Tips til hvordan bygge basstårn-vegg(er)

TomTom

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.08.2003
Antall liker
4
Torget vurderinger
1
Hei!
Har planer om å bygge meg et bassystem som skal styres av aktive forsterkning/romkorreksjon. Jeg har nå 16stk ti toms elementer jeg planlegger å bruke til tårnene. Planen var i utgangspunktet å bygge to tårn med seks elementer i hvert tårn foran og ett "tårn" bak med fire elementer. Den siste tiden har jeg blitt mer i tvil om jeg heller skal dele opp tårnene for å spre lyden bedre. Det er to måter jeg ser for meg. Enten å spre de mer utover hele veggen, her har jeg lest meg til at 1/4 ut fra siden og taket er en bra start osv. Alternativ to er å lage fire mindre tårn foran med tre elementer i hver. Her blir også spørsmålet hvor høye disse tårnene kan/bør være og med hvilken avstand jeg skal montere elementene? (Har lest noe om avstand fra senter til senter i forbindelse med linjekilder. Gjelder det her også?). Elementene bak er tenkt spilt i motfase og med tidsforinkelse for å gi best mulig bassforhold i større deler av rommet.

Rommet de skal stå i er ca. 3,5m x 6,8m, med en L-form som går ut til kjøkken. Tanken er at tårnene bare skal være i rommet jeg har angitt størrelse på. Ønsker å unngå høyttalere i kjøkkensonen, med mindre strengt nødvendig. Systemet spiller fra veggen på 3,5m. Det er en gitt forutsetning.

Er det noen som har anbefalinger og erfaringer som tilsier hvilken vei jeg burde gå når jeg skal i gang med å bygge kasser? Altså plassering av elementer med tanke på avstand til sidevegger/tak og til hverandre?

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Antall liker
8.590
Sted
Kongsberg
Bass bak med tidsforsinkelse kalles DBA (Dual Bass Array). Ideen er at bassene bak opererer om "aktive absorbenter". Man få altså totalt mindre bass i rommet når disse aktiveres. Fordelen er at stående bølger forsvinner og man får en mer definert og korrekt bass i rommet uten etterklang.

Jeg bygget dette i vinter og det fungerer strålende. Teori og praksis stemmer godt over ens, og jeg bruker 14,6ms forsinkelse på bassene bak. Nøyaktig slik distansen på 5 meter mellom front og bakvegg dikterer. Jeg har prøvd litt mer og litt mindre, men det er 14,6ms som er ideelt. Jeg har jobbet med bass i rom i mange år, og det er helt magisk hvor bra dette virker. Jeg deler på 100Hz nå, og responsen i bassen er helt uniform i hele rommet.
Jeg kan skru av bassene på bakveggen med en "mute" knapp i MiniDSP, og man hører med en gang hvor mye mer "ullen" bassen blir.

Et slikt system er nok lettest å få til i et kvadratisk rom, men jeg tror at man kan få det til i et L-formet rom også hvis man har mulighet til å plassere bassene inntill veggen i hele rommet. Siden du har kjøkken der høres det kanskje verre ut.

Ideell plassering av bassene er slik at de overlapper mest mulig. Slik ble min bakvegg med 6 basser (de to firkantene er dører):
1745901966777.png

Rommet høyde er 2300mm, så derfor må bassene stå 2300/2 = 1150mm fra hverandre, og 1150/2 = 575mm fra gulv tak. Den høyeste frekvensen en slik plassering kan fungere før man får problemer med lobing og interferens er teoretisk halvparten til frekvensen som tilsvarer minste avstanden mellom elementer. 343m/s / 1,15m / 2 = 150Hz.
Men på grunn av dørene fikk jeg ikke plass til elementer der, og det er viktig at elementene er spredt likt utover veggen slik at man ikke trenger å tenke på at de skal spille med forskjellig nivå. Det ble derfor tre i bredden, og avstanden mellom elementene ble derfor 2 meter. Høyeste frekvens før interferens blir dermed 343m/s / 2 / 2 = 86Hz.

På frontveggen har jeg 4 i bredden. For å finne avstanden mellom elementene tar man rommets bredde på 5920mm og deler på 4. Man får da 1480mm mellom elementene, og de ytterste er 740mm fra veggene. Grensefrekvensen blir dermed 343m/s / 1,48 / 2 = 115Hz.

16 basser burde være nok til ditt rom siden det ikke noe stort poeng å flytte grenseverdien særlig høyere enn 100Hz.

Jeg bygget basskassene bare 20cm dype og bygget med lyddempende spilevegg utenpå. Dempematerialet i spileveggen ble skjært ut foran bassene, og det ble ganske fint. I praksis ser man ikke bassene med mindre man kikker etter :)
1745903061548.png

1745903196555.png

1745903235305.png

TomTom

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.08.2003
Antall liker
4
Torget vurderinger
1
Takk! Dette var både illustrerende og informativt. Jeg skal se nærmere på dimensjonene du oppgir. Mine fronthøyttalere spiller ikke særlig mye dypere enn 150Hz. Jeg må med andre ord ha tilsvarende avstand mellom elementene du har for å unngå "lobing"? Da blir det krevende med fire søyler i front på en vegg som er 3,6meter.
Jeg har også tenkt på spiler, men kona er ikke klar for det. Men når hun får alternativene kan det hende hun kommer på gli likevel.. kanskje

Hører gjerne fra andre med liknende, eller andre erfaringer.

Naturlyd

Hobbyselger
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
790
Torget vurderinger
26
Prøvde å finne igjen en tysk studie som målte på hvor mye avvik fra et ideelt DBA du kunne ha og fortsatt oppnå svært gode resultater. Minnes det var mer slingringsmonn enn man skulle tro både mtp tetthet i grid (antall subber HxB) og plassering. I artikkelen jeg ikke finner nå så fikk de også godt resultat i asymmetriske og L-formede rom.

Fant allikevel en studie som viser noe av dette, det er håp om skikkelig veldefinert bass selv med færre enheter og mindre symmetri enn det optimale: http://loudspeaker-research.de/Variants of the Double Bass Array.pdf

Ut fra denne får man inntrykk av at det er mer krevende:

TomTom

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.08.2003
Antall liker
4
Torget vurderinger
1
Takk for nok et tips. Ja, jeg har sett på den studien. Det er i praksis den dokumentasjonen som har gitt meg tro på at jeg kan få til god lyd i mitt L-formede rom. uten å fylle hele stua med elementer. Dog nærmer vel 16stk seg å fylle stua hvis du spør andre enn oss som har "sett lyset". takker uansett for at dere deler. Fortsett gjerne med det om det er andre om har noe å legge til.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
29.322
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Avdøde Stig Erik Tangens DBA som presentert på ASR:

Topp Bunn