Tips til å rydde opp i kabelsalaten

U

Utgatt24668

Gjest
Hei,
har dere noen tips til hvordan jeg kan rydde opp i kabelsalaten? Jeg har for mange strømkabler som slenger bak anlegget der jeg risikerer forstyrrelser etc.

Er det som eks. OK å snurre sammen og feste noen av strømkablene sammen med tråd eller en eller annen for for oppheng? Hva med store og dyre strømkabler? Skal de ligge rund eller bør de også "snurres" sammen på en måte?

Legger denne på hifi generelt, ettersom det ikke er et spørsmål knyttet til kabler og egenskaper til kabler - som ofte genererer en litt annen type debatt enn akkurat hvordan jeg skal holde det ryddig ;)

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Ville vurdert å lage strømkabler i passende lengde. Koster ikke mange kronene hvis du har en elektrikerkompis som du kan kjøpe delene gjennom.
Fort gjort er det også.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Beste tipset kom med en gang. :)

Det er ikke så dyrt om du må handle fra f.eks. Elfa heller.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.734
Strømkabler skal generelt ikke snurres sammen pga fare for varmeutvikling. Problemstillingen er dog høyst teoretisk i et stereoanlegg hvor strømmene som går gjennom er svært lave og det ikke blir utviklet noe særlig varme uansett. Problemstillingen er mer reell når man eksempelvis lagrer elbil med skjøteledning og kanskje sender 10A gjennom kontinuerlig i timesvis, da kan det bli ganske varmt i en kabelkveil.

U

Utgatt24668

Gjest
Hei, jeg har bl.a. strømkabler som Nordost som er av en viss lengde. Det er ikke aktuelt å kjøpe nye kabler. Noen tips?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Hørt om det. At NordOst hevder at alle kabler helst skal være fire komma ettellerannet, alternativt to komma ettellerannet for lydens skyld. Noe med at elektronene skal rekke å finne igjen roen på på veien fra den ene kontakten til den andre, var det ikke?

Med mindre du er villig til å klippe av overflødig lengde og reterminere: You're on your own...

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Antall liker
565
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
Eller du kan montere stikkontakter i optimal avstand fra komponentene, slik at NordOst ledningene blir akkurat lange nok:p

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Antall liker
548
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Jeg har komponentracket stående ca 20 cm fra bakvegg. På veggen har jeg satt opp et par lister på kroker noen få cm fra veggen. Aller strømkablene føres bak disse listene, mens signal- og høyttalerkabler henger rett ned. Så veldig mye ryddigere blir det ikke, men du får i alle fall skilt strøm og signal.

Hb 52

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2014
Antall liker
746
Torget vurderinger
10
Hørt om det. At NordOst hevder at alle kabler helst skal være fire komma ettellerannet, alternativt to komma ettellerannet for lydens skyld. Noe med at elektronene skal rekke å finne igjen roen på på veien fra den ene kontakten til den andre, var det ikke?
Med mindre du er villig til å klippe av overflødig lengde og reterminere: You're on your own...
Akkurat .........:p

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.851
Sted
Sølvbyen
Eller du kan montere stikkontakter i optimal avstand fra komponentene, slik at NordOst ledningene blir akkurat lange nok:p
Dette må vel være det beste forslaget hittil.

Jeg tenker litt at når man føler seg låst til kabler som er upraktisk lange til sitt formål, så har man mistet kontrollen. Da gjør man det ikke bare fordi det er gøy lenger, da er man en tung misbruker.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Hehe, kjipt å være tung hifi-ledning misbruker.
Hva går en brukerdose for på plata om dagen? :D

kaeksen

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.06.2016
Antall liker
129
Sted
Tromsø.
Prøvde selv på mitt, og det var ingen merkbar forskjell. Kveilet opp 10 meter ekstra strømkabel fra jordstikk uten problem. Men det er klart psykosomatisk, hvis man er redd for forskjeller, så kommer de..

Slam Dancer

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2014
Antall liker
371
Sted
Porsgrunn
Handlet selv strømkabler fra deal.no (tips fra Orso), noen på 0,5m og noen på 1m - det hjalp betraktelig på rotet bak benken her.

U

Utgatt24668

Gjest
Dette må vel være det beste forslaget hittil.

Jeg tenker litt at når man føler seg låst til kabler som er upraktisk lange til sitt formål, så har man mistet kontrollen. Da gjør man det ikke bare fordi det er gøy lenger, da er man en tung misbruker.
Det stemmer jo litt faktisk men muligens på en annen måte enn det du antyder.

Jeg har såpass transparente høyttalere at det er lett å høre forskjell på kabler.

Dette er begrunnet matematisk i en egen tråd av Asbjørn så jeg skal ikke gjenta det her.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.938
Torget vurderinger
8
Hvis dere ikke har noe seriøst å komme med, så la vær å kommentere, da trådene blir mye lettere å finne frem i.

U

Utgatt24668

Gjest
Hvis dere ikke har noe seriøst å komme med, så la vær å kommentere, da trådene blir mye lettere å finne frem i.
Kabelwars drar folk tilbake til barndommen hva gjelder debatt - men på en sjarmerende måte. Det er helt i orden for meg. Jeg prøvde å unngå det men pokke som :))

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Bare det å legge ut en tråd i dette underforumet er å invitere til denslags, så det har jeg funnet ut at vi må leve med for lenge siden. Men egentlig så har ikke trådstarter så mange muligheter siden det er uaktuelt å bytte eller forkorte kablene, og det er å sørge for at det er passende avstand til støpslene isteden. Det kan han selv fikse på en ettermiddag sålenge han legger ledningene på utsiden av veggen.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.938
Torget vurderinger
8
Hei,
har dere noen tips til hvordan jeg kan rydde opp i kabelsalaten? Jeg har for mange strømkabler som slenger bak anlegget der jeg risikerer forstyrrelser etc.

Er det som eks. OK å snurre sammen og feste noen av strømkablene sammen med tråd eller en eller annen for for oppheng? Hva med store og dyre strømkabler? Skal de ligge rund eller bør de også "snurres" sammen på en måte?

Legger denne på hifi generelt, ettersom det ikke er et spørsmål knyttet til kabler og egenskaper til kabler - som ofte genererer en litt annen type debatt enn akkurat hvordan jeg skal holde det ryddig ;)
Slit med det samme, men har selv kveila de opp løst uten å binde sammen og dytta de under tvbenken på gulvet.

Men.. der kom jeg på noe. Har planere om å bygge en tv benk selv. Og da
kunne en jo laget til noe i bakkant som skjule og skjermer litt.

U

Utgatt24668

Gjest
Bare det å legge ut en tråd i dette underforumet er å invitere til denslags, så det har jeg funnet ut at vi må leve med for lenge siden. Men egentlig så har ikke trådstarter så mange muligheter siden det er uaktuelt å bytte eller forkorte kablene, og det er å sørge for at det er passende avstand til støpslene isteden. Det kan han selv fikse på en ettermiddag sålenge han legger ledningene på utsiden av veggen.
Dette var fint og diplomatisk skrevet :)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Dette var fint og diplomatisk skrevet :)
Trenger det være vanskeligere? :rolleyes:

Topp Bunn