Tips til følsom 8"-10" med høy lydkvalitet 100-600hz?

postkassami

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.04.2006
Antall liker
560
Sted
Jevnaker
Torget vurderinger
7
Som tittel kikker jeg etter høy følsomhet og fantastisk lyd som skal benyttes som midbass i mitt hornoppsett. Parres med JMLC270 oppover og ett eller annet fra ca. 100hz og ned. Følsomheten er viktig for å slippe å dempe horn altfor mye (+110db følsomhet) og lydkvalitet er en selvfølgelighet.
jeg har muligheter for EQ via mini-dsp, men enheten vil deles passivt oppover mot horn/aktivt ned mot sub.
Rent praktisk skal enheten monteres inn i en stereobenk og plasseres under hornet. plassbegrensning gjør at enheten ikke kan bli større, kan eventuelt benytte flere per side.

Alle innspill mottas med stor takk, jeg er villig til å betale og kjøper gjerne brukt!
97553949 - Thomas

56e1bfaecc276afd99858bf9500f14df.jpg

Sist redigert:

Latentfreak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.08.2012
Antall liker
377
Har lest mye skryt om denne på diyAudio: B&C 8NDL51

Oi, ser nå at du vil ha +110 dB følsomhet - da er forslaget mitt laaangt unna...

postkassami

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.04.2006
Antall liker
560
Sted
Jevnaker
Torget vurderinger
7
Litt upresist av meg, og110db følsomhet på en 10" finnes ikke meg bekjent...ordlyden er mer korrekt som "jo høyere følsomhet, jo bedre" :)

Og det skal benyttes sub i tillegg.

Sist redigert:

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
Har brukt disse noen år. Du finner de i gamle Radionette-høyttalere fra 60-tallet.

BLACKCONES

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.980
Sted
Østfold
Jeg tror egentlig du skal glemme følsomheten, men samtidig gå for noe med høy følsomhet i praksis. Vel, det hørtes sikkert rart ut, men poenget mitt er at du ikke trenger følsomheten i seg selv, men et par av de faktorene som gir høy følsomhet kan gi deg egenskaper som resulterer i god lyd. Det er nemlig slik at enkelte ting kan man få tilstrekkelig mye av, mens andre ting er i "jo mer jo bedre"-kategorien.

Det du bør se etter er en driver med ekstremt lett spole, men det er ikke like viktig at membranen er superlett. Så er det gjerne slik at en veldig lett spole kan medføre lav kraftfaktor, noe som i seg selv ikke egentlig betyr like mye. Så om driveren har rimelig lav Mms, og skyhøy kraftfaktor, så er det en mindre gunstig kombinasjon enn om den har ultralett spole og dermed lav Mms, men til gjengjeld ikke like heftig kraftfaktor.

Jeg kunne eventuelt hjelpe deg med å få bygget en versjon av Flex Units sin 10" med sandwich-membran som passer til applikasjonen. Det jeg i såfall ville gjøre er å kjøre FEM-simulering av magnetkretsen og gi den egenskaper som gjør den superstabil i det aktuelle arbeidsområdet, så den tåler omtrent uendelige mengder strøm uten at magnetkretsen gir seg. Den vil trolig gi deg omkring 98dB følsomhet eller deromkring. Der kunne vi legge nesten all masse i selve membranen (som er veldig bra), kjøre ikkeledende spoleform, 3" spole, og en feit magnetring. Med fullt SD-system får du også veldig lav induktans i en slik konstruksjon. Da ville man vel ende på 8-10k/stk, men da har du drivere som gjør skam på det meste.

Så kunne du selvsagt gått for full range drivere, for eksempel Seas H1597, eller Exotic, men i tillegg til å være en veldig mye kjipere løsning ville exotic gi deg en dyrere løsning.

Så finnes det drøssevis med PA-ting, som er litt sånn "nesten men ikke helt". For eksempel har Eighteensound noen 10" med rundt 35g Mms. De kunne jo potensielt funke, men de er jo bygget som bassdrivere med mulighet for å spille mellomtone, og ikke som rene mellomtoner. Det gir litt mer spolemasse enn man ideelt skulle hatt (i forhold til membranens egenskaper) og dermed litt mer rot i tidsdomenet. Jeg er klar over at dette blir en generalisering, men jeg har fortsatt ikke funnet unntaket som bekrefter regelen. Ser vi på for eksempel 10W500 er den kjekk nok den, med 33 g mms og 98dB følsomhet, men så kommer vi ned til 100Hz, og der er følsomheten plutselig 91dB. Da er man like langt, og sitter egentlig bare igjen med en litt dårlig dempet driver som nesten sliter med å dekke det tiltenkte arbeidsområdet.

mk1classic

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.01.2009
Antall liker
1.704
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
2
Jeg la inn et par muligheter i din egen tråd her

Det blir litt anderledes hvis du har tenkte å ha mer enn ett aktivt element fra 600hz og helt ned.
Høyeffektive 8-10" elementer finnes, men dette må match mot en sub.

Hvis du ønsker å gjøre dette som "smått" og WAF vennlig. Så kan du legge opp til to 10". En 10" sub i lukket kasse med mye forsterkereffekt, og ett høyeffektivt midbass / mellomtone element fra 100-600hz.
Dette kan drives med feks en Hypex plateforsterker med to eller tre kanaler. Med en tre kanals forsterker, brokobler man to kanaler for mye effekt til sub elementet med lav virkningsgrad og stor slaglengde, og den siste kanalen til det høyeffektive midbass / mellomtone elementet.
FA123, 2x125W + 100W Tweeter (200w + 100w i brokoblet modus)
FA253, 2x250W + 100W Tweeter (400w + 100w i brokoblet modus)

postkassami

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.04.2006
Antall liker
560
Sted
Jevnaker
Torget vurderinger
7
Mange gode innlegg, tusen takk!

For en som er i overkant impulsiv, og fortsatt har noen ideer til andre prosjekter så slo jeg til på et par AE td10m med "noe attåt". Så da prøver jeg de først. Benken bygges for 10" og det er et par andre veldig gode kandidater i tråden så dette blir bra!

Topp Bunn