Tilbake i folden og trenger ny arm

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Har av praktiske grunner ikke fått koplet opp vinylriggen min de siste 9 mnd. I disse månedene har jeg mer og mer begynt å tenke at jeg kanskje skulle konvertere til digital. Det er jo så mye mer behagelig, enklere og på mange biligere (det siste er jo en sannhet med modifikasjoner). I hvert fall har jeg nå tenkt det. Og så bestemte jeg meg for å kople opp vinylriggen min i dag.

Og hva skal man si? Når stifta traff "Spiderland" av Slint for første gang på over 9 mnd og musikken tonet ut av HT skjønte jeg at vinyl, det dropper jeg aldri. Det nærværet, den masjestiske emosjonaliteten det mediet klarer å oppvise, har jeg aldri hørt fra digital lyd. Det var som å se lyset (igjen). Og kanskje det merkeligste og beste med det: plutselig kunne ikke musikken være i bakgrunnen å spille avgårde lengre - den framtvang oppmerksomhet. Så, jeg er trygt tilbake i vinyldfolden, litt angrende, men tilbake. Og jeg husker hvorfor jeg engang mente at hvis jeg kunne konvertert alle cd-ene mine til vinyl, hadde jeg gjort det og aldri sett meg tilbake.

Nok om det.

Det jeg trenger hjelp til er armen på Champion-spilleren. Det er en standard OEM RB 250-arm, men anti-skatinga later ikke til å funke. Den grønnen knappen du regulerer det med, føles ikke som den har noen motstand i det hele tatt. Og hvis jeg stiller den på rundt 1.5 (hvor den skal stå), glir den ned på 0 igjen når armen begynner å komme et stykke inn i plata. Hva er dette? Hva kan jeg gjøre med det?

Og hvis jeg skal kjøpe en ny arm til spilleren - noen anbefalinger?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
En åpenbar løsning er jo å sende RB250-armen til Origin Live for modifikasjon...Det koster ikke en månedslønn,men det hever armen flere klasser.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Men det kjem an på kva pickup du har tenkt å bruke. Mellom dei betre RB250-pickup eg har prøvd:
Audio Technica OC 9
Dynavector DV10x5
Her er vi hjertens enige, Arve. To fantastisk gode elementer til prisen, og de passer usedvanlig godt i RB250.

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Jeg kan nok legge inn rundt 4000.- til arm. Men da må jeg bruke Goldring 1042 pickupen som jeg bruker nå... Og anti-skatinga funker jo ikke, da - forslag til hvorfor?

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Tonearms basen koster 1695,- til denne spilleren. Så med tanke på budsjettet så er det vel lurt å velge en arm som passe i den rega mounten som er borret i hullet. Det vil vel være, Rega, Origin feks. Det er også mulig å montere en UP4 i dette hullet. Noen flere merker som passer i 25mm rega hull?

K

kbwh

Gjest
Dersom du sender din lett defekte RB250 til OL for oppgradering får du sikker en trade in eller enkel reparasjon gjort for relativt lite penger i forbindelse med oppgraderingen, Mbare.
Jeg hadde gått for Origin Live med ditt budsjett.

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Origin Live, ja. Skal sjekke opp det på nettet, har hørt mye pent om de armene. Det hadde jo vært gøy å fått råd til en ny pick-up også, da. Nå, time will tell.

Forøvrig noen som har erfaring med hvilke av modifikasjonene til OL som har best effekt? Skal med cashe ut for hele pakken, eller er noen av oppgraderingene av mindre verdi?

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Ser ut som eg kan få lagt mine klamme hender på en tilnærmet ubrukt Dynavector DV 10X5 for 2500. Og oppgradert arm fra Origin Live... Joda, det begynner å høres bra ut (i tankene i hvert fall).

Hva med RIAA? Anbefalinger? ASR, f.eks.?

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Denne Clearaudio armen har en smule lettere masse en en OEM250 etter hva Clearaudio har fortalt meg. Så hvordan en struktur modifikasjon av Origin vil fungere da er litt vanskelig å si.

Jeg ville anbefalt deg en motvektsoppgradereing feks. technoweight og en Incognito rewire. Det er ingenting iveien for å gjøre dette kabelbyttet selv. Det står endel på nettet om at det er så vanskelig på 250 armen. Dette er jeg ikke enig i. Dessuten er det ikke gunstig å åpne lagret slik som man gjør på 300 og oppover. Da disse lager skruene er skrudd veldig presist fast i utgangspunktet og du vil aldri klare å få tilbake fabrikkstrykket på disse om man demonterer det.

Når du rewirer en 250 så trekker du en eller to tråder med nylon fiskesnøre. Gjerne fortoms nylon til fluefiske da disse er litt stivere. Igjennom sammen med den gamle kabelen. Så trekker du den nye ut etter denne.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Både ASR og Graham Slee ERA V (som jeg til stadighet gnåler om her inne, slett ikke uten grunn! ;-) ) er fantastiske riaatrinn til prisen. Akkurat nå ligger det en Lehmann Black Cube SE på bruktbørsen. Et veldig godt kjøp til prisen som forlanges. (og den er IKKE min!)

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
På tide å hente opp dette gamle rasket. For nå er jeg alvorlig i tenkeboksen om å kjøpe meg ny arm - eller brukt, for den saks skyld. Det jeg lurer på er:

Hvilke typer armer går enkelt på plass i Clearaudio sine spillere? Rega og Clearaudio, ja. Ser at noen nevner UP4 i tråden - ville det funket med den pick-upen jeg har nå? Jeg sendte et par mail til Origin Live med tanke på å oppgradere armen min og få fikset anti-skatinga, men de svarte aldri. Og Maxvell Import som vel skulle styre med det i Norge finner jeg fint lite info om?

Forøvrig: Erfaringer med armene til Clearaudio, anyone? Det virker litt fristende å bare kjøpe en Clearaudio arm for å bli ferdig med hele styret. :)

RIAA ligger litt på vent da min bror driver å bygger en RIAA, så jeg skal få testa den før jeg kjøper noe selv.

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
159
Maxvell Import, bare ring dem så får du mobilnummeret til en fyr som driver med OL dingsene. Hvilken arm var det egentlig vi spilte på sist jeg var hos deg?

Casle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.06.2003
Antall liker
1
Sto en Clearaudio arm in min Marantz TT-15s1, var en veldig god arm.
Hadde ikke vært redd for den ihvertfall, men jeg vet ikke hva modellen heter... noen?

/C

Mbare skrev:
På tide å hente opp dette gamle rasket. For nå er jeg alvorlig i tenkeboksen om å kjøpe meg ny arm - eller brukt, for den saks skyld. Det jeg lurer på er:

Hvilke typer armer går enkelt på plass i Clearaudio sine spillere? Rega og Clearaudio, ja. Ser at noen nevner UP4 i tråden - ville det funket med den pick-upen jeg har nå? Jeg sendte et par mail til Origin Live med tanke på å oppgradere armen min og få fikset anti-skatinga, men de svarte aldri. Og Maxvell Import som vel skulle styre med det i Norge finner jeg fint lite info om?

Forøvrig: Erfaringer med armene til Clearaudio, anyone? Det virker litt fristende å bare kjøpe en Clearaudio arm for å bli ferdig med hele styret. :)

RIAA ligger litt på vent da min bror driver å bygger en RIAA, så jeg skal få testa den før jeg kjøper noe selv.

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Andreas skrev:
Maxvell Import, bare ring dem så får du mobilnummeret til en fyr som driver med OL dingsene. Hvilken arm var det egentlig vi spilte på sist jeg var hos deg?
Det var en OEM 250 arm vi spilte på da og det er den som nå svever i fare for å bli bytta ut. :)

Vil en VPI arm gli elegant inn i armfestet på en Champion?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
En rask mail til fabrikken vil nok kunne bringe klarhet i det...
VPI-armen får i alle fall panegyrisk omtale rundtomkring. Ikke er det noen grenser for hvor gode elementer den takler heller, tydeligvis. Alltid et godt tegn. ;)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
9.018
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Mbare skrev:
Andreas skrev:
Det var en OEM 250 arm vi spilte på da og det er den som nå svever i fare for å bli bytta ut. :)

Vil en VPI arm gli elegant inn i armfestet på en Champion?
Eg har forstått det slik, ja.....men ta no mailen til fabrikken fyrst.

Topp Bunn