Tintin er for sterk kost

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
I disse rasismetider skal det mye til å forbause en stakkars blekansikt, men denne var nå likevel litt spesiell da.

Tintin deemed racist

After a reader complained that it was "racially offensive," library authorities decided the book depicted Africans as "monkeys" and chose to remove it from library shelves. It is now locked behind secret doors in Brooklyn's central library and can be viewed only by appointment.
Selv har jeg et godt forhold til Tintin.
Galskapen lenge leve.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
318
Torget vurderinger
3
Klart Tintin er rasist, hele den hvite verden var jo rasister i større eller mindre grad på den tiden.

Ser på TV-serien Mad Men for tiden. Den utspiller seg i New York i 1960 og har en utmerket skildring av tidsmessige detaljer. De eneste svarte menneskene man ser er "tjenere", som heisbetjenter og kantineansatte, så ubetydelige at det ikke engang finnes noe rasistisk hat. Det reserveres for jødene.

Og Tintin kommer jo fra landet som var en pioner innen Kongo-plyndring.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.901
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hattifnattene i Mummidalen het homsene i gamle dager.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Bach_Man skrev:
Og Tintin kommer jo fra landet som var en pioner innen Kongo-plyndring.
Jo, for så vidt, men pionerbegrepet brukes vel vanligvis om en oppstartsperiode der alt var mindre, mer amatørmessig osv enn under perioden som kom etterpå. Belgierne hoppet slik sett over pionerperioden og overlot den fasen til dem som kom etterpå.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
318
Torget vurderinger
3
En skarp observasjon det der, totte.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Ikke vanskelig for lesere å se at dette er rasisme, men hvorfor fjerne boken hvor bøker lånes frivillig? Har de fjernet Mein Kampf også mon tro?

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
6.268
Torget vurderinger
1
Tintin fulgte bare opp en gammel belgisk tradisjon med å ta seg til rette i Kongo. Kong Leopold II anså Kongo som sitt private eie og lot sine leiesoldater hugge av armene på lokalbefolkningen, helt etter eget forgodtbefinnende. Man kan si at mye av barbareriet som nå skjer i Afrika er av god gammel europeisk skole.

LES MER HER: http://en.wikipedia.org/wiki/Leopold_II_of_Belgium

Vedlegg

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.513
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Valentino skrev:
Her tar nok den godeste Valentino feil, i Hvem skal trøste knøttet støter tittelpersonen på både homser og hattifnatter, som altså er (og har vært) to ulike skapninger.

Forøvrig kan jeg ikke fatte hvorfor ytringsfriheten skal knebles av alle og enhver som føler seg krenket av ymse årsaker. VI kan ikke bare "ikke-oppfinne" tidligere eksempler på rasistisk kultur og tids-ånd.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Burnt_Island skrev:
Forøvrig kan jeg ikke fatte hvorfor ytringsfriheten skal knebles av alle og enhver som føler seg krenket av ymse årsaker.
Det er utrolig hva mennesket kan få til når det virkelig går inn for det, men evnen til å føle seg krenket er i særstilling da den synes grenseløs.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.901
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Burnt_Island skrev:
Valentino skrev:
Her tar nok den godeste Valentino feil, i Hvem skal trøste knøttet støter tittelpersonen på både homser og hattifnatter, som altså er (og har vært) to ulike skapninger.
Takker. Jeg skal sette mine kilder for veggen og avrette dem prompte.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
orso skrev:
Ikke vanskelig for lesere å se at dette er rasisme, men hvorfor fjerne boken hvor bøker lånes frivillig? Har de fjernet Mein Kampf også mon tro?
Det har de faktisk, den er ikke lengre å få kjøpt på norsk.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
orso skrev:
Hva består det rasistiske i ? Avbildingen av svarte bærere var vel ikke annet enn et speil av datidens virkelighet.

V

vredensgnag

Gjest
Jeg ser et bilde som like gjerne kunne vært Jarle Trå på vei ned fra Everest.

Å være politisk korrekt bør ikke sammenblandes med historiefornektelse. Nåtiden blir ikke bedre ved at vi fornekter fortiden, den blir kun fattigere.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
pedal skrev:
Her i Norge klarer vi ikke engang å leve med Visen om vesle Hoa til Thorbjørn Egner. Norge anno 2006 tålte ikke begrepet "Hottentott". Selv har jeg heldigvis sikret meg et eksemplar på CD. Tar sjangsen på at barnas menneskesyn ikke tar helt skade av å høre den i bilen.
Vesle Hoa er en helt og blir beskrevet som det. Kongen er en forstandig og rimelig mann som vet å anerkjenne Hoa som en mann for fremtiden ("blant mine menn skal du være min beste venn"), og stammen hans er blottet for smålighet og misunnelse ("og alle syntes det var flott"). Hurra for Hoa og Hottentottene!

G

Gjestemedlem

Gjest
[video]Gd0Z_mKgQSM[/video]

[video]mnyxf3n1oc8[/video].

Topp Bunn