Jeg orker ikke å se hele. Men jeg har sett innledningen og gjetter meg til vinklingen i programmet.
Eisenhowers innledning blir sannere og viktigere for hver dag som går. Ikke bare ser vi at rustningsindustrien blir større, tidligere militære oppgaver er i ferd med å overtas av sivile, privateide firmaer. Tidligere forekom det knapt at noen nasjon baserte seg på sivile i krigsområder. Nå står sivilistene tett opp mot kampavdelingene. Logistikk, vedlikehold og lignende drives av KBR og andre store økonomiske aktører, deres ansatte befinner seg ofte så tett på kamphandlingene at de må ha militært vakthold rundt seg til enhver tid. De fyller funksjoner som tidligere ble fylt av militært personell.
Hjemme sitter 'feite katter' som tjener milliarder på at det er krig. Fred ville medført dramatiske reduksjoner i deres inntekter. Det er ingen risiko for de som eier aksjer i disse selskapene. Deres ansatte utsetter seg for fare. De tjener mange ganger så mye som soldatene, men de virkelig feite inntektene havner hos eiere som ikke risikerer noen verdens ting.
Det dukker hele tiden opp PMF's (Private Military Firms), som tar på seg oppdrag innenfor 'sikkerhet' og regelrett krigføring på vegne av parter som kan betale for det. Sandline er et eks. (Selv om de ble nedlagt etter at en oppdragsgiver unnlot å betale.)
Mye sutring her: De er altså, etter hva jeg forstår, bitre fordi britiske myndigheter ikke hjelper dem å få betalt for sin leiesoldatvirksomhet.
Comment by Sandline International
16 April 2004: Closure of Sandlines operations
Sandline International wishes to announce that the company is closing down its operations forthwith.
The general lack of governmental support for Private Military Companies willing to help end armed conflicts in places like Africa, in the absence of effective international intervention, is the principal reason behind Sandlines decision. Without such support the ability of Sandline (and other PMCs) to make a positive difference in countries where there is widespread brutality and even genocidal behaviour is irretrievably diminished.
No further updates will be made to our website although it will continue to be accessible for the next couple of months for those interested in reading existing articles and reports. The "contact us" section of the website has been removed, however, for any specific inquiries pertaining to this statement please write to info@sandline.com.
(Fra sandline.com)
Jeg frykter at betingelsene for lignende forretninger blir bedre i fremtiden.
Jeg frykter for at det i fremtiden blir flere, større, og mektigere aktører i vår del av verden som har rasjonelle egeninteresser i et økt globalt konfliktnivå.
Optimisme er en knapphetsressurs i det vi går inn i det nye året.