Tillatelser ved fildeling i Windows

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Antall liker
194
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Tjolahoppsann! Har en filserver i kjelleren som er basert på Windows 7 plattformen. Har her lagret alt av video, musikk, bilder, dokumenter og andre filer jeg ønsker å ha lett tilgjengelig fra andre enheter i huset. Jeg får delt alt jeg vil med leserettigheter, men problemet dukker opp når jeg skal legge til skrive -og endrerettigheter på bestemte disker til en bestemt PC. I "Sikkerhet"-menyen på en bestemt mappe eller disk velger jeg å legge til en bruker men klarer ikke å få godkjent navnet på noen av enhetene mine. Planen var å kunne f.eks rippe CDer med min stasjonære PC på kontoret for så å legge de rett inn på filserveren istedenfor å måtte rippe platene med filserveren. Det samme gjelder ved sikkerhetskopiering av bilder redigert i LR eller ved import av nye bilder fra kamera.

Noen som skjønner hvor jeg vil og har noen finurlige løsninger? Har brukt ukesvis med googling og ser med nødt til å krype til HFS-alteret.

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Antall liker
882
Torget vurderinger
5
Den mest åpenbare løsningen er å kjøpe seg Mac. ;)

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Antall liker
194
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Med tre datamaskiner blir det nok heller nytt kjøkken, bad og vaskerom for de pengene. :cool:

S

Syncrolux

Gjest
Det du er ute etter lar seg ikke løse. Du kan ikke gi en PC (dvs et maskinnavn) rettigheter i et slikt Windows fildelingnettverk. Du må lage en separat bruker per PC på den maskinen som er "server", og styre det den veien.

Å gi rettigheter til maskiner fungerer bare hvis man har et Active Directory Domain, og det har du jo ikke.

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Antall liker
194
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Så det du mener er at jeg da skal lage en brukerkonto på filserveren som heter det samme som min andre stasjonære PC på kontoret? Prøvde dette men det ble ikke noen endring i rettighetene. Hvis dette viser seg å være meget upraktisk i Windows, er da noe Linuxbasert veien å gå? Det jeg trenger er noe som kan lagre alle filene mine og kjøre Squeezeserver. Tanken etterhvert er også noe utstyr i TV-stua og kinoen som kan streame video fra filserveren, så vet ikke om et slikt produkt også vil trenge et program ala Squeezeserver?

Sist redigert:

Neuro

Medlem
Ble medlem
17.05.2013
Antall liker
1
Torget vurderinger
3
Du kan fint legge til "Everyone". Gi den fulle rettigheter i Sharing og begrens rettighetene i Security. Kan med fordel benytte Advanced for det, så får du det akkurat som du vil ha det. Hvis du synes det blir utrygt på den måten, trenger du, som Syncrolux sier, et domene for maskinene dine.

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Antall liker
194
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Du kan fint legge til "Everyone". Gi den fulle rettigheter i Sharing og begrens rettighetene i Security. Kan med fordel benytte Advanced for det, så får du det akkurat som du vil ha det. Hvis du synes det blir utrygt på den måten, trenger du, som Syncrolux sier, et domene for maskinene dine.
Hvordan får jeg begrenset rettighetene til enkelte enheter når jeg ikke kan finne dem i Security instillingene som Syncrolux sier.

Neuro

Medlem
Ble medlem
17.05.2013
Antall liker
1
Torget vurderinger
3
Med Everyone deler du til alle på nettverket ditt. Alle får de samme rettighetene.

Ser nå at du vil ha bestemte rettigheter til en spesiell maskin. Hvis den skal ha andre rettigheter enn andre enheter trenger du nok et domene, og da må du ha Windows Server.

Men er det en spesiell grunn til at du vil at maskiner skal ha forskjellige rettigheter? Hvorfor ikke bare gi lese/skriverettigheter til alle?

Sist redigert:

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Antall liker
194
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Med Everyone deler du til alle på nettverket ditt. Alle får de samme rettighetene.

Ser nå at du vil ha bestemte rettigheter til en spesiell maskin. Hvis den skal ha andre rettigheter enn andre enheter trenger du nok et domene, og da må du ha Windows Server.

Men er det en spesiell grunn til at du vil at maskiner skal ha forskjellige rettigheter? Hvorfor ikke bare gi lese/skriverettigheter til alle?
Mest som en ekstra sikkerhet hvis jeg har gjester på besøk som benytter seg av filene på serveren og plutselig kommer i skade for å slette eller endre filer. Ville jo vært litt uheldig for min del tenker jeg.

Neuro

Medlem
Ble medlem
17.05.2013
Antall liker
1
Torget vurderinger
3
Da tror jeg det greieste er å dele til everyone. under security > advanced > everyone > edit kan du tilpasse rettighetene ganske nøyaktig, for eksempel at man har skrive- og leserettigheter, men ikke kan slette.

Sist redigert:
S

Syncrolux

Gjest
Så det du mener er at jeg da skal lage en brukerkonto på filserveren som heter det samme som min andre stasjonære PC på kontoret? Prøvde dette men det ble ikke noen endring i rettighetene. Hvis dette viser seg å være meget upraktisk i Windows, er da noe Linuxbasert veien å gå? Det jeg trenger er noe som kan lagre alle filene mine og kjøre Squeezeserver. Tanken etterhvert er også noe utstyr i TV-stua og kinoen som kan streame video fra filserveren, så vet ikke om et slikt produkt også vil trenge et program ala Squeezeserver?
Du må ikke blande sammen PC-navn og bruker-navn.

Du lager tre brukerkontoer på server-maskinen, hvis du har tre PC'er du ønsker å ha differensierte rettigheter for. Til disse brukerkontoene tildeler du rettigheter på filsystemet på serveren, dvs på den/de delte katalogen(e). Selve filsharet kan du gi Everyone Read og Write på.

På hver av de tre PC'ene bruker du så disse brukerkontoene for å logge på når du kobler til serveren. Piece of cake. :)

S

Syncrolux

Gjest
Hvordan får jeg begrenset rettighetene til enkelte enheter når jeg ikke kan finne dem i Security instillingene som Syncrolux sier.
Fordi sikkerhet i Windows (eller Linux for den saks skyld) fungerer ikke på den måten. På en selvstendig Windows-maskin som ikke er med i et Domain slik som her, er det kun lokale brukere og grupper du kan gi tilganger for. Maskinen kjenner ikke til brukere på andre maskiner, eller andre maskiner for den saks skyld.

Det er derfor man må opprette lokale brukere og evt grupper på server-maskinen, og tildele rettighetene til disse. Disse brukerne må man så logge på server-maskinen med når man kobler seg til filsharet.

Topp Bunn