Alt til hus og bolig Tips til ferdigbefaring av ny bolig?

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Hoy!

Skal i neste uke på ferdigbefaring i ny kåk. Har kikket litt på nettet og funnet en del tips av hva man bør sjekke

* At ting&tang er i vater* Strøm funker som det skal
* Kraner funker som de skal
* Ingen sprekker i fliser etc. etc.
* M.v.

Har vært inne på tanken å ha med byggmester/takstmann, men med 10 års garanti fra utbygger og et tilsynelatende svært så velrennomert og seriøst firma er eg usikker på om det er nødvendig. En annen ting er om eg rekker å få has på en byggmester til selve befaringen.

Er det noen andre som har hete tips til hva man bør sjekke, og evt. kreve utbedringer på? Eg for min egen del vet knapt forskjell på en spiker og en stikksag, så eg har litt mange tommeltotter til å vite om vanlige fallgruver og denslags.

Innspill tas imot med takk :)

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Antall liker
37.579
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Ikke peiling jeg (ikke på det heller) men du MÅ vel som minstemål finne en kompis eller kjenning å ta med deg?
En praktisk rettet kar med skarpt blikk og sans for detaljer?

Ved de fleste ferdige hus/leiligheter jeg har hørt om i det siste (min mors, to av mine kameraters) har det vært 10-20 punkter som har vært feil. Skakke lister, skeive monterte komfyrer i benkeplate, dårlig spaklete flater, flekkete maling på vegger, glemt et strøk i taket, kjøkkenvifta ikke fungerer, dusjkabinettet dårlig montert, etc. De fleste er småsaker, som er fort for dem å fikse på.
Garanti er en ting, men det er vel et slags "tog" som går akkurat ved ferdigsstillelsen likevel?

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Forbrukerrådet hadde en sjekkliste til bruk ved overtagelse av ny bolig, og som kan være nyttig å ha - men jeg finner den ikke på den nye hjemmesiden deres. Men det går sikkert an å ringe og spørre.

Men ellers er det de skjulte manglene som er vanskeligst. At fuktsperrer og slikt er lagt riktig. At flisene ikke bare tilsynelatende sitter fast, men at de faktisk er limt riktig. At vannet renner ned i slukene og ikke bort fra dem. Vel, lett å sjekke det siste, da, hvis man ikke glemmer det i farten. At grunnmuren holder vannet unna. At peisen er bygget forskriftsmessig.

Å hyre inn en fagmann er ikke dumt - jeg gjorde det da sønnen min skulle overta sin første leilighet. Jeg husker at han hadde med seg en liten ball - en biljardkulelignende sak - som han trillet rundt på gulvet i stedet for vater. Så hadde han med seg en golfball som han hadde festet en snor i - og så lot han ballen sprette rundt på alle flisbelagte gulv, og avslørte med ørene hvor grunnarbeidet under flisene ikke holdt mål (hul lyd var ikke bra). Men antageligvis vanskelig for en amatør å vite hva man skal se etter - selv med sjekkliste.

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Takker!

Ser ut til at eg tar med meg en fagmann. Og nei, united, det er ikkje smøysa!
Leiger inn en takstmann/byggmester som skal få gå gjennom med argusøyne og lupe.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Fått litt griller i hodet etter praten sist søndag? :)

Kjøp av bolig innvolverer gjerne mye penger, kjøp av ny bolig fordrer også mer krav og forventning fra kjøper mener nå jeg. Bruk noen tusenlapper på en autorisert sakkyndig, bemerk enhver lille feil. Selvsagt er det verst med mulig alvorlige konstruktuelle feil, men ingen kjøper heller fabrikkny bil med forventninger til å finne skrape i lakken, en list som er bittelitt løs, et blinklys som ikke virker osv. Små "bagateller" som ikke skal være der fra dag én. Jeg ville vært skikkelig kjip kunde og kikket på enhver lille detalj, om den så er kosmetisk, krevd utbedring eller kompensasjon. En tilsynelatende bagatell blant alle inntrykk når nøkkelen blir overlevert, kan være en dødsens blodig irritasjon om et halvt år. Når jeg blar opp x antall millioner, forventer jeg noe tilbake.....

Topp Bunn