Forsterkere Tips om rør pre

Bob_Marleys

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2012
Antall liker
60
Torget vurderinger
10
Tips til hvilken rør pre

Jeg har en Rega Maia 3 effektforsterker som har samlet støv i boden i lengre tid. Den låter fint i mine ører med typisk Rega musikalitet og et snev av varme samt fokus på rytme. Jeg mangler forforsterker til den og Rega sin Cursa 3 er utgått og ikke tilgjenglig lenger.

Kunne derfor tenke meg å testet ut en rør-pre med Maiaen på Klipsch Reference serie høyttalere.
Ser på specen at inngangs-impedans er 24k ohm på Maia 3, så noe som matcher det er supert.

Tips mottas med stor taknemlighet. Fordel om det ikke strekker over Kr: 10000,-

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.358
Torget vurderinger
1
BURDE GÅ FINT MED EN ASTIN TREW RØRHYBRIDPRE..

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.491
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
32
Det hender det er noe fra MingDa til salgs her.
Langt under ditt budsjett og rørforsterker på den gode gamle måten.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
13.349
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Punkt til punkt lodding, pent håndarbeid, rørlikeretter, lett å tweake mm.. tenker jeg.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.358
Torget vurderinger
1
Med fare for å irritere litt, våger jeg å si at Maia fortjener noe bedre enn Kinarør...den har så mye musikk i seg enda, at det vil være på kanten til blasfemi å ødelegge med kinesiske rørdeler her...da prøver du heller en CJ ET3...

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.491
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
32
Punkt til punkt lodding, pent håndarbeid, rørlikeretter, lett å tweake mm.. tenker jeg.
Stemmer det. Ta en titt under chassis og du skjønner.
Sjekk komponentene som benyttes også. Mye det samme som benyttes av "HighEnd" produsenter.
Hvis du ikke har tro på kina-rør, så bytt til noe annet. De andre komponentene er helt på høyde.

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
120
Sted
Bergen
Uten å bli det minste irritert tør jeg likevel foreslå en Eastern Electric MiniMax. Den får du greit rundt 5k. Den er veldig påvirkelig for rørbytte og du kan lett tune den inn mot egne preferanser. Veldig mye moro for pengene og nett og fin størrelse. Dette var min første rørpre og i forhold til ytelse/pris er den en innertier. Den har jeg ikke hatt hjerte til å kvitte meg med og gjør det heller ikke.

mvh Elektron

arnejustad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2008
Antall liker
33
Torget vurderinger
1
Med fare for å irritere litt, våger jeg å si at Maia fortjener noe bedre enn Kinarør...den har så mye musikk i seg enda, at det vil være på kanten til blasfemi å ødelegge med kinesiske rørdeler her...da prøver du heller en CJ ET3...
I fare for å irritere litt selv, så foretrekker jeg faktisk ming da mc-3 nordic, fremfor CJ Et3.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.358
Torget vurderinger
1
Det må da isåfall være Fidelity KISS i preversjon?? Da er det bedre å søke brukt Cursa 3, samt en Jupiter 2000, og toppe med et lite Sonuspar via Tara Labs Air...DET er kult, det..Den som ikke har prøvd det, har ikke hørt de Regadelene der ordentlig!!
Grenser til musikalsk PERversjon hvor mye musikk som bor i den pakka. Prøv for eksempel med Toy, Venere...eller Domuslinja..Hele systemet til pris av preampen...

Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.939
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
I fare for å irritere litt selv, så foretrekker jeg faktisk ming da mc-3 nordic, fremfor CJ Et3.
Eg har prøvd begge. Men har ein ET 2 ståande i anlegget. Fast.
ET 3 er kanskje om lag like god på det meste, men dynamikk er veldig bra på 2-aren og MC 3. Og så tredimensjonaliteten...den fiksar ikkje MC-3.
Det er mykje å ta av. Og om ein verkeleg tek seg ut litt:
Personleg kunne eg tenkje meg å prøve Manley: THE 300B PREAMPLlFIER

arnejustad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2008
Antall liker
33
Torget vurderinger
1
Nope. Oginal fra butikk. Kjørte den sammen med Naim NAP250 og det låt helt fenomenalt.
Skal ikke gjøre noe poeng ut av at den er bedre eller dårligere en CJ, men at kina-rør automatisk er noe dårligere enn mer annerkjente merker er bare tull.

Regaen er uansett knallbra, og det kan vi være enige om. Dersom trådstarer ønsker å prøve den sammen med en rør-pre og vil holde seg sub 10k, vil jeg tro for eksempel en MC-3 kan være ett supert alternativ. Lette og selge videre uten tap er de også. Mulig de ikke selges nye i Norge lenger, men som Audiomix nevner hender det de dukker opp på brukten.

Bob_Marleys

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2012
Antall liker
60
Torget vurderinger
10
Takk for tilbakemeldinger.
Ser at det er diverse utsalgssteder av MC-3r på nettet. Er det noen som har en anbefaling på hvor det er trygt å kjøpe? Er det forskjell på typene?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
13.349
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Det var en "Nordic" versjon som var en oppgradert/tweaket type. Med fjernkontroll, Mundorf supreme silver kondiser, oppgraderte rør mm.. Ble spesiallaget av gamle importør Audiofoni..

Hmm - mener jeg har en slik liggende en eller annen plass?

Bob_Marleys

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2012
Antall liker
60
Torget vurderinger
10
Det var en "Nordic" versjon som var en oppgradert/tweaket type. Med fjernkontroll, Mundorf supreme silver kondiser, oppgraderte rør mm.. Ble spesiallaget av gamle importør Audiofoni..

Hmm - mener jeg har en slik liggende en eller annen plass?
Takker Bambadoo!
Skulle den dukke opp og du vil kvitte deg med den, så er det bare å gi en lyd ;)

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.358
Torget vurderinger
1
Eneste Kinaelektronikk som konsekvent overrasker meg er Cayin og Hanss..ellers står jeg for ovennevnte påstand! Kommer aldri andre kinesiske merker inn her- da heller britisk transistor.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.491
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
32
Tråder som denne har en lei tendens til å spore av i forhold til trådstarters budsjett.
Audiofoni gjorde en liten genistrek ved å oppgradere noen MingDa med komponenter som aldri er standard i noen forsterkere jeg kjenner til.
For de som ikke syntes det holdt, var det enkelt og god plass til andre endringer etter eget ønske.
Det lå en Ming på børsen for ikke lenge siden.

Bob_Marleys

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2012
Antall liker
60
Torget vurderinger
10
Eneste Kinaelektronikk som konsekvent overrasker meg er Cayin og Hanss..ellers står jeg for ovennevnte påstand! Kommer aldri andre kinesiske merker inn her- da heller britisk transistor.
Har du hørt Ming Da sin Nordic MC-3r Auditor? Jeg har bare lest om den på diverse forum og den får svært gode tilbakemeldinger fra brukere.

Jeg er uansett villig til å ta en sjanse. Maia 3 har ligget i esken sin siden 2010 nå og jeg ønsker å få på plass et «lite» anlegg på kontoret mitt nå.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
13.349
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
mc3-r er en glitrende preamp. Dynamisk drive så det holder. Du kan være trygg på det. I enkelte tilfeller kan den være en ikke så heldig match med noen transistortrinn (høyt gain, en anelse høy utg. impedans.) Men passer den så innfrir den.

Bob_Marleys

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2012
Antall liker
60
Torget vurderinger
10
mc3-r er en glitrende preamp. Dynamisk drive så det holder. Du kan være trygg på det. I enkelte tilfeller kan den være en ikke så heldig match med noen transistortrinn (høyt gain, en anelse høy utg. impedans.) Men passer den så innfrir den.
Godt å høre.
Ingen som vet ca hva utg. impendasen ligger på? Ser i specen at de oppgir 100 ohm, men mange mener at dette er noe optimitisk. Så lenge den ikke er over 2400 ohm burde jeg vel være trygg i forhold til den gamle 10x regelen. Jeg har gode 10db dempeledd om gain er et problem.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
13.349
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Audiomix målte dette for noen år siden mener jeg.. Husker ikke resultatet.

arnejustad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2008
Antall liker
33
Torget vurderinger
1
MC-3 spiller utmerket med Naim, så det er nærliggende å tro den gjør det samme med Rega. Go for it!
Hvis det skulle gå aldeles på tryne, kjøper jeg den av deg ;)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.491
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
32
Impedans i "vår" verden er så ymse.
Jeg synes å huske at impedans / indremotstand ble målt til ca 1000 ohm.
De fleste rør amper har fra 100k til 1M. Litt rart om transistoramper ligger lavere enn 50k.
Hvis din forsterker ikke har et svært sært inngangstrinn, så er det bare å kjøre i vei.
Jeg synes også å huske at data oppgitt for denne Mingen var mer enn rare. Trolig oversatt fra kinesisk av en som hverken behersket språk eller tekniske uttrykk.

Bob_Marleys

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2012
Antall liker
60
Torget vurderinger
10
Takk for alle tilabakemeldinger og forslag/ råd.
Har fått låne en Naim NAC 152 XS pre for å teste litt. Foreløpig er dette enten en total «mismatch» ellers så er ikke Maia 3 så god som jeg husket den var sist den var i bruk i 2010. Det låter udynamisk og tamt, rett og slett uengasjerende. Onkyo A-9000R som normalt er i bruk er langt mere åpen, brilliant og dynamisk i spillestilen på Klipsch ref høyttalere. Håper og tror at dette er bare en «mismatch» av av komponenter, men oppløftende var ikke denne testen akkurrat :(

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.358
Torget vurderinger
1
Jeg har hørt den, ja, med skuffende resultat! Maskert, uryddig og svampete..men jeg håper du får den til, Bob..jeg er her om så ikke er tilfelle.

Bob_Marleys

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2012
Antall liker
60
Torget vurderinger
10
Jeg har hørt den, ja, med skuffende resultat! Maskert, uryddig og svampete..men jeg håper du får den til, Bob..jeg er her om så ikke er tilfelle.
Tenker du på Maia 3 min eller Naim pre jeg låner Auditor?
Skal for moroskyld teste Pre Out på A9000R på Maia 3 i kveld for å se om ting endrer seg. Om ikke er det kanskje ikke god match med Klipsch på denne Regaen.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.358
Torget vurderinger
1
Jeg mente Ming-Da er skuffende..elsker personlig det Rega gjør, uansett generasjon!! Så ingen fare der. Du skal ikke se bort fra at Maia 3/Onkyo er en bombekombo par ecellence- småsignaldelen i 9000R er nemlig noe av det fineste stykke elektroingeniørkunst som noen gang har kommet fra Japan. Punktum finale!! Den vil levere nøytralt raffinement så det bokstavelig talt synger. Rega leverer "levd liv" i bøttevis, med en våken, leken og kraftfull varme. Det kler Klipsch. Hold meg oppdatert om resultatet..jeg tror nemlig du fort kan skrinlegge rørplanene til fordel for en åttiwatts brite, kontrollert fra Japan;) Men bruk ikke 9000 R som forsterker i toppen på Klipsch.

Sist redigert:

Bob_Marleys

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2012
Antall liker
60
Torget vurderinger
10
Ok! Ming Da har jeg ikke fått testet.
A-9000R er veldig god ja. Faktisk vil jeg påstå at den ikke står alt for langt tilbake på oppløsning, lydbilde og dynamikk i forhold til mitt langt mere kostbare Ayre forsterker sett. Krafitg undervudert forsterker.
Synes ikke MKII fra Klipsch er så lyse som de jeg har eid tidligere, så de fungerer ganske fint med Onkyoen. Det låter klart friskt, men MkII er langt mere smooth en de eldre imo.
Men det hadde vært moro å fått fart på Regaen igjen. Har alltid likt Rega og Klipsch sammen.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.358
Torget vurderinger
1
Da har jeg ett å si deg: KOBLE DEM OPP, og KOS DEG RÅTT!!! Håper ellers du har litt varmere lydende kabler også..for det hjelper Onkyo. Forøvrig er nesten alt derfra kraftig undervurdert.

arnejustad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2008
Antall liker
33
Torget vurderinger
1
Naim NAC 152 XS sammen med rega på Klipsch, kan jeg lett se for meg ble tamt, ja. Det grøsser på ryggen bare ved tanken ;)

Nå skal ikke jeg prakke på deg noen rør-pre, men det kler både Klipsch og meget Rega godt.

Jeg oppfordrer deg til å gjøre opp din egen menig, men om du ønsker å prøve en rør-pre, har MC 3, min varmeste anbefaling og det tror jeg det er fler som kan skrive under på. At Auditor har erfart at den låter maskert, uryddig og svampete, tror jeg må skyldes enten en missmacth fra helvete eller ett defekt produkt. Under mitt eie av MC-3, var den umasker, ryddig, sprudlende og det med en power-amp ikke så veldig ulik den du har. Ikke verdens beste 3D, som det blir nevnt over her, men det tar den igjen på så mange andre punkter. Matching er som kjent alt i dette gamet og nesten alle produkter, uansett pris kan låte både forferdelig og nydelig i rett selskap.

N

nysjerrigper

Gjest
du får MC-7R fra on9mart.com til 3100kr inkl. frakt.
har en mc34-a som har blitt stående lenger enn noen andre integrerte... hadde blitt overrasket om preampene var dårlig.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
13.349
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Preampene er veldig gode. De som hevder motsatt har feil og/eller aldri testet skikkelig, har forhåndsbestemt seg eller hatt et defekt eksemplar... At det kan være en elektrisk mismatch (impedansemessig, gain etc) kan jo være-.
Og ja selvsagt finnes det bedre preamper der ute i highend land... Skulle bare mangle.

Merk også. Dette er en preamp. (Nordic mingda) Håndlaget, håndloddet, Sendt fra Kina, 12ax7-12au7 basert. Ettermontert og levert med Golden dragon rør, Rørlikerettet (5z3, 5u4g) (Er vel en clc PSU??), Alle koblingskondiser ble byttet ut til Mundorf Supreme silver in oil, Utg. kondisene 2.2uf ble byttet til Mundorf supreme silver in oil, forbedret internkabling, (disse siste tweakene ble gjort i Norge) Motorisert volumpotmeter (Alps) med fjernkontroll.

Mener nyprisen var på 7500 NOK. Å få noe slikt brukt for en 3-4 k kan la seg gjøre og er et glitrende kjøp. Men de produserers ikke lenger i Nordic versjon.

Og ja - ombygging til 12b4a kan jeg tenke meg låter enda bedre. (Bruker selv en 12b4a krets i Audio Note preampen min nå... ) og er en veldig enkel affære.
Uansett en glitrende preamp i seg selv.

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Antall liker
268
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
Cary SLP 50B /ecc88/6922 rør . laget for mono 300B ,2200 ohm,,20 Db. /bruke Rothwell 10 Db Dempeplugger, ....Åpen , Kamelon ,vanvittig forandring på rør bytte .
slipper gjennom alt,Bedre en det beste som Cary har laget, kansje DEN beste /underdog /enkel og derfor åpen lyd, ingen Fj kontroll men hvem Fa,,trenger det på 2 kanal stereo, må også snu fase/er inverted ,,,så her er det kun lyd som er i Høysete .
Sikkert masse og lese om denne på venne sider for Cary :D
Mvh R

Jeg har en Rega Maia 3 effektforsterker som har samlet støv i boden i lengre tid. Den låter fint i mine ører med typisk Rega musikalitet og et snev av varme samt fokus på rytme. Jeg mangler forforsterker til den og Rega sin Cursa 3 er utgått og ikke tilgjenglig lenger.

Kunne derfor tenke meg å testet ut en rør-pre med Maiaen på Klipsch Reference serie høyttalere.
Ser på specen at inngangs-impedans er 24k ohm på Maia 3, så noe som matcher det er supert.

Tips mottas med stor taknemlighet. Fordel om det ikke strekker over Kr: 10000,-

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Antall liker
1.210
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Hvis du vil ha noe europeisk med garanti, så vil jeg anbefale et alternativ som er omtrent på budjsett: Thorhauge INTERSECTION Preamplifier
tubepreamplier.jpg

Denne fikk glitrende omtale i Fidelity. Koster 10000 - dansk mva + norsk mva og frakt.

Jeg har selv en riaa fra ham, og liker den veldig godt.

Topp Bunn