På tur og reise Ting å se og gjøre på Senja?

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
32.013
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Madammen og jeg forlater Lofoten på søndag, og setter kursen nordøstover mot Sør-Troms og, senere mot Kvænangen og Kirkenes.

Vi har sittet og pratet om hva vi skal foreta oss, og synes begge to at Senja ser spennende ut. Jeg har vel vært en gang på Stonglandseidet for knappe 40 år siden, og er fullstendig blank på området.

Altså: Hva gjør man på Senja, hva må man ha sett, og hvor bør man overnatte?

Vet at det er en del folk her inne som bor i området, eller som stammer derifra. Setter pris på alle tips!

mvh

slendrian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.10.2012
Antall liker
135
Sted
Rødøy
Jobber med en god del folk fra Senja/Finnsnes og alle snakker veldig varmt ei kro som lager grillet tørrfisk av ypperste klasse. Skal spørre de lokale indianerne når jeg går av vakt så skal du få utfyllende svar senere. Hva liker dere å gjøre? Er dere turmennesker?

• Liker
Reaksjoner: tkr

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
32.013
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jobber med en god del folk fra Senja/Finnsnes og alle snakker veldig varmt ei kro som lager grillet tørrfisk av ypperste klasse. Skal spørre de lokale indianerne når jeg går av vakt så skal du få utfyllende svar senere. Hva liker dere å gjøre? Er dere turmennesker?
Hei, og takk for svar!

Vi er turmennesker, men av + 60 år- typen. Med andre ord, vi går gjerne på tur, men ikke så langt.....;)

mvh

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
13.836
Sted
Ytterst i havgapet...
Hamn er definitiv verdt et besøk, - for lunch, middag eller overnatting.... ei knapp mil etter ferga...
også er det jo litt før fergekaia også... Hvalsafari, Spaceship Aurora, Nordtun gård... :)

• Liker

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
32.013
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Tusen takk for svar, og keep em coming!

Hamn ser veldig aktuelt ut, og Destinasjon Senja var svært interessant. Blir nesten matt her jeg sitter, her blir mer tilbudt enn jeg trodde. Det blir nesten litt frustrerende, omtrent som en kjempediger buffet hvor du bare får lov til å forsyne deg en gang....:(

Vi skal som sagt enda lenger mot nord og øst, og hittil har vi snust på et gammelt lakselordhotell i Målselv og overnatting i lavvo i Reisadalen! "Full pakke" heter det. Føler meg fryktelig privilegiert og glad over at vi kan gjøre slikt!

mvh

H

Hardingfele

Gjest
Ta en telefon til Rita Slettum på Senjastua og fortell at du og dine ønsker å nyte det kjøkkenet hennes kan få til. De spesialiserer seg på lokale råvarer, tilberedt med egen vri. (Det er Senjastua som griller tørrfisk, bl.a. -- men de har mye utrolig godt å by på, spesielt i disse tider).

Sist redigert av en moderator:
  • Liker

Svein Arne

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.07.2013
Antall liker
8.384
Sted
På kanten.
Var på Senja i 2013. Overnattet en natt i Hamn. Veldig fint der. Også vel verd å besøke Kråkeslottet, et kultursted der det bl a arrangeres konserter og sånt.
Få også med dere utkikkspunktet Bergsdalen og Djevelens tanngard ved Tungeneset i midnattsol. Magisk, rett og slett.
Senja er en veldig variert øy, som har mye å by på.

• Liker

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
32.013
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Hjertelig takk, alle sammen, det er helt utrolig hva slags viten som finnes her inne!

Hamn hadde dessverre ikke ledige rom, men vi har funnet et alternativ. Senjastua er notert! Likeså Bergsdalen og Tungeneset. :)

Mvh

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.776
Sted
Trondheim
Går ferja fra Andenes til Senja nå? Sjekket nå: Andenes-Gryllefjord har 3 avganger daglig fram til 21/8. 0845, 1300 og 1700.

http://www.tromskortet.no/getfile.p...båt og fergeruter)/Hovedtermin/180_200516.pdf

I så fall ville jeg tatt turen via Vesterålen og ta med meg Bleik og Bleiksstranda. Masse turmuligheter der - Flott tur til Måtinden, mulig med båt ut til Bleiksøya, kjøre forbi rakettbasen på Oksebåsen, Fyret på Andenes osv... Andøya er litt spesiell. Flott å kjøre vestsida - Ta til venstre etter Risøyhavn og kjøre opp forbi Stave og til Bleik.

Sist redigert:
  • Liker

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
13.836
Sted
Ytterst i havgapet...
Andfjordferga går enda i et par uker med to daglige avganger..... Andøya er absolutt verdt besøket, og som allerede sagt - kjør opp vestersida.
Nordtun gård som jeg nevnte er på Bøgard. Han kollegaen du nevnte en gang tidligere bor jo på Stave.
Spaceship Aurora er utstillingssenteret knyttet til Andøya Space Center.

• Liker

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
32.013
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Andfjordferga går enda i et par uker med to daglige avganger..... Andøya er absolutt verdt besøket, og som allerede sagt - kjør opp vestersida.
Nordtun gård som jeg nevnte er på Bøgard. Han kollegaen du nevnte en gang tidligere bor jo på Stave.
Spaceship Aurora er utstillingssenteret knyttet til Andøya Space Center.
Må hoppe over Andøya denne gangen. Fergeavgangene passer dårlig med timeplanen vår, så vi kjører "innlandet". Lengre strekk, men totalt sett burde vi komme fortere til målet.

Ellers har jeg gode minner om festing med et belgisk par for deretter å gå ut og se på midnattsola på Andenes for noen år siden. :)

mvh

Topp Bunn