Tips om klassisk verk

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei,mulig denne blir postet i feil avdeling,men velger å prøve her..

Har fattet litt interesse for klassisk musikk,av den grunn at det git meg mye fine dynamikkopplevelser med anlegget,så lurer jeg på,som en fersking innen klassisk,med bare 3 plater i hylla av denne sjanger,er det ett par plater som er ett must å eie,legger da spesiellt vekt på god innspilling,og dynamikkfremhevelse.....er somsagt helt grønn,men jeg har oppdaget hvordan de innspillingene jeg har(2 stk hooked on classic+ en bethoven`s 7 symfoni spiller,...veldig flott å høre på,nå er vel kanskje hooked on platene,litt mer orkester å regne kanskje,og for all del,gjerne det...flott å høre på det i allefall.Men problemet er jo bare,når en skal ut å handle,primert brukt,ja hva skal jeg se etter,å bare plukke litt her å der,kan jo by på uante overraskelser spesiellt i en sjanger der en ikke har det minste peiling....Håper på litt hjelp her inne,blandt vinylfolket,med sans for klassisk musikk....det er i første omgang 2-10 plater det er snakk om å kjøpe..å høre på de på en sliten numark med middelmådig pu,gir vel ikke det store inntrykket,i ei bruktsjappe,med et headset til 149,-

da venter jeg i spenning på hva dere har å anbefale....mvh Espen

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
9.010
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eit godt anlegg var faktisk mi innføring mot klassisk musikk, så eg har stor forståing for dette. Her skal du få tolv flotte innføringar som passar for den "nyfrelste":
1-Tcaikovsky: 1812-overture. Denne finnest i massevis av innspelingar, og er eigentleg skriven for kanonbruk....nokre innspelingar brukar pauker, men det vert ganske kjedeleg. Den råaste innspelingane er Telarc si fyrste innspeling, som kastar nesten alle pickupar ut av rilla (veit berre om nokre få som held seg på plass). Den er digital, og kan såleis skaffast på CD og andre digitale format, men vinylen er no liksom det aller feitaste...
2-Mussorgsky: Pictures at an exhibition. Finnest også i Telarc-versjon, men her er det mange glimrande å velje mellom. Eg likar best Leibovitch eller Reiner innspelt på RCA (RCA Victrola er eit fullgodt alternativ)
3- Rimsky-Korsakov: Scheherazade. Du bør nesten finne Fritz Reiner/CSO-versjonen av denne. innspelt i 1960, og er på RCA LSC 2446 om du finn henne på vinyl.
4- Dvorak/Brahms: slaviske/ungarske dansar. Finnest i mange gode innspelingar, og er for det meste både morosame og lette å lytte til.
5- Dvorak: 8. symfoni. Dei to siste satsane er veldig gjevande å lytte til når du har eit godt anlegg. Massevis av arrangementmessige detaljar. Finnest i fleire gode variantar. Eg likar best skikkeleg gamle, som er vanskeleg å finne...
6- Smetana: Ma Vlast. Eit ok verk, som bør vere med i samlinga. Fint gjennomgangstema.
7- Beethoven 6.symfoni (pastoral) med Bruno Walter.
8- Sibelius: Karelia Suite der Okku Kamu dirigerer på DG. Uråd å få tak i, men må likevel nemnast. Finnest også i eit par andre gode versjonar.
9- Berlioz: Symfonie Fantastique. Bruk Reference Recordings-innspelinga om ho framleis er å få tak i.
10-Schostakovich 11.symfoni på EMI SLS (kjem ikkje på nummeret, men innspelt svært så forrykande). Røffaste musikk eg veit om...
11-Stravinsky: Vårofferet. Skal vere forsiktig med å tilrå ei innspeling framfor ei anna, men skikkeleg røff musikk.
12-Grieg: Peer Gynt-suite. Her finnest det mange storarta innspelingar, og Øyvind Fjelstad er no liksom referansen. Men høgdepunktet ("Dovergubbens hall") er liksom litt masete, tykkjer eg, og likar ei plate frå EMI der Barbirolli dirigerer best)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.544
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
Jeg vil ikke komme med noen anbefaling, men et billig tips:
Dra på loppemarked og kommunale søppelplasser med "gjenbruksbutikk" for å se etter vinyl. Klassisk musikk er vanligvis lite eller ikke spilt. Prisen er kr 10 / LP. For en 100-lapp eller to har du musikk til mange kvelder.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hva med Mahler? kjenner ikke til Mahler,annet ennn at jeg har snappet opp navnet her i noen tråder tideligere,skal skrive ned lista,å dra på oppdagelsesferd...takk skal du ha...Espen......

Videre kan det nevnes at jeg er ute etter EN Elvis låt på vinyl...nemlig In the ghetto! Men har ikke klart å finne denne enda...og litt vrient når jeg ikke har noe platetittel å søke på,noen som vet om om hva skiva med the ghetto,i vanlig versjon(om det er flere) heter,og i hvilket år den er innspillt,gjør liksom nettletingen litt lettere..Tusen takk for svar.....nå legger jeg på bethovens 5. symfoni her... ;D

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.406
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Å himmel! For en utfordring.
Mahler er kanskje ikke den som utmerker seg som "begynner"komponist, men du kan ikke slå feil med 1. symfonien hans (Fader Jakob som sørgemarsj, 4.sats tror jeg at det er; Kubelik på DG er kjempe). Du er godt i gang med Beethoven. og da må du ha fiolinkonserten (en innspilling du ofte finner på vinylbruktsjapper er Schneiderhan på DG, og den er utsøkt) og klaverkonsert nr 4. Mange mener nr 5 er hakket hvassere, men dem om det. Mozarts serenader "Eine Kleine Nachtmusik" f eks. LvBs klaversonater (få tak i Pollinis 3platerseske på DG, og la Ludwig sjokkere deg i op.111sonaten).
Ellers misunner jeg deg. Så mye uhørt fantastisk musikk som venter på nærmeste butikk!

Bernt K

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Mr. Arve har glimrende nybegynneranbefalinger synes jeg (dette fra en nybegynner som trolig alltid vil forbli akkurat det). Nesten alle mine favoritter er på lista hans. I tillegg vil jeg nevne Borodins 2. Symfoni og Respighis "Pines of Rome & Fountains of Rome" som begge rett som det er snurrer hjemme hos meg. Aller helst ville jeg ha nevnt Respighis "Church Windows", men den fant jeg ikke noe sted (men jeg fikk jo nevnt den likevel).

Ellers er loppemarked, bruktbutikker og Fretex ypperlige steder for skattejakt.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Skal du ha Mahler, kan du jo også lete etter hans 2. symfoni, og da aller helst med CSO/Bernstein på DG. Nydelig musikk som det er vanskelig å ikke bli berørt av.
Ellers må jeg anbefale en av mine absolutte favoritter: Beethovens pianokonsert nr. 1 med Michelangeli. Kan muligens være vanskelig å finne brukt, men er akkurat nyutgitt i audiofil utgave på Speakers Corner. Koster riktignok litt, men det er nok det første du glemmer.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.544
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
ixos_76 skrev:
Videre kan det nevnes at jeg er ute etter EN Elvis låt på vinyl...nemlig In the ghetto! Men har ikke klart å finne denne enda...
Du kan høre den hos meg :) På 45 rpm.
Tror Elvis fan klubb er stedet. Sjekk "Flaming Star". Der er det mengder og stadig noe "nytt".

Topp Bunn