Tips til mitt nye "lytterom"

jan_is44

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.08.2010
Antall liker
22
Mitt såkalt Lytterom vil være i et nyoppuset lite hus :)
Hele underetasjen utenom badet er åpen løsning, så skal alikevell ha plass til å spille musikk.. Stua er litt smal.
Har nå isolert alle vegger, lagt opp nytt elektrisk og skal igang med å kle med huntonit plater på vegger..
Tenkte kanskje om dere har noen tips om ting man burde gjøre før man eventuelt skal kle vegger.
Har:
2 stk paradigm sub15
Elac 509
Parasound jc1 forsterkere
Dette vil og skal etterhvert spille bra i det nye huset, men er vell kanskje mest klar for å gjøre forbedringer med rom og plassering etter at eg har fått på plass nytt tak og vegger og golv..
Feil fremgangsmåte? ?????????
Takk for svar! :)

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.924
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Du kan starte med og IKKE sette opp Huntonit plater. De skaper en mildt sagt ubehagelig akustikk

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.186
Torget vurderinger
6
Tiltredes. Har tilgode å høre et rom med huntonitplater på veggene uten hard klang. Veggspon funker fint, det gjør gips også og det demper i tillegg lyden bedre hvis det er hensyn du må ta. Kombinasjon av gips og spon har jeg også hørt om. Selv har jeg gips på tre av veggene og spon på siste vegg. Ingen problemer lydmessig. Sikkert andre muligheter også som funker fint. Anbefaler lydhimling og dobbelt lag gips i tak hvis du har familie boende i samme hus. Da kan du spille musikk uten å genere de andre i nevneverdig grad.

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Antall liker
552
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Tiltredes igjen!
Jeg har også god erfaring med gips; det demper bra.

I lytterommet mitt har jeg trepanel i taket med noe profiler på tvers av "spilleretningen". Gulvet er betong, men med velour vegg-til-vegg teppe. Møblert med stoppet sofagruppe og hyller med cd'er og lp'er langs veggene. Rommet er på ca 40 m2 og det funker bra med opptil tre personer. Blir det mer folk, kan det nok virke litt over-dempet.

Sist redigert:

jan_is44

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.08.2010
Antall liker
22
Takk for svar!
Huntonitplatene får eg ikke gjort noe med.. Har "lytterom" med dobbelt lag gips osv i gammle leiligheten som fungerte bra. Dette vet eg også etter å ha lest litt.
Huntoniten er min bedre halvdel som har bestemt, og platene er allerede satt opp på kjøkken og gang.. Skal lekte ned taket, og isolere mellom for så få plass til spotter og nytt tak.
Så spørsmålet mitt blir da å gjøre det beste ut av dette, med diverse akustik-tiltak i di rom hvor huntonit er montert på vegg.. Ikke akkurat det beste utgangspunktet, men det er som det er. :)

jan_is44

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.08.2010
Antall liker
22
Bor forresten langt inne i skogen, så hensyn trenger eg ikke ta..

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.924
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Vel, ta dritten ved roten, nå har du sjangsen. Har du først montert det så kan jeg love deg frustrasjon og MYE akustikktiltak

Topp Bunn