Mat, drikke og røyk Tilbehør til elgpølses avnytelse?

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.741
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Kona har blitt beæret med et solid stykke spekepølse, type elg, som visstnok skal være pokker til pølse.

Vi kunne tenke oss å nyte deler av den som snacks m/tilbehør, f.eks. ost og muligens druer.

Er det noen særskilt type ost som egner seg godt til slikt? Og passer det i det hele tatt med druer? Eller er det noe helt annet som kan løfte et slikt måltid til uanede høyder?

Jeg henvender meg til forumets gastronomer og vil være takknemlig for forslag.:)

N

nb

Gjest
Godt brød, rørossmør eller annet syrlig smør med mye smak, godt øl. Evt flatbrød (Rørosflatbrød er godt).
Om dere vil ha ost, prøv en hard ost med litt smak i, type gruyère eller comté (fås på velassorterte dagligvarebutikker og på Rema med litt flaks). Parmesan kan også funke.
Småløk og sylteagurker burde funke til.
Suppler evt med annen spekemat for variasjon.

Og nesten viktigst av alt: Spekemat skal være romtemperert. Det er mye fett i og det er ikke veldig delikat kjøleskapskaldt. Smaken kommer mye bedre frem om det er romtemperatur på sakene. Skjer tynne skiver.

Dropp druene;)

KISS.

Sist redigert:

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Antall liker
122
Torget vurderinger
5
Øl og akevitt... :)

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.741
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Takk for tips. Min umiddelbare tanke var at nbs og erlanddfs forslag ad finurlig vis utfyller hverandre.:)
Vi har lett tilgang til både Meny, ICA og Ultra, så vi burde nok kunne finne noe som egner seg.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.649
Torget vurderinger
24
Er det en relativt søt elgpølse (gjerne med blåbær, honning o.l. i) så anbefaler jeg noe så enkelt som erterflatbrod (de små firkantedehvite/beige eskene) sammen med seterrømme iblandet finfin strimlet purre. Flott kombo av salt,søtt syrlig og lit bittert. Godt øl til selvsagt.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.649
Torget vurderinger
24
Mobb ikke oppskriftene mine, gutt! De er sammensatt med bakgrunn i avanserte teorier, yin/yang betraktninger oh en hemningsløs mengde praktiske prøver (dvs. spising) og tilfredsstiller strenge internasjonale krav til en balansert smak med alle relevante elementer!!

N

nb

Gjest
Mobb ikke oppskriftene mine, gutt!
Det hørtest godt ut. Kom bare til å tenke på den godteposen, eller rettere sagt reklamen for den. Relevans selvsagt lik null. Jeg er dog nesten diskvalifisert for å mene noe om elg siden jeg generelt er av den oppfatning at elg er noe østlendinger har fått for seg er veldig godt, mens det som regel ikke er det (unntak finnes, selvsagt). Som vestlending så er jeg velsignet med den innsikt at hjort smaker mye bedre. Samene vet at Rein er bedre, men østlendinger svever rundt i den villfarelse at det er elg som gjelder.

Elg er til vilt som kalkun er til festmat.

Jeg har spist gode elgmiddager og god elgpølse bare for å presisere det. Koste meg fælt på ICA på Aker Brygge for noen år siden når de totalt hadde feilkalkurert påskeetterspørselen og butikken brant inne med mye indrefilet. Kjøpte alt de hadde til 150 kroner kiloen. Det var stas.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.649
Torget vurderinger
24
Forskjell på elg & elg. Jeg får ekte "fjellelg" som lever og beiter i fjelltrakter, og den smaker distinkt annerledes enn elg fra Trøndelag, hvor de går og nafser i seg alt hva bonden, åker og eng har å by på, og bare ligger i skogbrynet og fiser og tygger drøv (hvis elg gjør sånt da) og trenger ikke anstrenge seg for maten. Blir ikke elg av sånt, bare en slags variant på regulært storfe og slik smaker de også. Men hjort er best, ja, og det er flott smak på reinsdyr selvsagt. Hjort is king, får hver høst fra et jaktlag på vestlandet.

V

vredensgnag

Gjest
Går det elg i lia så er det vel elg man skyter? Spesielt når de vaser rundt overalt, blir flere av dem også. At elg ikke innfrir forventningene skyldes vel utstrakt hobbyslakting ved diverse jaktlag, som skjærer på tradisjonen og ikke på smaken. Farse blir det av mesteparten. Det er nok best at det serveres en del saus til elg.

Kraftkar fra Tingvoll dersom man har fått honning, solbærsirup eller annet søtt oppi det pølseskinnet.
Mørkt øl - gjerne en Porter fra Nøgne Ø.

Tingvollost - Smaksrike oster basert p� kumelk fra egen g�rd

Sist redigert:

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.581
Torget vurderinger
1
Dersom pølsa er relativt salt og/eller bitter i smaken, så vil jeg foreslå å suplere tilbehøret med «malthonning» - ca halvt om halvt av hhv Moss maltekstrakt og flytende honning (f.eks. akasie honning) - blandes oppvarmet. Blandingsforholdet varieres etter smak og behag, og avhengig av hvor «smakssterk» honningen er. Ei lita skål med lønnesirup kan også være godt til saltmat.

mvh
KJ

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.649
Torget vurderinger
24
Eneste måten å komme i mål på er nok å sende halve pølsa hit for analyse og utprøving ;)

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.649
Torget vurderinger
24
Merker meg holdningen :cool: Ble forøvrig inspirert av alt pølsesnakket og måtte innom senteret nå nettopp, endte opp med 1 stk "Arnold" og en annen pølse laget på storfekjøtt, vanvittig god, nydelig rund og dyr smak som dessverre også ble reflektert i prisen!

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Enda en tråd med bare pølsevev. Sentral-Asylet in a nutshell. Hvor lang er egentlig en signalkabel?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.649
Torget vurderinger
24
Den må være så lang at den rekker til summetonen. Eller i hvertfall såpass at den når frem til pluggene sine. Men hvor mange runder er det på Bislett? Og når?

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.741
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Merker meg holdningen :cool: Ble forøvrig inspirert av alt pølsesnakket og måtte innom senteret nå nettopp, endte opp med 1 stk "Arnold" og en annen pølse laget på storfekjøtt, vanvittig god, nydelig rund og dyr smak som dessverre også ble reflektert i prisen!
Vanligvis er jeg raus, spandabel og omtenksom overfor mine medmennesker. Men her snakker vi pølse.

Forøvrig har vi bl.a. fårepølse, hestepølse, reinsdyrpølse, og ja, elgpølse. Men pølsene til Arnold og Henriksen? Ikke noe usømmelig her håper jeg? Kanskje jeg skal begynne å følge litt med på Asker og Omegn Kastratlaug.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.649
Torget vurderinger
24
Vanligvis er jeg raus, spandabel og omtenksom overfor mine medmennesker. Men her snakker vi pølse.

Forøvrig har vi bl.a. fårepølse, hestepølse, reinsdyrpølse, og ja, elgpølse. Men pølsene til Arnold og Henriksen? Ikke noe usømmelig her håper jeg? Kanskje jeg skal begynne å følge litt med på Asker og Omegn Kastratlaug.
OK, følger deg på den. Hold pølsa innenfor egen smekk osv. Asker & Omegn er nok trygt, men når du merker at hestene på Øvrevoll blir tydelig urolige og gjør alt de kan for å se blasert ut, da er det antagelig en headhunter fra Karl Rekedal som kjører rundt i nabolaget.

N

nb

Gjest
men når du merker at hestene på Øvrevoll blir tydelig urolige og gjør alt de kan for å se blasert ut, da er det antagelig en headhunter fra Karl Rekedal som kjører rundt i nabolaget.
Feil, det er Findus.

Topp Bunn