Til Italia med bil?

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.999
Planlegger å kjøre Bergen-Italia (Roma) senere i vår, og vil sette pris på tips om gode nettsider for planlegging av rute, interessante overnattingssteder med gode restauranter og severdigheter, mm.

G

Gjestemedlem

Gjest
Turen blir nok fin, men jeg missunner deg ikke å kjøre bil inne i Roma by. Det er i beste fall for viderekomne.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Planlegger å kjøre Bergen-Italia (Roma) senere i vår, og vil sette pris på tips om gode nettsider for planlegging av rute, interessante overnattingssteder med gode restauranter og severdigheter, mm.
Med eller uten unger? Og hvor lang er ferien?

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
796
Torget vurderinger
5
Selv om det kan se litt kaos ut i Italias trafikkbilde er det ikke fullt så ille. De er dessutem flinke til å slippe deg inn i luker ol. Men du må ta sjansen når du får den, de venter ikke i det evige. Nøling kommer du ingen vei med.
Og husk: fotgjengere får passe seg selv, italienere stopper ikke for overgangsfelt så fremt det ikke er lysregulert.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Fra en "Gumball" film husker jeg en italiensk sjåfør sa: " In Italy, what is behind you does not matter! " og rev ut det invendige speilet. ;D

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.999
Turen blir nok fin, men jeg missunner deg ikke å kjøre bil inne i Roma by. Det er i beste fall for viderekomne.
Har alt kjørt en del i Roma og det er ikke så ille som man skal ha det til.

G

Gjestemedlem

Gjest
Har alt kjørt en del i Roma og det er ikke så ille som man skal ha det til.
Da går det nok bra. Ruten er også grei. Rett sydover og sving til venstre når du kommer til middelhavet. Deretter kan du velge en hvilken som helst vei.

Omnes viae Romam ducunt!

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.999
Med eller uten unger? Og hvor lang er ferien?
Med samboer. Vi har vel to uker til rådighet, og tenkte å kjøre den ene veien, enten til eller fra Roma, på kortest mulig tid. Hvis man er to som bytter på å kjøre, kan man ta seg til Italia fra Danmark på to-tre dager uten for mye stress?

N

nb

Gjest
Om man skal kjøre kun for å komme seg til Italia, dvs gjøre det på et par dager, hadde jeg heller tatt fly og leid bil der nede, evt droppet bilen om jeg kun skulle være i Roma;) Men det er jo en del steder en route som kunne være verdt et besøk om man likevel skulle kjøre.

Ellers er www.viamichelin.com en grei kartside

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
524
Sted
Bergen
Hva med å følge rutenettet til Romerriket? Starte ved Limes, Køln, Triere i Tyskland, så følge rutenettet videre. Dette samsvarer med den romersk katolske kirkens rutenett. Mange seværdigheter underveis og så har du to dager i Roma til å puste ut ;D

larsfs123@mail.com

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.07.2003
Antall liker
1
Kjøp deg ein bugatti veyron så tar du turen på en dag:)
OT: Sjå top gear s09e03. Jeremy og gjengen på road trip i USA:)

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Med samboer. Vi har vel to uker til rådighet, og tenkte å kjøre den ene veien, enten til eller fra Roma, på kortest mulig tid. Hvis man er to som bytter på å kjøre, kan man ta seg til Italia fra Danmark på to-tre dager uten for mye stress?
Bergen - Roma tur/retur tilsier at en snau uke går med til kjøring om du tar raskeste vei. Da står det igjen en uke til severdigheter, avslappning osv...

Ut fra egen erfaring tror jeg det er dumt å gape over alt for mye på en slik tur, blir lett stress av det. Så spørs det da hvor mange dager dere vil ha i Roma, og om det blir noe tid igjen til sightsing på turen opp eller ned.

Moseldalen i Tyskland kan være noe å få med seg om dere ikke har vært der før. Tyskland via autobanen er ellers dritkjedelig (og mye kø innemellom), men om du skal kjøre for mye utenom så holder det ikke med 2 uker ferie.

Ellers så kan vel utforsking av alpene anbefales, Østerike er et knallfint land med mange Gasthaus.

Italia - Gardasjøen? I sydenden ligger Italias svar på Disneyland - Gardaland. Den fineste fornøyelsesparken jeg har vært i noen gang, (om man har sans for sånne da..;) Men absolutt verdt et besøk! http://www.gardaland.it/it/home.php

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.999
Bergen - Roma tur/retur tilsier at en snau uke går med til kjøring om du tar raskeste vei. Da står det igjen en uke til severdigheter, avslappning osv...

Ut fra egen erfaring tror jeg det er dumt å gape over alt for mye på en slik tur, blir lett stress av det. Så spørs det da hvor mange dager dere vil ha i Roma, og om det blir noe tid igjen til sightsing på turen opp eller ned.

Moseldalen i Tyskland kan være noe å få med seg om dere ikke har vært der før. Tyskland via autobanen er ellers dritkjedelig (og mye kø innemellom), men om du skal kjøre for mye utenom så holder det ikke med 2 uker ferie.

Ellers så kan vel utforsking av alpene anbefales, Østerike er et knallfint land med mange Gasthaus.

Italia - Gardasjøen? I sydenden ligger Italias svar på Disneyland - Gardaland. Den fineste fornøyelsesparken jeg har vært i noen gang, (om man har sans for sånne da..;) Men absolutt verdt et besøk! http://www.gardaland.it/it/home.php
Planen er at ferien skal kombineres med å hjelpe til med å frakte et lite flyttelass til Roma, derav bruk av bil. Vi har tilbrakt noen helger i Roma allerede, så vi har ikke tenkt å bruke mye tid av denne ferien der. Snarere er ideen å kombinere kjøring av flyttelass med kulturelle, og ikke minst gastronomiske, opplevelser langs det gamle bybelte.

Jeg har vært flere ganger i området Köln-Koblenz-Heidelberg, men ikke oppover Moseldalen ennå, så det skal så definitivt tas med i planleggingen. Ellers var det bra å bli minnet på at det er samme Michelin som lager kart som også produserer den ikke helt ukjente restaurantguide. Jeg kommer nok til å bruke en del tid på viamichelin.com fremover, ser jeg!

noruego

N

nb

Gjest
Michelin lanserte i sin tid restaurantguiden slik at franskmenn skulle kjøre mer til de gode restaurantene og dermed slite ut dekkene sine raskere. Så seier i alle fall soga.

K

kbwh

Gjest
"Michelin har som mål å bidra til mobilitetsutviklingen."

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Begynner å kjenne at det er tid for lunsj...
I dag fikk vi bakt torsk med en utsøkt sennepssaus.
I tillegg frisk selvkomponert salat naturligvis.

Prince mild + kaffe next.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.999
I dag fikk vi bakt torsk med en utsøkt sennepssaus.
I tillegg frisk selvkomponert salat naturligvis.

Prince mild + kaffe next.
Stekt andebryst på en seng av fersk tagliatelle med hvit trøffelsaus og en frisk salat av ruccola og sherrytomat var ikke så hakkende gale det heller.

Deretter den daglige doble espresso, kildevann og en akkurat passe fylt Peterson.

Topp Bunn