Mat, drikke og røyk Tips-hva er vanlig?

T

TT.

Gjest
En ting jeg lurer på, kan det være nødvendig å tipse en kelner når han egentlig bare gjør det han skal?
Skal vedkommende belønnes for det han egentlig skal gjøre eller skal man forvente mer før pengene flyter?

Jeg er absolutt ikke kjip på penger, men skal det betales ekstra for det man egentlig skal forvente? Gjelder også for taxi i Oslo.
Ingen som gir piloten på reisen fra London - Oslo driks eller togføreren på Oslo - Ski driks. De gjør jo bare det de skal, hadde de svingt oppom veien der de bor, så hadde jeg tipset, men litt vanskelig.. Hva menes?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.699
Torget vurderinger
1
I Norge praktiserer jeg tips for service og/eller kvalitet utover det «vanlige», tatt i betraktning prisnivået på tejensten. Ordinær service og/eller kvalitet - ingen tips. Et «lavt» prisnivå gir høyere sannsynlighet for tips enn et «høyt» prisnivå. På restaurant har jeg en gang i blandt bedt om at tipset går til kokken, og da blir det gjerne noen sure miner fra kelneren, men hva så dersom det er kokken som har utmerket seg.

De aller fleste taxier i Oslo har kortterminal, og ofte har de ikke lagt inn valg om tips/tillegg. Taxi i Oslo har også blitt såpass «dyrt» at jeg forventer ganske mye utover det «vanlige» før jeg kommer i modus for å gi tips.

I utlandet er jeg stort sett totalt forvirret mht praksis og forventninger om tips. Enkelte steder er tips/service charge en grunnleggende del av avlønninga til personalet (typisk i USA), mens andre steder har ei anstendig «grunnlønn» og tips er en ren bonus.

mvh
KJ

• Liker
Reaksjoner: TT.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.417
Gir aldri tips i Norge. Gjør det selvsagt i USA og lignende.

slendrian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.10.2012
Antall liker
135
Sted
Rødøy
Tipser på uteplasser hvis bartenderen gjør en god jobb. Kanskje på restaurant, men da skal det være kvalitet i alle ledd.
I utlandet har dem lavere timelønn og lever på tipsen, gjort for at de skal yte bedre service på jobb. Skulle vært mer av den slags i Norge...

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.417
Om man skal tipse så er prinsippet med en viss prosentsats av totalen virkelig bonkers. Dersom jeg bestiller en flaske vin på en restaurant har jeg vanskelig for å se hvorfor vedkommende som åpner den, lukter på den, kanskje smaker om den er ok, dekanterer den og til slutt heller den i glasset skal ha ulikt betalt for jobben avhengig av om flasken koster 600 eller 2000 kroner. For de ansatte blir det sikkert noenlunde fornuftig i snitt fordelt på alle som tipser, men for den enkelte gjest er det et merkelig prinsipp.

Jeg har spist en del i Frankrike og det står det som regel på menyen at service er inkludert og når man får kortterminalen for å betale er allerede totalbeløpet slått inn og det er bare å putte inn kortet og taste kode.

Skjønner selvsagt at til syvende og sist er det totalprisen på måltidet som er av betydning og det sånn sett kommer ut på ett om stedet skrur opp alle prisene med 10% eller om de lar være og så er det forventet at man skal legge på 10% påregningen. Hele kulturen er dog en uting som burde vært avskaffet for lenge, lenge siden i et såpass velregulert arbeidsmarked som det norske nå en gang er.

Slik som det er nå så ender man sannsynligvis opp med å få bedre betalt for jobben om man er pen dame med fin rumpe og store pupper som serverer en gjeng hurragutter på tur enn om man betjener en famile på middagsbesøk.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
17.565
Sted
Sølvbyen
Jeg tipser ofte litt, fordi jeg føler at det som regel forventes selv her i Norge. Men jeg er ikke en heavy tip'er, pleier som regel bare å runde av oppover til nærmeste hundre eller så.

Er egentlig enig med de som sier at tipsing er en uting og føles litt unødvendig, jeg syns ofte en del servitører blir i overkant slitsomme og nærgående med sine falske smil og sin påtatte vennlighet når det skinner helt tydelig igjennom at de bare forsøker å legge til rette for god tips når det er tid for å betale.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.391
Torget vurderinger
4
Som flere skriver har også jeg blitt mer tilbakeholden med tips. Med prisnivået i Norge blir det bare når servicen utmerker seg. F.eks. når vedkommende bak bardisken viser seg å virkelig kunne øl, har gode forslag og kan servere det, og i rene korrekte glass. Det hjelper ikke hvor pene og smilende de er om de ødeleger ølet ved å skjenke det feil. Jeg har også brukt forventningen om tips litt bakvendt. F.eks. på Nighthawk på Løkka da vi hadde ventet lenge på bord, ventet lenge på servering, fikk server slappe fries, ventet lenge på ny øl, ventet lenge på å betale. Svensken fikk 2,50 i driks da jeg betalte for alle 3. Da han syrlig bemerket at jeg ikke måtte ta helt av kunne jeg også klappe han på skulderen og forklare at det var vel fortjente penger. Han ble litt fornærmet, svensken.... :cool:

Topp Bunn