tips til ny RIAA

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.814
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
i en anfall av mental tåke solgte jeg XOnoen min (fordi jeg ble lovet en annen RIAA, men så ble det ikke noe av det)
nå må jeg se meg om etter en verdig erstattning. Noen som har tips?

har kommet frem til følgende kandidater:
en brukt Whest PS 30 RDT special edition
Avid Pellere
Sutherland 20/20 eller Hubble

noen innspill angående disse?

Pickupen er en Benz Gullving

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
i en anfall av mental tåke solgte jeg XOnoen min (fordi jeg ble lovet en annen RIAA, men så ble det ikke noe av det)

Avid Pellere

Jeg har ingen innspill om disse, men har du hørt noen LCR-baserte RIAA'er? Det ville jeg gjort hvis jeg var deg.
R

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.208
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Solgt XOno? :eek:
Whest er vel beste erstatning, Sutherland noe rimeligere...

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
18.534
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Både Whest og Sutherland er meget gode alternativer, men alt avhenger av dine egne prefererte ønsker om hva du totalt vil ha ut av samspillet mellom Phono-trinnet og Benz'en. Du vil få en stram, god basskontroll på begge disse to, med en helt grei oppløsning. Jeg synes at det vil være en bedre løsning til Benz'en å velge et trinn som strammer opp fremfor å velge et trinn som forsterker pu'ens litt blaute og esende mellomtone-fokuserte spillestil. Et klin vilt trinn uten begrensninger som også kan tenkes på, er det største trinnet til Monk Audio. Allikevel er opplistingen din gode og safe valg. Whest har jeg hørt på en rekke ganger i bl.a rør-oppsett, men aldri sammen med Benz, så det overlater jeg til andre å uttale seg om. Det samme med Avid. Allikevel vil jeg aldri glemme Monk'en selvom VTL'en har bedre kontroll og formidler sakene enda strammere og dypere.

Jeg synes ihvertfall at du har plukket deg ut gode phono-trinn - alle tre.
Her er det bare å gi gass! Lykke til.

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.814
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
bare gni det inn...:p

den er kommet ihvertfall til gode hender :rolleyes:

må sier jeg er litt nysgjerrig på AVIDen også... men hvis jeg skal gjette ut ifra hva jeg har lest om de andre phonotrinnene fra AVID så spiller den litt mere nøytral enn fex. Whest eller XOno (XOnoen kan skyte litt over målet i enkelte tilfeller)
Whest har litt rykte for å være noe overpriset, men brukt er det kanskje ikke så ille.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.446
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31

Avid Pellere

Jeg har ingen innspill om disse, men har du hørt noen LCR-baserte RIAA'er? Det ville jeg gjort hvis jeg var deg.
R
Pussig at det ikke finnes flere med disse komponentene i korreksjonsnettverket.
Litt dyrer enn enkle motstander og kondensatorer, men det behøver ikke ha betydning for sluttsummen.

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hvis du skal sparke 25K ville jeg definitivt hørt hva Thomas Mayer kan få ut av det. En LCR basert RIAA fra ham bør være helt overlegen de andre du har listet. VinylSavor: LCR RIAA

Puma

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.446
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Du kan sjekke Cole og sitte igjen med en god del av ditt budsjett til annet.

stingrayV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Antall liker
245
Sted
Skodje
Torget vurderinger
4
Den er i mine kalde, klamme, og takknemlige hender! Og her blir den leenge!
kjøp den whest'en. Eneste grunn til at jeg ikke endte opp med den var at du lot meg kjøpe XOno!

C

bare gni det inn...:p

den er kommet ihvertfall til gode hender :rolleyes:

må sier jeg er litt nysgjerrig på AVIDen også... men hvis jeg skal gjette ut ifra hva jeg har lest om de andre phonotrinnene fra AVID så spiller den litt mere nøytral enn fex. Whest eller XOno (XOnoen kan skyte litt over målet i enkelte tilfeller)
Whest har litt rykte for å være noe overpriset, men brukt er det kanskje ikke så ille.

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.186
Torget vurderinger
6
Hvis du skal sparke 25K ville jeg definitivt hørt hva Thomas Mayer kan få ut av det. En LCR basert RIAA fra ham bør være helt overlegen de andre du har listet. VinylSavor: LCR RIAA

Puma
LCR RIAA var nytt for meg. Hva er LCR og hvorfor er dette overlegent? Skal ha meg et riaa trinn til platespiller nr. to i oppsettet og ble litt nyskjerrig nå. Beklager hvis dette blir OT for trådstarter, men dette var litt for interessant til at jeg klarte la være..

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.446
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
I nesten alle tilfeller benyttes det R og C komponenter i nettverket for å få riktig RIAA korreksjon. Rimelig enkelt og veldig billig.
Samme korreksjon kan en få til ved å benytte induktanser (L) sammen med C (og R).
Om dette er bedre?
Vet ikke sikkert. Det er noe mer komplisert. En induktans til formålet koster sikkert >>100 motstander.

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
De fleste korreksjonsfilter som brukes under kutting av LP-mastere korrigeres med LCR-nettverk. Et LCR-RIAA-trinn vil likne mest på det inverse av disse filterne. Jeg har hørt et par av disse LCR-RIAA-trinnene (Wavac og Cole) og de gir en helt fantastisk transientgjengivelse og en svært troverdig lyd.
Jeg har et LCR-RIAA bygge på gang.
Hvis du er interessert så sjekk f.eks. forumet til Intact Audio.
R

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.208
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
De fleste korreksjonsfilter som brukes under kutting av LP-mastere korrigeres med LCR-nettverk. Et LCR-RIAA-trinn vil likne mest på det inverse av disse filterne. -----------------------------
R
En någet gammel/utdødd myte...

Arne K

Huldra57

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.02.2009
Antall liker
110
Sted
Oslo
Hei Slarti...

Kjøp en Ayre P5 xe til veil 20 k. Ta en tlf til BMH, så får du kanskje en fin pris...
Og når du selger, kjøper jeg.....

mvh Huldra, m Ayre i anlegg nr 2. Eller 1.2 burde det vel kalles.

Topp Bunn