke være noe problem å bake inn en slik i handelen.

funbunny

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Antall liker
213
Sted
Ved Mjøsa
...men til 20k snakker vi ikke lenger low-end lyd, og da tror jeg trådstarter er mye bedre tjent med en teknologi som tross alt er laget for overføring av lyd/bilde - ref. Firewire ;-)

T

timc

Gjest
RME Fireface 800
Lynx Two (internt PCi kort med gode analogutganger)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
funbunny skrev:
...men til 20k snakker vi ikke lenger low-end lyd, og da tror jeg trådstarter er mye bedre tjent med en teknologi som tross alt er laget for overføring av lyd/bilde - ref. Firewire ;-)
Jada. Ser poenget i det. Vet ikke hva kilden er, men et lydkort (enten internt eller eksternt via firewire) med Toslink ut ville jo gi et galvanisk skille mellom anlegget og datamaskinen også.

(Et slikt lydkort trenger ikke være dyrt, siden man egentlig ikke bruker det likevel, til noe annet enn bare å sende digital-signalet tvers gjennom det og ut på fiberkabelen.)

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
577
Torget vurderinger
1
Tror jeg bare skal konstatere nok en tråd uten rot i virkeligheten.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg trodde asynkron overføring via USB var omtrent like bra som noe annet. I så fall kan den kommende HRT HD være et godt alternativ, prisen blir ca. 9000 kr.
http://www.highresolutiontechnologies.com/

tc electroncs Konnekt 24D som funbunny nevner har jeg testet et par ganger og blant annet sammenlignet med Lynx Two. Konnekt 24D gir fin lyd, men den er litt farget og mangler åpenhet. Et stykke fra high-end i mine ører.

Thumper

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.09.2007
Antall liker
1.430
Sted
Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
Griffenfeldt skrev:
http://www.wlm-acoustics.com/

Mitt tips må bli denne!

Mener den ligger på ca 20 tusen.
Hadde denne hjemme til utprøving, men lot den gå videre. En vellydende dac uten tvil, men jeg bruker usb ekstern disk samt usb trådløs mus og da fikk jeg klikkelyder via usb koblingen...
Virker som jeg bare har en usb bus i pc'n, og da blir den koblingen litt kilen for støy/ulyder.

Har hatt en usb dac før også med samme problem der, så nå fant jeg endelig ut at dette ikke var veien å gå for meg...

Venter nå på en dac med mulighet til å bruke firewire og optisk fra pc'n. :)
Ulempen er jo at jeg måtte litt til opp i pris..

funbunny

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Antall liker
213
Sted
Ved Mjøsa
orso skrev:
Jeg trodde asynkron overføring via USB var omtrent like bra som noe annet. I så fall kan den kommende HRT HD være et godt alternativ, prisen blir ca. 9000 kr.

tc electroncs Konnekt 24D som funbunny nevner har jeg testet et par ganger og blant annet sammenlignet med Lynx Two. Konnekt 24D gir fin lyd, men den er litt farget og mangler åpenhet. Et stykke fra high-end i mine ører.
!!! Jeg bruker ikke Konnekt 24D som dac, denne reclocker signalet og sender det via SP/DIF til en annen dac! Konnekt 24D som dac er so-so!...
Her en link til en super Firewire dac: http://www.6moons.com/audioreviews/weiss2/minerva.html

;-)

V

vredensgnag

Gjest
orso skrev:

Det er også derfor jeg linker til en tråd om asynkron USB. Vil man ha USB bør man i det minste sørge for en signalkjede som tillater det.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
funbunny skrev:
!!! Jeg bruker ikke Konnekt 24D som dac, denne reclocker signalet og sender det via SP/DIF til en annen dac! Konnekt 24D som dac er so-so!...
Her en link til en super Firewire dac: http://www.6moons.com/audioreviews/weiss2/minerva.html

;-)
Ah, skjønner. Sikkert en veldig fin løsning. Mon tro hvordan det er sammenlignet med å bruke et PCI(e) lydkort som Lynx koblet til ekstern DAC?

V

vredensgnag

Gjest
funbunny skrev:
orso skrev:

;-)
DACen i Konnekt24D er varm. Men så regner også t.c. electronics med at de som bruker denne kjenner til at den har full DAW-kompatibilitet og at man kan sette DAC-analog OUT akkurat som man vil, slik man gjerne gjør i et lydstudio?

Den forkjærligheten audiofile har for "komponentens jomfruelige renhet" er irrelevant når det gjelder slike enheter (og sludres uansett til med alskens merkelige tweaks.)
Nøkkelen er å bruke den som pass-through, slik mange også bruker CD-spillere som har digitale inn- og utganger.

Tror du vil finne dette interessant, Orso: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,52478.0.html

V

vredensgnag

Gjest
ErosLoveking skrev:
Hva med noe sånt?
Jeg har en Grace m902.
m903 har fått oppdatert USB-tilkobling, og da nettopp med mulighet for asynkron overføring. Jeg bruker ikke USB til denne selv, men kan nesten ikke anbefale Grace sin DAC nok. Vidunderlig lyd ut, gode muligheter som headphone amp, med en meget god X-feed.
Jeg har en AE tilkoblet med optisk Toslink, og bruker denne sammen med min retroforsterker, samt som headphone amp når jeg ikke vil plage naboene midt på natten.

Kjøpte den etter å ha testet en mengde DACer i prisnivået under.

Prolyd har den til NOK 15' - så da blir det penger til en good headphone.

http://www.prolyd.no/Avdelinger/pro...rence-headphone-amplifier--and--DAC-A903.aspx

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
191
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
funbunny skrev:
Litt av et statement, jeg tror du trenger å lese litt om asynkron vs. adaptiv usb - du har vel prøvd sistnevnte og skjærer deretter alle over en kam..... :-X Det er vel ikke tilfeldig at en high-end produsent som dCS nå har gått over til asynkron usb, de brukte tidligere FW mellom sine driv-dac kombinasjoner og kjenner dette systemet. De har også skrevet på Computeraudiophile at FW ikke var like egnet som tilkobling mellom mac/pc som asynk usb. Det er også en interessant diskusjon om FW-løsninger vs. asynk Usb på nevnte nettsted, bl.a. under testen av Weiss DAC202. Det kommer frem at majoriteten (unntak: Metric Halo) av FW-løsninger er PLL-baserte i motsetning til de asynkrone FFCO-baserte løsningene.

Adaptiv usb er ofte crap. Hederlige løsninger finnes dog, spesielt fra de som lisensierer CEntrance.

AlabamaRodeoStar skrev:
Noen gode tips? Ca 10,000 til 20,000 kroner.
Mvh,
Olav Larsen
Jeg ville satset på en asynk usb-løsning. Kikk på Ayre QB-9 (se i Ayre tråden for linker til tester m.m.), har selv valgt denne. Ellers er HRT allerede nevnt. Ellers finnes det asynk ubs->s/pdif som du kan bruke med valgfri dac, kikk på Halide Design som er testet i siste Stereophile (og sammenliknet med diverse andre adaptive usb->s/pdif, samt toslink direkte fra Macbook pro). :)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
funbunny skrev:
Herregud, mann. Dette høres ut som det reneste snobberi.

Greit nok at S/PDIF o.l. lyder bedre, og jeg velger også selvsagt å bruke det der jeg kan, men for å få god lyd ut fra en PC, fungerer vanlig (adaptiv) USB helt tilfredsstillende. Greit, jeg har ikke noe "High End"-anlegg, og jeg vet ikke hva du definerer som "low end", men hvis du mener at USB-dac "ikke fungerer" i et vellydende anlegg, da mistenker jeg deg for å lytte etter "feil" i lyden fremfor å høre på musikken. ...Noe som er greit nok som hobby i seg selv, kanskje. Jeg personlig, får i alle fall veldig mye glede ut av lossy komprimert 320bps Spotify-musikk gjennom en USB-kabel til DAC-en min, selv om jeg vet at anlegget kan låte bedre med CD som kilde og S/PDIF inn til DAC-en.

Når det er sagt, så synes jeg fremdeles at når man budsjetterer 20KKr til DAC, så er det litt "spesielt" å fokusere på USB, og jeg synes at da burde man sette av en liten del av budsjettet til å fikse en slags konvertering til f.eks. toslink, som beskrevet tidligere i tråden. Et hvilket som helst lydkort med Toslink (helst, for galvanisk skille) eller coax-digitalutgang vil være nok.

V

vredensgnag

Gjest
Som nevnt en grunn til at jeg linket til Asynkron USB diskusjonen på CA. Men det kan lønne seg å være oppmerksom på at en del USB-produsenter har det travelt med å forsvare sine opprinnelige valg av USB der inne, fremfor å stille seg åpne for at det finnes bedre protokoller.

Og så er det en god del DACer som ikke har asynkron USB, og disse bør man unngå. Av den grunn ville jeg f.eks. ikke kjøpt en Grace m902 i dag, dersom det var utsikter til bruk av USB-tilkoblingen - Grace har implementert asynkron USB i m903. Men da m902 ble lansert var det ingen som reflekterte over behovet i forhold til USB.

I tillegg bør man vurdere om man vil ha galvanisk skille mellom datamaskin som potensiell støykilde og DAC. USB er mer sannsynlig overfører av f.eks. PSU-indusert støy - og det har selvsagt ingen ting med protokollen å gjøre, men med at det er fast kontakt.
Selv om FW også representerer en fast kontakt, så har man ikke det samme problemet med mangel på galvanisk skille.

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Lol. Hvis du velger spdif til fordel for usb fordi usb-overføring er så dårlig.... da har du vel tråkka i salaten. ::)

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.711
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
optisk usb kabel løser galvaniske skille problematikken
J KENY modifisert batteridrevet HIFACE også
mvh
Leif

V

vredensgnag

Gjest
Vi er vel, som vanlig, i det merkelige grenselandet der ingenting er godt nok for alle, og de ulike har hver sin kjepphest - samtidig som man diskuterer nyanser som selv flaggermus lar være å bry seg om.

;D

Det er fint med så få konverteringer som mulig i signalbanen, og at denne går gjennom så få komponenter som mulig.

For meg ville idealet vært aktive høyttalere der man kjører Ethernet rett i ht, og styrer prosesseringen i disse vha en iPad. Meridian er på vei dit.

olav_larsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.01.2004
Antall liker
84
Takker for mye bra tilbakemelding. Jeg observerer delte erfaringer.
På min Mac mini er det forsåvidt både usb, firewire og toslink utgang. Skal innrømme at jeg trodde usb var best (mest sannsynlig fordi det er mest utbredt i HiFi-sammenheng).

Utfordringen er at jeg oftere og oftere bruker Mac mini som signalkilde. Denne har jeg foreløpig koblet opp mot en Cambridge DacMagic. Denne kombinasjonen er en del dårligere enn min nåværende cd-spiller (Simaudio Moon Eclipse). Cd-spilleren har dessverre kun en digital inngang som jeg per i dag bruker til squeezeboxen.

Mvh,
Olav

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
191
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
AlabamaRodeoStar skrev:
På min Mac mini er det forsåvidt både usb, firewire og toslink utgang. Skal innrømme at jeg trodde usb var best (mest sannsynlig fordi det er mest utbredt i HiFi-sammenheng).

Utfordringen er at jeg oftere og oftere bruker Mac mini som signalkilde. Denne har jeg foreløpig koblet opp mot en Cambridge DacMagic. Denne kombinasjonen er en del dårligere enn min nåværende cd-spiller (Simaudio Moon Eclipse). Cd-spilleren har dessverre kun en digital inngang som jeg per i dag bruker til squeezeboxen.

Mvh,
Olav
Usb er også best, hvis det er den asynkrone varianten... ;) Desverre er det den adaptive varianten som har blitt meget utbredt og mange baserer sine erfaringer på dette og de fleste aner ikke forskjell på asynkron vs. adaptiv, og enda fler blander inn asynkron ordet i asynkron sample rate converter (ASRC), som finnes i mange dacer med adaptiv usb, men som er noe helt annet...

Det finnes asynkrone usb->s/pdif løsninger, så du kan fortsette å benytte din Simaudio-spiller, men da må du koble.. :)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
AlabamaRodeoStar skrev:

Mvh,
Olav
Da er det jo bare å bruke toslink ut fra mac-en. CD-spilleren din har vel en DAc som låter bedre enn den i DacMagic, da.

funbunny

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Antall liker
213
Sted
Ved Mjøsa
Dazed skrev:
funbunny skrev:

Greit nok at S/PDIF o.l. lyder bedre, og jeg velger også selvsagt å bruke det der jeg kan, men for å få god lyd ut fra en PC, fungerer vanlig (adaptiv) USB helt tilfredsstillende. Greit, jeg har ikke noe "High End"-anlegg, og jeg vet ikke hva du definerer som "low end", men hvis du mener at USB-dac "ikke fungerer" i et vellydende anlegg, da mistenker jeg deg for å lytte etter "feil" i lyden fremfor å høre på musikken. ...
He-he ;-)
Man må være litt bastant her på sentralen for å vekke entusiasmen vet du!
Men, ja! Jeg mener USB i den form den blir annonsert i dag er ubrukelig i hi-end sammenheng. De fleste lanserer sine USB-dac'er som plug and play. Som noen ( OG jeg ) antyder, så er dac'er med dedikerte drivere ( asynkron overføring ) mye bedre og kanskje like bra eller bedre (?) en eks. Firewire. MEN Firewire har den forsen at det er en overføring som ble laget for lyd/bilde og at det er lagt inn i driverrutinene å holde styr på tidssync. Firewire er plug-and-play.

Og NEI, jeg har ikke lyttet feil.

Jeg utfordrer dere som har muligheten til flg. test:
Hvis dere har en pc/mac og ekstern USB disk. Forsøk å avspille musikken først fra USB disk, så fra intern disk. Er det noen som hører forskjell? På min iMac med en WD USB disk har vi ( jeg og et par kamerater ) testet dette, og alle hørte forskjell. Det er skummelt...!

Funbunny

olav_larsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.01.2004
Antall liker
84
Som sagt. Denne inngangen er opptatt (Squeezebox) :)

Dazed skrev:
AlabamaRodeoStar skrev:

Mvh,
Olav
Da er det jo bare å bruke toslink ut fra mac-en. CD-spilleren din har vel en DAc som låter bedre enn den i DacMagic, da.

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
191
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
funbunny skrev:
Dazed skrev:
funbunny skrev:

Greit nok at S/PDIF o.l. lyder bedre, og jeg velger også selvsagt å bruke det der jeg kan, men for å få god lyd ut fra en PC, fungerer vanlig (adaptiv) USB helt tilfredsstillende. Greit, jeg har ikke noe "High End"-anlegg, og jeg vet ikke hva du definerer som "low end", men hvis du mener at USB-dac "ikke fungerer" i et vellydende anlegg, da mistenker jeg deg for å lytte etter "feil" i lyden fremfor å høre på musikken. ...
He-he ;-)
Man må være litt bastant her på sentralen for å vekke entusiasmen vet du!
Men, ja! Jeg mener USB i den form den blir annonsert i dag er ubrukelig i hi-end sammenheng. De fleste lanserer sine USB-dac'er som plug and play. Som noen ( OG jeg ) antyder, så er dac'er med dedikerte drivere ( asynkron overføring ) mye bedre og kanskje like bra eller bedre (?) en eks. Firewire. MEN Firewire har den forsen at det er en overføring som ble laget for lyd/bilde og at det er lagt inn i driverrutinene å holde styr på tidssync. Firewire er plug-and-play.

Og NEI, jeg har ikke lyttet feil.

Jeg utfordrer dere som har muligheten til flg. test:
Hvis dere har en pc/mac og ekstern USB disk. Forsøk å avspille musikken først fra USB disk, så fra intern disk. Er det noen som hører forskjell? På min iMac med en WD USB disk har vi ( jeg og et par kamerater ) testet dette, og alle hørte forskjell. Det er skummelt...!

Funbunny
Du burde nyansere mellom asynkron og adaptiv usb, dette er to forskjellige verdner. :) Førstnevnte er så absolutt high-end! ;) Jeg går fortsatt ut ifra at dine opplevelser er basert på en adaptiv løsning..

Asynkron USB er også ekte plug-and-play; HRT, dCS og Wavelenght, samt alle som lisensierer Wavelenght's Streamlenght; Ayre, Halide Design. Arcam rDac som lisensierer dCS' kode er også plug-and-play. Ellers finnes det flere asynkrone usb-løsninger hvor en skal installere drivere, m2Tech etc. flere mener at disse ikke spiller like bra som plug-and-play løsningene, jeg aner ikke hvorfor og har heller ikke testet selv. Når vi snakker om et stereosignal opp mot 24/192 så er vel usb akkurat like egnet som FW, hvis du leser tråden på computeraudiophile så kommer det frem at noen (de fleste) FW løsninger er underlegne en asynk usb (da de er PLL-baserte), dog er det unntak her også, f.eks. Metric Halo.

Ellers er jeg enig med deg at musikk spiller best direkte fra hdd, helst ram, selv bruker jeg Pure Music som legger den inn på ram (memory play) og avspiller derfra (hvis du bruker iTunes burde du seriøst teste dette programmet..). En bør forøvrig ikke benytte en usb-hdd sammen med en usb-dac, da bør en ha en FW-hdd (optimalt eSATA) eller bruke et program som PM...

:)

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Og musikk på ekstern usb-disk låter bedre enn intern i Baledius Embla … ::)

P

Parelius

Gjest
Er det nå en vedtatt sannhet at alle asynkrone USB-dacer låter bedre enn adaptive? Kan nesten virke som det ut fra argumentasjonen her.

m2Tech Hiface som overgang USB/SPdif gjør ikke dacen asynkron.

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
191
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Parelius skrev:
Er det nå en vedtatt sannhet at alle asynkrone USB-dacer låter bedre enn adaptive? Kan nesten virke som det ut fra argumentasjonen her.

Se fx siste Stereophile, der er det både målinger og lyttetester av Halide Design vs. Bel Canto USB Link 24/96, Lindeman USB-DDC 24/96 og Stello U2. Førstnevnte måler OG låter bedre i følge J.A.. De fleste som har testet adaptiv og asynk kommer frem til samme konklusjon. Det er mange tester og målinger på nettet, til og med Fidelity har hatt en runde med dCS U-Clock. Det er dog ikke alle som mener at et ikke-plug-and-play produkt som m2Tech låter så bra, dette vet jeg ikke noe om, da jeg ikke har testet selv.

Litt usikker på hva du mener i siste setning, koblingen usb->s/pdif er jo nettopp asynkron..? Det optimale er jo seff å ikke gå veien om s/pdif. :)

P

Parelius

Gjest
ceroxol skrev:
Parelius skrev:

Se fx siste Stereophile, der er det både målinger og lyttetester av Halide Design vs. Bel Canto USB Link 24/96, Lindeman USB-DDC 24/96 og Stello U2. Førstnevnte måler OG låter bedre i følge J.A.. De fleste som har testet adaptiv og asynk kommer frem til samme konklusjon. Det er mange tester og målinger på nettet, til og med Fidelity har hatt en runde med dCS U-Clock. Det er dog ikke alle som mener at et ikke-plug-and-play produkt som m2Tech låter så bra, dette vet jeg ikke noe om, da jeg ikke har testet selv.
Greit nok, men det i seg selv er ingen grunn til å stirre seg blinde på en spesiell løsning. Spørsmålet til syvende og sist er jo hvordan noe er implementert som et system.

Litt usikker på hva du mener i siste setning, koblingen usb->s/pdif er jo nettopp asynkron..? Det optimale er jo seff å ikke gå veien om s/pdif. :)
Og det gjør ikke DACen asynkron.

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,49056.msg914295.html#msg914295

Samtidig mener jeg å huske at ikke alle er like overbegeistret når det gjelder forbedringer som den dingsen gjør.

Sting

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
73
Sted
Sola
Torget vurderinger
14
Hva med Naims løsning, fungerer det like bra som asynkron dac?

Topp Bunn