Tips til ny arm med headshell for Rega?

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.129
Antall liker
2.089
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Jeg bruker en Rega P78 i dag som jeg er ganske så fornøyd med, bortsett fra én ting.. jeg skulle gjerne hatt headshell på den. Å bytte PU er en kronglete prosess, og jeg kommer etter hvert til å ha behov for å kunne bytte PU raskt (som i mellom plater, så bør gå fort). Regner med noen armer er bedre egnet enn andre. I dag sitter det en RB220 på den. Noen som har tips til konkrete armer her? Eventuelt hva bør jeg være obs på? Har aldri byttet arm før, så dette er helt nytt for meg. Alternativet er å bytte spiller, men det sitter litt lengre inne, da spilleren er morsom å bruke hvilket gir ekstra kos.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Vær obs på at du vil måtte jobbe en del med ulike headshell for å treffe på stiftetrykk. Med mindre du symes det er i orden å justere dette for hvert bytte. Jeg har ikke 78-plater og følgelig heller ikke pickup til formålet, men jeg har vært opptatt av at når jeg skal bytte mellom stereo- og mono-pickup så har de samme geometri, elektrisk oppbygning og ikke minst vekt. Da kan du bytte superkjapt. Liker også at armen har lås, eller i hvert fall er konstruert slik at ikke motvektsloddet slår i når du tar av headshell og endrer balansen i armen. Eksempelvis er det greit på EMT997, ikke på Schick og igjen ok på DV507MKII, men den har igjen avvikende geometri slik at man ikke kan bruke standard pickuper med SPU A eller G-lengde.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.958
Antall liker
13.283
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
det Fosse beskriver er beautyen med EMT...swap mono og stereo tondose og alt stemmer....VTA, VTF og overheng
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Eksempel. Merk, du må ikke ha EMT-arm, du kan få disse med EMT-kobling og SME-fatning.

 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.611
Antall liker
58.249
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Jeg ser at trådstarter ønsker å beholde sin Rega og bytte arm hvor pick-up skift er enklere.
Det spørs hvor langt du vil ta det.
En arm kjøpt løst med ønsket funksjon koster fort mer enn komplett Rega rp78.
Ved bytte av arm er det heller ikke sikkert at innfesting /hull til Rega armen passer en annen tonearm. Da må man tilpasse plintet.

På gamle Rega satt det Lustre armer.
Hvis du kan få tak i en slik er vel det billigst og lettest å skifte. De hadde løst headshell.

NjY0OGE2ZDdiY2FhZmM1Yjc0NDU2NmRhMDE3Njc5ZWTmniZqXdB3SEXjUIiCIdUSaHR0cDovL21lZGlhLmFkc2ltZy5jb2...jpg

Ellers tror jeg hadde sett etter en brukt komplett spiller med mulighet for 78rpm.
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.129
Antall liker
2.089
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Takk for gode råd. Kanskje ny spiller med tiden er det greieste. Ser løse armer er fryktelig dyre sammenlignet med hel spiller.

Det jeg liker med Regaen, er at jeg manuelt kan snurre i gang tallerkenen før jeg skrur på motoren, slik at jeg raskt kommer opp i hastighet. Tungt er det heller ikke, så blir sånn leken følelse med den. Og veldig annerledes enn spilleren jeg bruker til vinyl 🙂
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Jeg hadde en Thorens 521 med Jelco 12". Var dum som solgte den spilleren. En slik spiller og arm med nevnte pickuper fra EMT hadde spilt som ei kule, det er jeg sikker på. Da kan du kjøre stereo, mono og 78 pickuper om hverandre og skifte på sekunder.

Raskt opp i hastighet? Mellomhjul.
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.129
Antall liker
2.089
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Jeg hadde en Thorens 521 med Jelco 12". Var dum som solgte den spilleren. En slik spiller og arm med nevnte pickuper fra EMT hadde spilt som ei kule, det er jeg sikker på. Da kan du kjøre stereo, mono og 78 pickuper om hverandre og skifte på sekunder.

Raskt opp i hastighet? Mellomhjul.
Har mellomhjul på hovedspilleren (Dual 1219). Den er fantastisk, og kan egentlig fint brukes til alt, men da jeg prøvde ble det fort kjedelig. Er veldig avhengig av variasjon.

Så en ny spiller må være annerledes enn hovedspilleren i bruksmåte og sjel. Og kunne se godt ut ved siden av Dualen (er skeptisk til sølvfarget av den grunn).
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.139
Antall liker
2.685
Sted
Kongsberg

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
MVNO: Her kan det vel lønne seg med FLERE spillere, etter det jeg kan se. En Rega P78 bytter man ikke arm på-utafor merket- sålenge det ikke ønskes å herpe merkesignatur og garanti. Steinkakespillere som leverer den lydkvaliteten er faktisk sjeldne. Men jeg kan forstå ønsket om raskt pickupbytte..EMT har jo løsningen der. Men den koster litt. Så det avhenger nok litt av hvor høyt du verdsetter 78ene..Selv hadde jeg bygd ut med flere spillere dersom steinkakene overskrider 100 i antall. Og så satt ønska PU på hver av dem. Med tilpassa RIAA fra Graham Slee. Omså en Dual til..eller fullauto Thorens. Regn bare ikke med at de overgår P78 på lyd.
 
Sist redigert:

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.129
Antall liker
2.089
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Etter at Jelco ble borte er ikke det så enkelt.
Men dette kan være et alternativ;
Ser vi da snakker 5400 ink moms fra "Greater China". Og det er med ingen garanti for at jeg ikke bare herper alt sammen (den Rega-plinten gir veldig sponplate-følelse). Kanskje bedre med annen spiller da..

MVNO: Her kan det vel lønne seg med FLERE spillere, etter det jeg kan se. En Rega P78 bytter man ikke arm på-utafor merket- sålenge det ikke ønskes å herpe merkesignatur og garanti. Steinkakespillere som leverer den lydkvaliteten er faktisk sjeldne. Men jeg kan forstå ønsket om raskt pickupbytte..EMT har jo løsningen der. Men den koster litt. Så det avhenger nok litt av hvor høyt du verdsetter 78ene..
Nei, ikke enkelt det her... lydsignaturen fra P78 (i hvert fall med RB78) er utrolig bra synes jeg. Ikke at jeg har så mye å sammenligne med, men det er definitivt masser av energi og sjel i musikken fra den.

Mulig Dualen blir for sære plater, og Regaen for de "vanlige" 78ene. Hmm... Det er snart jul, og jeg har en titusing liggende i skuffen som jeg tilfeldigvis fant i går, så hvis jeg vet hva jeg skal se etter, så er jo det en mulighet (ja, jeg verdsetter 78ene høyt! :))

Men ja, både kona og jeg har innsett at det må mer enn én platespiller til i denne husholdningen :D
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
MVNO: Du har jo selv løst det😎! Bruk Dualen til de sære skivene. Poenget der er faktisk å i det hele tatt KUNNE spille dem. Slik flere nå gjør med kassetten. Lydkvaliteten varierer, innen rimelighets grenser. Så tar Regaen de andre. Med den sjel og det liv Rega har. Vil du forbedre det, bruk de ekstra pengene på en av Grahams multikurve RIAAer👍 Og sett den der den gjør best ut av seg. Da slipper dere noe kødd, bruker færrest innganger/minst penger og får best lyd. Til pris.
 
Sist redigert:

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.129
Antall liker
2.089
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Får gjøre det litt sånn ja. Har ikke multikurve-RIAA, men vanlig riaa+kompensatorboks for å bytte til riktig kurve avhengig av hva som spilles. På noen plater utgjør det en stor forskjell.

@Auditor siden det virker som du har god peil -- jeg la ut et par opptak fra riggen i denne posten:


Tar gjerne i mot synspunkter.. jeg har brukt mye tid på å sette meg inn i konseptene, men aldri hørt noe annet enn det jeg selv har puslet med.

@motoren : Siden du reagerte med sinnafjes.. hva er din mening?
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
MVNO: Takk, jeg prøver😎 Steinkaker er eldre enn vinylen, så produsentene brukte gjerne forskjellige kurver. Som formatkrigen i dagens digitale verden. I UK har spesielt Graham Slee fatta dette, og han har laget det jeg anser som markedets fineste multikurveboks.
www.elektroniskbureau.no
..kan skaffe den. Og dyr er den heller ikke. Med den i riggen , vil du kunne spille det som er..både shellac og 33, 45 og 7: 10, 12 toms.

Med en mer enn anstendig kvalitet.
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.129
Antall liker
2.089
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Kjenner graham, vurderte den men det er enten løsning for elektriske eller akustiske plater - han har ingen boks som er god på begge. Diskuterte med dem på mail, hvor de bekreftet dette.

Endte derfor opp med vanlig RIAA (cary ph-301) pluss rek-o-cut re-equalizer III som justerer videre til ønsket kurve. Veldig fornøyd med den løsningen.
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.129
Antall liker
2.089
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Parks Audio Puffin kan være verdt å sjekke ut.

Se side 12 i manualen som viser hvor enkelt en kan velge forskjellige kurver,

Vet det er mange som liker den, men konsept- og utseendemessig er det ikke min greie. Det jeg har nå er enkelt å bruke, samtidig som det gir muligheter. Hvis jeg hadde måttet grave i menyer, så hadde jeg endt opp med å ikke bruke det.

Hadde en lengre reise for å finne frem til hva som passet for meg.. er nå strålende fornøyd med både rør og riktig kurve 🤩
 

Vedlegg

Topp Bunn