Forsterkere Tilkobling av effektforsterker på integrert forsterker - hva skjer i praksis?

Tommyna

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.11.2010
Antall liker
1.049
Sted
Oslo
Beklager et kanskje någet blondt spørsmål, men jeg har ingen erfaring med for og effektforsterkning i separate bokser. Jeg har en Bel Canto C5i integrert forsterker med innebygd DAC. Den har to RCA-kontakter (høyre og venstre kanal) på baksiden merket "Line out". Manualen sier følgende om den utgangen:

• Line Out: is a volume controlled line output that can be used to drive a second amplifier or powered subwoofer.
    Line Out Impedance: 100 ohms

Hva skjer i praksis om jeg kobler på en effektforsterker der? Vil det innebygde effekttrinnet kobles ut og man bruker kun forforsterkerdelen i C5i og det eksterne effekttrinnet, eller kobles de to effekttrinnene sammen på noe vis?

Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.432
Sted
Sølvbyen
Line Out: is a volume controlled line output that can be used to drive a second amplifier or powered subwoofer.

Utfra denne teksten så virker det som det blir sendt signal til den innebygde og eventuelle subwooferen/effektforsterkeren samtidig. Du kan med andre ord velge å bi-ampe høyttalerne dine hvis du kobler til en effektforsterker.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.338
Sted
Nadadouro, Portugal
Du bruker kun forforsterkeren og den eksterne effektforsterker da...sånn er det normalt, men prøv å koble en kabel på der, får du fortsatt lyd i høyttalerne da? Da vet du.....

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Antall liker
266
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
Du bruker kun forforsterkeren og den eksterne effektforsterker da...sånn er det normalt, men prøv å koble en kabel på der, får du fortsatt lyd i høyttalerne da? Da vet du.....

Da vet du att du har 2 stk eff og anntageligt forskjellig nivå ut pr eff og dermed får forskjellig Db pr ellement pr Ht ved forskjellig merke på eff,,
som følge att Ht spiller med helt annen db enn tiltenkt Eks: mellom Diskant og Bass/mellomtone 2 veis Ht, alt må sammkjøres /balanseres .
Eller du har en Eff den siste du koblet opp og alt er som før bare alt skal kobles på denne .:cool:
Mvh

Tommyna

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.11.2010
Antall liker
1.049
Sted
Oslo
Satte igang en CD og spilte av via C5i'en over høyttalerne. Koblet en Creek hodetelefonforsterker til Line out-utgangen bak på C5i'en med vanlige RCA-kabler. Lyden over høyttalerne låt normalt mens lyden i AKG headsetet jeg plugget i hodetelefonforsterkeren ble veldig veldig lavt...

Rocker

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
97
Sted
Sortland
Torget vurderinger
2
Muligens lite gain (forsterking) på line-out på pre?

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.338
Sted
Nadadouro, Portugal
Som der sto i beskrivelsen, "volume controlled", altså følger Line Out signalet volumekontrollen og du kan ikke helt bruke den sammen med en hodetelefonforsterker, bruk Tape Out til den om forsterkeren har det.
Du kan da bruke Line Out til en ekstern effektforsterker, eller signalet der kan drive en aktiv subwoofer, som beskrevet av BelCanto.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Beklager et kanskje någet blondt spørsmål, men jeg har ingen erfaring med for og effektforsterkning i separate bokser. Jeg har en Bel Canto C5i integrert forsterker med innebygd DAC. Den har to RCA-kontakter (høyre og venstre kanal) på baksiden merket "Line out". Manualen sier følgende om den utgangen:

• Line Out: is a volume controlled line output that can be used to drive a second amplifier or powered subwoofer.
    Line Out Impedance: 100 ohms

Hva skjer i praksis om jeg kobler på en effektforsterker der? Vil det innebygde effekttrinnet kobles ut og man bruker kun forforsterkerdelen i C5i og det eksterne effekttrinnet, eller kobles de to effekttrinnene sammen på noe vis?
Kobler du på et eksternt effekttrinn til Line Out, vil det interne effekttrinnet fortsatt få signal inn. Kobler du av høyttalerne, får du rimeligvis ikke noe lyd fra din integrerte forsterker - men det interne effekttrinnet er fortsatt aktivt - i den forstand at det leverer spenning på høyttalerutgangene, men altså ikke noen strøm så lenge det ikke er høyttalere koblet på.

Det interne og eksterne effekttrinnet kobles ikke sammen på noen som helst måte når du bruker Line Out. Har begge forsterkerne opplegg for brokobling, kan man tenke seg muligheten av å koble sammen det interne og det eksterne effekttrinnet - men før man tenker på noe slikt, er det lurt å lese brukermanualen grundig.

Topp Bunn