Tips til reisemål England

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Antall liker
673
Fruen og jeg har tenkt oss en tur til sør og sørvest-England i sommer. Vi kommer til å leie bil og kjøre fra sted til sted. Noen som har tips om fine steder å besøke/sove over?

Vi er ikke spesielt stemt for større byer, mer små koselige landsbyer à la klisjefilmer der alt er pittoreskt :)

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.152
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Sør-Vest-England er en deilig del av verden, og der kryr det av pittoreske landsbyer og småbyer.
Jeg har tilbragt en del tid på jobb i Dorset, og nyter det hver gang.
Småbyer langs kysten i Dorset, som vakre gamle Lyme Regis, spekket med historie og kultur. Litt større Weymouth er fremdeles pittoresk og behagelig, Portland, eller lille West Lulworth ved Lulworth Cove. Mye å velge i, og mange små steder med små serverings- og overnattings-steder.
Ikke gå glipp av de gamle pubene med lavt under taket og lokal produsert real ale. Mange av pubene har overnatting ovenpå, i trivelig atmosfære, til en rimelig penge.
Landsbyer litt vekk fra kysten er litt billigere og ofte fredeligere, men like trivelige.

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
Linken ovenfor er ikke helt patent, prøv Weymouth, Storbritannia.

Mvh

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.152
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Fidelio skrev:
.... landsbyer à la klisjefilmer der alt er pittoreskt :)
Når du nevner film og pittoresk, Den Franske Løytnantens Kvinne er innspilt i Lyme Regis, "The Pearl of Dorset".

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Cotswolds i vest. Not to be missed, bo gjerne i Bourton-on-the-water eller liknende perler der. Fantastisk område, som tatt rett ut av en Ole Brum-film, med honninggule hus og skikkelig engelsk landsbyidyll overalt.

Somerset rundt Bath er også supert, ikke gå glipp av Bath om du er i området.

Er du helt nede i sørvest så SKAL du bruke en dag i Clovelly (Devon). Helt fantastisk. En Jeeves & Woster-episode ble innspilt der (den da han måtte flytte til landet for å spille trombone, og traff på denne amerikanske pengekaren med egen yatch). Jeg har vært der flere ganger, det er virkelig en perle.

Castle Combe i Wiltshire er en av de mest idylliske landsbyene i verden imo. Avebury og Lacock er også helt nydelige!! Må ikke gås glipp av. Kan bo i de byene og ta dagstur til Bath. Eller omvendt.

Nei her er det så mye flott at jeg kunne ha skravlet hele kvelden om det. Gled deg til turen!

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.919
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Isle of Wight er verdt å få med seg. En øy i kanalen med subtropisk klima. Det regner nesten aldri der - majoriteten av nedbør kommer som nattetåke og luftfuktighet. Alikevel er øya grønn og fruktbar. Mye dyreliv.

Du kan ta hurtigbåt dit fra Portsmouth eller Southampton.

Trange brosteinslagte gater, lite biler... Om mulig, prøv å dra dit utenfor den britiske feriesesongen - da er det billigere å bo og ikke så mye turister.

http://en.wikipedia.org/wiki/Isle_of_Wight

Johan-Kr

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Antall liker
673
Tusen takk for alle kjempegode tips! Visste at sentralen var det rette stedet å spørre:) Blir en fin tur!

G

Gjestemedlem

Gjest
Eden project i Cornwall er sikkert verdt et besøk om man er på de trakter.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.919
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Et annet interessant museum er Portsmouth historic dockyard. Der ligger bl.a. flaggskipet til Nelson, HMS Victory og et av de jern-pansrede, seil- og dampdrevne skipene, HMS Warrior bevart.
http://www.historicdockyard.co.uk/

Johan-Kr

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.919
Torget vurderinger
0
Når du nå først er i den delen av verden vil jeg bare anbefale Bath. En fantastisk liten by. Bodde der da jeg studerte for ca 30 år siden, og så var jeg der for 13 år siden en 3 månedersperiode ifm videreutdannelse. Trivdes fantastisk godt.

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Antall liker
673
Så mange godt tips :) Dette blir en bra ferie!

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Fidelio skrev:
Så mange godt tips :) Dette blir en bra ferie!
Du kan jo se deg omkring litt før turen, i menyen på venstre side finner du store billedgallerier sortert etter stedstype. Her er også alle de landsbyene som er nevnt så langt. England er et svært vakkert land.

www.picturesofengland.com

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Antall liker
673
Tilbake fra turen, for et flott land! London-Hastings-Lyme Regis-Holywell Bay-Cotswolds og så hjem igen. Åtte dager fantastisk roadtrip :)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ser gjerne bilder når du får prosessert de. England er et utrolig flott land!

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Antall liker
673
Noen få bilder (tok alt for mange, glemte kameraet så iPhonen måtte gjøre jobben). England er så vakkert at det er utrolig at ikke fler reiser dit. Fantastisk natur, ble faktisk ganske paff flere steder, skjønner ikke hvorfor jeg ikke har reist rundt her før.

Verdens kuleste toalett på Scetch i Bond Street i London:

Beachy Head:

Tintagle i Cornwall:

Lizard i Cornwall:

Vakreste stranden jeg har sett, Holywell Bay i Cornwall:

Clovelly:

B&B'et vårt i Turkdean i The Cotswolds; kom sent på kvelden fikk te og kaker på kjøkkenet, muligens det koseligste stedet jeg har vært noen gang:

Fantastiske Blenheim Palace, barndomshjemmet til Winston Churchill, og et av verdens flotteste barokkslott (mange morsomme død-franskmann-detaljer på fasaden også hehe).

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
England kan være virkelig herlig, og utenfor storbyene kan roen skikkelig sette seg i deg - hvis du er mottakelig. 8)

Topp Bunn