Tine Thing Helseth (Den gule platen)

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Er det noen som har kjøpt denne? Er den bra?
Jeg har bare Maurice fra før, så det er på tide med mer trompet i samlingen. Men er det denne jeg skal kjøpe?

K

kbwh

Gjest
Tine Thing Helseth

Jeg har ikke hørt. Bare lest Aftenspostens omtale, som jo var positiv.

På basis av omslagsbildet gir jeg min varmeste anbefaling. 8)

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.091
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Tine Thing Helseth

Hun er fryktelig flink! Er nok i verdenseliten, sammen med Antonsen og noen flere, så om du liker musikken er det bare å gi et lite tilskudd til økonomien hennes... kanskje johna har mer å si, han blåser jo også i den type rør...

Bernt K

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Tine Thing Helseth

Albinonis trompetkonsert er jo uendelig vakker. Og er hun i verdenstoppen er det ikke mye å lure på.
Pen er hun også.

Tufs

Medlem
Ble medlem
22.11.2007
Antall liker
0
Tine Thing Helseth

Jeg har ikke forutsetninger for å uttale meg om hun er i verdenstoppen eller ikke, men at hun er en særdeles dyktig musiker er hevet over enhver tvil. Det er fantastisk at musikkmiljøet i Norge produserer slike talenter. Det er synd de ikke får den oppmerksomhet de fortjener sammenlignet med middelmådige fotballspillere og lignende. Jeg skal kjøpe plata. Det skal bli spennende å følge karrieren hennes videre, jeg håper jeg kan dra fram plate om 15 år og sammenligne nivået hun da befinner seg på med nivået hun pr i dag representerer.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Tine Thing Helseth

Denne plata med kjente og kjære stykker for oss som kjenner dem godt fra utallige utgivelser og egne tolkninger, er virkelig å anbefale.
Den gir oss et fint innblikk i hvor en ung trompetist er og slik jeg hører det, sammenlignet med livefremførelser jeg har hørt, hvor hun er på vei.

Jeg spillte konsert sammen med henne (kompet på basstrompet ::) ;D 8)) for noen uker siden.
Hun hadde også en halvtimes avdeling med klaverkomp.
Dette låt sinnsykt bra, og da spesiellt stoffet hun fremførte på C-trompet.
Piccolotrumpeten, har hun teknikken til. Men litt tidlig for henne enda....tolkning/formmessig. Derfor er det "bra" at bare Albinoni er presentert på sacd`n.Men missforstå meg rett. Dette er råbra for en ung musiker på 20 år.
Men med de rette folkene rundt seg, de rette valgene etc, så kommer TT. Helseth til å bli en av de store trompetistene. Fordi det tekniske og musikalske grunnlaget er der i så utrolig sterk grad at jeg nekter å tro at det skal stå på hennes evner.

Håper det kommer en plate ganske så snart.... ;) med "nyere" musikk for Bb og C- trompet.
Vet hun har en god del inne. Og da håper jeg også at det kommer noe utenfor den normale løypa :)

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Tine Thing Helseth

johna skrev:
Håper det kommer en plate ganske så snart.... ;) med "nyere" musikk for Bb og C- trompet.
Det ser ut til at du vet mer om dette enn det du skriver her? Når kommer den? ;)

K

kbwh

Gjest
Tine Thing Helseth

En artists utvikling kan jo gå både hit og dit. Anne Sofie Mutter gjorde Mozart bedre som fjortis (med Karajan) enn som førtiåring, synes jeg.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Tine Thing Helseth

Valentino skrev:
En artists utvikling kan jo gå både hit og dit. Anne Sofie Mutter gjorde Mozart bedre som fjortis (med Karajan) enn som førtiåring, synes jeg.
Derfor er jeg også opptatt av hvem hun har rundt seg og de valgene som er blitt tatt og vil bli tatt fremover.

Når det gjelder ASM tolkning av Mozart er jeg tilbøyelig til å være enig med deg.
Kan dette ha noe med komponisten å gjøre skal tro?

J

Jurassic

Gjest
Tine Thing Helseth

Er det bare jeg som fikk følelsen av at bilde 1 er et sent lørdagskveld bilde mens bilde 2 er en dårlig søndags morgen?

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Tine Thing Helseth

Jurassic skrev:
Er det bare jeg som fikk følelsen av at bilde 1 er et sent lørdagskveld bilde mens bilde 2 er en dårlig søndags morgen?
"Trompetleppe" heter det du ser på bilde nr 2 her Jurassic :)

Tine er i virkeligheten en fin ung dame. :)

Topp Bunn