Tips om billig og bra 12AX7 Rør RIAA

Edzilla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.08.2006
Antall liker
148
Torget vurderinger
1
Heisann!

Jeg er på jakt etter en billig, bra, liten 12AX7 rør riaa. Skal bruke dette sammen med Primare og System Audio Explorer. Spiller primært 70 talls rock, punk og prog.

Noen tips og råd, og kanskje noen nettsider/nettbutikker/butikker å anbefale.

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
351
Sted
Nesodden
Torget vurderinger
1
Project Tubebox benytter 12AX7 rør. Prisen er vel 3,5-4k. Jeg synes den spiller veldig oppløst med en vidunderlig mellomtone. Hificenterkjeden forhadler vel denne.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
29.895
Torget vurderinger
28
Jeg er enig i betraktningen rundt Tubebox. Vær bare litt obs på å ikke skaffe deg en pu med veldig lavt utgangsnivå av hensyn til støy. Den er ikke blandt det tysteste på markedet denne ProJecten.

Av nysgjerrighet, hvorfor må det være 12AX7? (Jeg har det selv i riaa, så det er ikke det).

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Antall liker
408
Torget vurderinger
11
Fordelen med ecc83/12AX7 er at det har høy forsterkning i forhold til andre rør.Det er nok grunnen til at det ofte blir brukt i riaa forsterkere. 5751 røret er en variant av samme røret , har litt mindre forsterkning , og ble laget for å bli brukt i litt bedre kvalitetsutstyr. Ken Kessler hadde en artikkel i et hifi magasin der han fortalte litt om erfaringer ved rørbytting. det han kom best ut med lydmessig var noen billige russiske Sovtek rør. Det beste er å prøve seg frem . Lykke til.

Topp Bunn