Tips for utskifting av SMD komponenter

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Har havnet i den uheldige situasjonen at jeg må bytte en pcm2706 dac chip. Noen som har noen tips om hvordan gjøre dette så smertefritt som mulig ?

R

Ronny_D

Gjest
Det er jo VELDIG avhengig av hva du har tilgjengelig. Det finnes jo slike avlodde saker å feste på loddebolten. Men det går på den primitive måte med ett og ett bein, tar bare litt tid og er krøkkete.

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Har en loddestasjon av god kvalitet og en tinnsuger. Du nevner noe man fester på bolten ? Link til dette ?

Noen som vet hvor mye varme en pcm2706 tåler ? Kunne ikke finne noe om dette i databladet (mye mulig det er jeg som er blind)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.405
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Dersom kretsen er defekt, kan du bare klippe den bort og fjerne restene på "vanlig" måte. Det er ikke lett å ta av SMD komponenter på en så skånsom måte at de kan benyttes igjen. Bortsett fra enkle ting med kun to tilkoblinger. For å kunne jobbe med SMD må en ha egnet utstyr. Ikke nødvendigvis avansert, men tilpasset jobben. Først og fremst en loddebolt med tynn nok spiss og tilpasset effekt. Både lupe og mikroskop kan være kjekt å ha. Og tynt loddetinn. Som alltid ved lodding: Egnet utstyr og litt trening.

baatsman

Bransjeaktør
Ble medlem
09.10.2004
Antall liker
0
jeg ville nok tatt den med på verksted å fått en som er proff til å fjerne den og sette på en ny en,, det er lett å ødelegge printet ved avriving av printbaner, avbrenning. osv osv..

mvh

R

Ronny_D

Gjest
Har en loddestasjon av god kvalitet og en tinnsuger. Du nevner noe man fester på bolten ? Link til dette ?

Noen som vet hvor mye varme en pcm2706 tåler ? Kunne ikke finne noe om dette i databladet (mye mulig det er jeg som er blind)
Som allerede sagt er den ødelagt er det intet at spare på.

her er link til typisk smd handlodding. Arbeidsmikroskop eller forstørrelseslampe er ett must, i hvertfall for meg. Samt begrense kaffedrikkinga den dagen siden mikroskjelvinga jeg merker av mye kaffe er forstyrrende i forbindelse med smd lodding.

http://www.elfa.se/elfa-bin/thumbs....sjoner&9891&9896&5169&2021378&2009078&2018862

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.405
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Punkt nummer en er altså å kunne se hva en gjør. Se om resultatet er bra. Tror ingen klarer det uten hjelpemidler.

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Takk for tipsene folkens, chipen er ødelagt så den skal ikke brukes igjen. Jeg har tidligere gått over loddepunktene på den i tilfelle det skulle være der feilen lå, men det var det ikke. Så om jeg får den av skal jeg alltids få på en ny en.

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Antall liker
634
Oppgraderte akkurat en SqueezeBox med PCM1748KE Burr-Brown 16-SSOP SMD DAC chip.
Jeg brukte både briller (noe jeg normalt ikke gjør) og lupe for å se hva jeg gjorde. Når jeg monterte den nye kretsen, brukte jeg en mikroskopisk dråpe epoxy for å holde den i posisjon.
Vær oppmerksom på at for mye varme og stress lett kan før til at loddebanene slipper fra printet!

Topp Bunn