Tips til en fersking - forsterker

Flaggerkatt

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.05.2005
Antall liker
6
Hei, hifi-guruer :)

Har fulgt dette forumet en god stund, men bare som lesende... mest fordi det meste i hifiverden er tildels ukjent materiale for meg...

Men, nå trenger jeg råd og hjelp fra kyndige mennesker, da julenissen (les, bonus fra jobben...) har vært ekstra snill med meg, og synes at det er på tide å anskaffe en ny forsterker.

Prisklasse har jeg vel satt til inntil 10k, tror ikke bankkontoen har lyst til å gi meg mer enn det... Utstyr som er i heimen fra før er en Rega P3 platespiller, en CambridgeAudio CD/DVD som nok også vil bli skiftet ut etterhvert, men ikke i denne omgang), og så bragte skjebnen meg et par Linn Ninka høytalere for noen år siden.

Musikksmaken min er spredd utover det ganske musikalske spektrum, her spilles "alt", fra klassisk og opera, til metall, fra pop til progrock og jazz.

Nytt eller brukt spiller ingen rolle, det er viktigere å få noe som vil trives godt med disse høytalerne...

Noen som har noen gode forslag ?

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Siden alle andre vet bedre enn meg (hihi) skal jeg bare nøye meg med å ønske deg velkommen til forumet her :) ( i første omgang)

ps: hva du enn gjør så ikke hør på transistor folket.

/jan

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
2
klarer du og vente litt.så er de mye godsaker til salgs på brukt børsen
fremmover til nær sagt alle prisklasser.

lykke til;)

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Antall liker
616
Sted
Kleppe
Torget vurderinger
4
Hei
Kan jeg foreslå en Primare 30.2. Du får en brukt for godt under 10k så har du penger igjen til kabler eller cd'er eller øl.
Kraftig og vellydene forsterker. Du trenger riaa utenom, men det gjelder vel de fleste forsterkere idag.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.702
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Til 10000 får du en ny Naim Nait 5i.

Skulle vel mætsje høyttalerne dine bra.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Å følge litt med på bruktmarkedet er ingen ulempe.
Finns mye bra i begge leirer i den prisklassen men det kan vi iofs se på i "morgen" :)
Men liker du musikk så er vel Naim inget dårlig valg for eks.

/jan

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Linn Ninka kan jo bli kjempebra! Hold deg først og fremst på flatearth-siden av hifi med disse, og tenk helhetlig ift fremtidig kilde, så skal det ikke mye til å få supert resultat. Naim, Linn, Exposure, Cyrus er merker som vil passe Ninka fint!
Selv hadde jeg sikkert dratt innom Kontrapunkt og bedt om å få høre på en Naim Nait5i (med CD5i) på disse..

Det burde gjøre inntrykk på en musikkelsker, og du vil ende opp med at du vil ha cd-spilleren også... hjem og spare videre ;)

Mvh Vidar P

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Selv om jeg definitivt ikke tilhører "transistorfolket", må jeg si meg enig med Alshus og Vidar P her. Naim Nait5i er en utrolig god forsterker til en overraskende hyggelig pris. Dessuten slipper du å lete hvileløst etter ny CD-spiller når den tid kommer. Bare dra tilbake til Kontrapunkt!
Lykke til!

Flaggerkatt

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.05.2005
Antall liker
6
Linn Ninka kan jo bli kjempebra! Hold deg først og fremst på flatearth-siden av hifi med disse, og tenk helhetlig ift fremtidig kilde, så skal det ikke mye til å få supert resultat. Naim, Linn, Exposure, Cyrus er merker som vil passe Ninka fint!
Selv hadde jeg sikkert dratt innom Kontrapunkt og bedt om å få høre på en Naim Nait5i (med CD5i) på disse..
Det burde gjøre inntrykk på en musikkelsker, og du vil ende opp med at du vil ha cd-spilleren også... hjem og spare videre ;)
Mvh Vidar P
Naim sin Nait 5i er definitivt en jeg skal sjekke ut, skjønner jeg ;) . Har kikket, myst og lest mangt et annet sted også, og denne kan virke som et interessant valg. Også er det jo alltid utrolig hyggelig å ta turen innom Kontrapunkt (blir litt å stikke innom "nærbutikken" for hifi her jeg bor :) ).

CD-spilleren blir helt klart neste del som byttes, men det må nok vente til lommeboka tillater det...

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.514
Torget vurderinger
1
En Nait 5i kan sikkert bli bra.

Likevel greier jeg ikke å fri meg fra at det er på grensen til blasfemi å ikke sikte mot aktiv drift, når du nå en gang er så heldig å sitte på et par Ninka ;) .
Den ideelle løsningen hadde vært en Linn C4100 (eller aller helst en C6100) med aktive delefiltre, men dette faller milevis utenfor den prisrammen du har satt. I tillegg til at du også mangler forforsterker, antakelig. Selv benytter jeg Ninka i kombinasjon med aktiv deling og C6100, og det er veldig mye bedre enn alt annet jeg har prøvd på Ninkaene.

Jeg ser at Kontrapunkt har en bruk AV5105 for 6.7k. Kan du i tillegg komme over en forforsterker (f.eks. en brukt Linn Kolektor), vil du ha et forsterkersett som etterhvert kan utvides til aktiv drift (med en ekstra 5105). Og så vil jeg anta at et sett som antydet vil spille veldig bra mot Ninka i utgangspunktet også, før oppgradering til aktiv deling.

Andre aktuelle kandidater på bruktmarkedet dersom du sikter på aktiv drift kan være en topakning med LK85 eller LK140. Eller en AV5125, som er en glimrende multikanals effektforsterker som jeg har sett gått for i underkant av 10k i enkelte tilfeller.

Lykke til!

Mvh
Karl Erik

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
308
Siden alle andre vet bedre enn meg (hihi)  skal jeg bare nøye meg med å ønske deg velkommen til forumet her :) ( i første omgang)

ps: hva du enn gjør så ikke hør på transistor folket.

/jan
Det er fremdeles noen som bruker steinøks ja, kjøp transistor du med god samvittighet..... ;)

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
1
Linn Classik Music kunne være et alternativ? Den overrasket stort den gang jeg prøvde den hjemme, da riktignok til en nypris av 13000,- Her får man altså cd-spiller og tuner i tillegg.

Flaggerkatt

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.05.2005
Antall liker
6
I første omgang heller jeg ganske kraftig mot forslaget som kom opp her, Naim Nait 5i. Fikk denne prøvespilt hos Kontrapunkt (som ikke overraskende hadde denne kombinasjonen allerede oppkoblet når jeg kom innom... ;D ).

Låt svært bra, og særlig til å ta vare på dynamikk i selv rimelig halsbrekkende musikk jeg kastet mot den, var den fullt på høyden.

Fristende, om ikke det er annet jeg burde forsøke... Hmmm....

For å kunne bruke denne, dog, så må det et phono-trinn inn også, iom denne ikke har dette i utgangspunktet. Noen som har erfaringer med Regas eget "Fono" MM-for-trinn ?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
.. Nait 5i og Rega P3 er klassisk; Planar'er har blitt brukt med Nait'er i uminnelige tider. Videre; Nait'er har drevet Linn-høyttalere siden tidenes morgen.
Du bør, ved siden av Rega's Fono, kanskje gløtte mot Naim Stageline og i-supply psu.

Supert system, en klassiker! Neste naturlige steg blir CD5i på et senere tidspunkt.

Mvh Vidar P

Godmode

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2003
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Høres jo veldig bra ut. Fint å kunne lene seg på Vidar_P når det kommer til britisk hifi. Har intrykk av at det er få her inne som har så mye praktisk erfaring med ulike kombinasjoner av det den vesle øya har å by på som han.

Etter å ha kost meg med siste Fidelity i jula så tenker jeg at du skyller deg selv å teste siste forsterkerkreasjonen til Abrahamsen også. http://www.ecsholding.com/abrahamsen/vseries/default.asp?language=en&inkluder=v2

Det må jo være en grunn til at de mener det er den beste forsterkeren til nettopp 10K de har testet så langt. De har vel større oversikt over det som fins enn de fleste av oss som kun har dette som hobby. Ergo ville jeg definitivt sjekket den ut før jeg handlet. Du får stikker innom Elkjøp og sjekke ut herligheten, om ikke annet er det 30 dagers åpent kjøp. ;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Høres jo veldig bra ut. Fint å kunne lene seg på Vidar_P når det kommer til britisk hifi. Har intrykk av at det er få her inne som har så mye praktisk erfaring med ulike kombinasjoner av det den vesle øya har å by på som han.
Takk for vennlige ord.

Sikkert lurt å ta en gløtt på exdem-sidene  til Norman f.eks; husk at du kan trekke av 17.5%VAT på prisene for eksport.

http://www.uhes.co.uk/

Nait5i/Stageline/i-supply=£852, eksportpris = £703. 5 års garanti.

Hils ham fra meg :)

Mvh Vidar P

C

Cyber

Gjest
Hva med Electrocompaniets nye Preludeserie, utrolig lekre å se på ihvertfall!

Og jeg kan jo slenge på en anbefaling av min egen Atoll Electronique IN100. Synes den spiller utrolig bra selv.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hva med Electrocompaniets nye Preludeserie, utrolig lekre å se på ihvertfall!

Og jeg kan jo slenge på en anbefaling av min egen Atoll Electronique IN100. Synes den spiller utrolig bra selv.
Ikke for å legge meg oppi, men jeg har aldri hørt EC (i tidligere generasjoner) låte bra på Linn høyttalere.. det blir liksom kulturkræsj og dårlig synergi.
Har du virkelig hørt dette spille bra sammen?

Atoll på Ninka har jeg aldri hørt, så du har sikkert rett om du mener det passer bra.

Mvh Vidar P

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Det er fremdeles noen som bruker steinøks ja, kjøp transistor du med god samvittighet..... ;)
Skal du spille musikk så er det vel ingen vei utenom "steinøks" som du kaller det.?
Tror faktisk det er en grunn til at "alle" de som er mer interessert i musikk enn tech spec osv sitter med rør ala steinøkser i dag.?

Velkommen til HFS..
Føler ikke for å anbefale noe som helst, unntatt å gi det aller meste i den prisklassen en sjanse HJEMME HOS DEG SELV i ditt oppsett..
Bruk manuell Visa eller lån med deg noen alternativer over en helg eller lign, men unn deg selv å ta med en rør amp i samme slengen, du har jo ikke noe å tape på det uansett..
Selv en "VolksWagen" rør amp med EL34 rør ala Nordic Ming Da MC34-A MK-II www.audiofoni.no/index.php?umen=1294&id=212&tid=prod eller JoLida JD 202A www.hifi-stasjonen.no/produkter/view/?page=1&pro_id=225 kan by på mer musikk og glede enn mye annet..
Så har du også mulighet til å bytte rør for å forandre klangen slik du ønsker det skal låte hjemme hos deg, den muligheten er det kun "steinøksene" som har..

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Enig i at man bør prøve hjem selvsagt; men si meg, er det gått av moten å tenke matching og synergi nå? Rørforsterkere på Linn Ninka...? Hallo?
Det står for meg omtrent like kompatibelt som vaniljesaus på hjortesteika.

Mvh Vidar P

U

utgatt60135

Gjest
Enig i at man bør prøve hjem selvsagt; men si meg, er det gått av moten å tenke matching og synergi nå? Rørforsterkere på Linn Ninka...? Hallo?

Mvh Vidar P
Hvorfor er det så dårlig match?

123

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
0

Mvh Vidar P
:eek:
å dra utgangen til en forsterker over en kam som du gjør her blir like tåpelig som å dømme en bil utfra type dekk.
hørt om kretsdesign? komponentkvalitet, trafo, type rør...?
hva som jeg sa IRF transistorer ikke kunne spille musikk uansett designer?

K

kbwh

Gjest
Et spørsmål til de som kan: Klarer lille Classik Music å puste liv i Ninkaene?
Den klarer ikke av Sf Concerto Domus. Det har jeg hørt selv hos Kontrapunkt.

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
1
Et spørsmål til de som kan: Klarer lille Classik Music å puste liv i Ninkaene?
Den klarer ikke av Sf Concerto Domus. Det har jeg hørt selv hos Kontrapunkt.
Input impedance passive
4 ohms

Efficiency
90dB for 1W at 1m at 1KHz

Minimum amplifier power
60W 4ohms

Drive units
19mm treble, 2 x 160mm bass/mid

På papiret ser det helt greit ut så lenge impendansen ikke svinger alt for mye. Den fungerte glimrende på mine daværende DanSpeak multi 4.0 ihvertfall - noenlunde like rammebetingelser.

Flaggerkatt

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.05.2005
Antall liker
6
Sikkert lurt å ta en gløtt på exdem-sidene til Norman f.eks; husk at du kan trekke av 17.5%VAT på prisene for eksport.
http://www.uhes.co.uk/
Nait5i/Stageline/i-supply=£852, eksportpris = £703. 5 års garanti.
Hils ham fra meg :)
Å hente inn en demo-kombo som dette er jo definitivt fristende; å kombinere forsterkeren med Naims eget phono-pre høres jo unektelig ikke dumt ut.

Hvordan er det dog med import av dette til Norge (min import-erfaring begrenser seg typisk til "under-200-kroners-grensen"-bestillinger); riktignok kan det jo slås av VAT, men tilkommer ikke så til gjengjeld norsk MVA på 25% (eller hva nå enn satsen er etter 31/12-06...), samt toll og hva nå enn ellers staten vil ha inn, eller er dette annerledes på ustyr som dette ? Fortsatt er det helt klart penger å spare på dette. Skal hilse når jeg kontakter dem ;D

Et spørsmål til har også dukket opp i forhold til denne kombinasjonen av Naim Nait5i/Linn Ninka - ser at Naim'en leverer 50W på 8 Ohm, er dette nok for Ninkaene ?
Riktignok er det musikken (av hva nå enn slag den måtte være...) som er fokus for meg på valg av anlegg, men det er jo greit å kunne dra på kraftig også, uten å måtte forvente at lyden går til h...

Linn'ene krever 60W på 4Ohm, om jeg ikke husker feil...

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hvorfor er det så dårlig match?
Jeg sier ikke egentlig at "det" er så dårlig match, det blir for generaliserende av meg å påstå noe slikt. Jeg sier at; det står for meg at Linn-høyttalere ikke vanligvis liker å bli drevet av rørforsterkere.
Hvorfor? Aner ikke. Har ikke tenkt å dvele ved det heller... men jeg kan si som følger, at slik har det "alltid" vært, og det er en kjent sak blant mange brukere av Linn høyttalere også. Det jeg har hørt av slike (mislykkede) forsøk, har bært lydmessig veldig preg av feil høyttaler på feil forsterker; lydtyper som ikke passer hverandre møtes hardt og brutalt.

Når det så er sagt; det er selvsagt like stor forskjell på rørforsterkere som på transistorforsterkere; så det kan jo selvsagt tenkes det fins mulige matcher for alt jeg vet. Imidlertid; Linn høyttalere har en velkjent preferanse for "flat-earth" type elektronikk, denne elektronikken har oftest helt andre lydmessige egenskaper enn den "typiske" rørforsterker; og Linn høyttalere er bygd, voicet og tunet for slik flatearth elektronikk.. det har de alltid vært. Og det passer de virkelig godt sammen med.

Men for all del, om man vil ha glede av å gå nye og ukjente stier; prøv ivei. Det kan jo ikke gå verre enn at man taper litt tid/penger, men vinner litt erfaringer.

Flaggerkatt; Nait5i leverer like mye som Linn's egne forsterkere; det er vel over 80W i 4 ohm, og driver Ninka fint. Bare dra og hør.

Mvh Vidar P

tmork

Medlem
Ble medlem
19.11.2006
Antall liker
0
Et spørsmål til har også dukket opp i forhold til denne kombinasjonen av Naim Nait5i/Linn Ninka - ser at Naim'en leverer 50W på 8 Ohm, er dette nok for Ninkaene ?
Riktignok er det musikken (av hva nå enn slag den måtte være...) som er fokus for meg på valg av anlegg, men det er jo greit å kunne dra på kraftig også, uten å måtte forvente at lyden går til h...

Linn'ene krever 60W på 4Ohm, om jeg ikke husker feil...
Var selv å hørte på nevnte Naim samt L Ninka hos Kontrapunkt tidligere i vinter, og på meg virket det å være krefter nok.

Personlig synes jeg Ninkaene låt bedre enn Naims egne Arriva, men det kunne muligens være pga at de ikke var helt innspilte.

Flaggerkatt

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.05.2005
Antall liker
6
Var selv å hørte på nevnte Naim samt L Ninka hos Kontrapunkt tidligere i vinter, og på meg virket det å være krefter nok.
Personlig synes jeg Ninkaene låt bedre enn Naims egne Arriva, men det kunne muligens være pga at de ikke var helt innspilte.
Det var i grunnen mitt inntrykk også, men før man går hen og bruker en god slump penger vil jeg helt klart ha alt på det rene ;)

Var der på lørdag, og fikk et utrolig godt inntrykk av kombinasjonen av disse to, heller veldig mot dette, ikke minst etter etter et svært kjapt svar fra Vidar Ps anbefalte forhandler i England - de ble veldig glad for hilsen, Vidar ;D

Det kan se ut som det blir ordre derfra da; en ex-demobrukt kombo av Nait 5i samt Stageline/iSupply med frakt kommer på totalt £858 - (selv om det kremt, kan hende det står litt feil når sendingen kommer, sånt skjer, kremt...) pluss norsk moms. Det er godt sparte penger i forhold til utstyret kjøpt i Norge...

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Jeg sier ikke egentlig at "det" er så dårlig match, det blir for generaliserende av meg å påstå noe slikt. Jeg sier at; det står for meg at Linn-høyttalere ikke vanligvis liker å bli drevet av rørforsterkere.
Hvorfor? Aner ikke. Har ikke tenkt å dvele ved det heller... men jeg kan si som følger, at slik har det "alltid" vært, og det er en kjent sak blant mange brukere av Linn høyttalere også. Det jeg har hørt av slike (mislykkede) forsøk, har bært lydmessig veldig preg av feil høyttaler på feil forsterker; lydtyper som ikke passer hverandre møtes hardt og brutalt.

Når det så er sagt; det er selvsagt like stor forskjell på rørforsterkere som på transistorforsterkere; så det kan jo selvsagt tenkes det fins mulige matcher for alt jeg vet. Imidlertid; Linn høyttalere har en velkjent preferanse for "flat-earth" type elektronikk, denne elektronikken har oftest helt andre lydmessige egenskaper enn den "typiske" rørforsterker; og Linn høyttalere er bygd, voicet og tunet for slik flatearth elektronikk.. det har de alltid vært. Og det passer de virkelig godt sammen med.

Men for all del, om man vil ha glede av å gå nye og ukjente stier; prøv ivei. Det kan jo ikke gå verre enn at man taper litt tid/penger, men vinner litt erfaringer.

Flaggerkatt; Nait5i leverer like mye som Linn's egne forsterkere; det er vel over 80W i 4 ohm, og driver Ninka fint. Bare dra og hør.

Mvh Vidar P
Hei Vidar P..

Må si at jeg har respekt for deg og dine uttalelser, du er nærmest som en guru her på sentralen og har utrolig mye positivt å bidra med..

Men selv om Linn "skal" bli foret med nøytrale "flat-earth" forsterkere, så er det ikke sikkert at de som lytter til dette i eget rom er enige.?
Du vet bedre enn de fleste andre at rom/høyttaler match spiller stor rolle, ingen av oss vet hva Flaggerkatt egentlig vil oppnå hjemme hos seg selv med den ene eller andre forsterkeren, jeg vet hvertfall ikke resultatet, om det er rør eller transistor..

Personlig så har jeg fått til en bra match med nøytrale høyttalere som spiller veldig godt sammen med rommet (nesten perfekt match rom/høyttalere), dette har jeg sammen med rør i CD og amp og er kjempefornøyd med resultatet..

Jeg opplyste at Flaggerkatt skulle enten låne med seg hjem eller betale med manuell Visa, dette for at han da har mulighet til å prøve alternativer hjemme hos seg for å finne det som passer han og hans smak..
Dette vil da ikke koste han mer enn turen og det er lettere å komme i mål lydmessig..

Mulig Naim er den perfekte forsterkeren, men før en bestiller noe slikt fra utlandet så ville jeg ha testet dette i mitt oppsett først, dette gjelder alt av forsterkere og ikke bare Naim..

Du var inne på dette med matching, der er jeg 100% enig med deg, men så lenge vi ikke har alle variablene foran oss, så kan vi ikke gjøre annet enn å anbefale Flaggerkatt noen forskjellige alternativer som vi tror kan passe i hans oppsett.?

Jeg anbefalte rør i beste mening, det er noe med rør selv om de ikke er perfekte på alle måter, jeg vet det er noen der ute som setter mer pris på å høre knappenåler falle i nabobygget til studio, men det spiller mindre rolle for meg bare jeg kan kose meg med musikken slik jeg ønsker det skal reproduseres hjemme i min stue..
Vi er alle forskjellige og smaken er som baken ;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
For all del... bruk hva enn du selv vil :)  Whatever floats your boat.

Det var et veldig vennlig innlegg; jeg skjønner hva du mener, og har ingenting i mot rør... langt derifra, faktisk; noen av de beste forsterkere jeg har hørt har vært rørdrevne... ikke minst Mc275, Ongaku, ARC VT100, Cary 300B, Quad , Nagra osv osv.

Må ikke glemme at; hva enn jeg sier, er et resultat av MIN egen tenking og erfaring, og basert på MINE preferanser; andre er hjertens velkomne til å være helt uenige. Jeg vil ikke pushe noe som helst på noen; men synes det er hyggelig å bidra når jeg kan spare andre for unødvendige utlegg og tid.
I dette tilfellet var mine kommentarer kun ment som en vennlig kommentar til å finne en god lavpriset forsterker til Linn Ninka... om du har hørt de spille bra med en billig rørforsterker; så er det veldig morsomt og lærerikt om du kunne utdype på det.

Mvh Vidar P

Topp Bunn