Høyttalere Til dere som har bass-array, store systemer, o.l.

B

brunBar

Gjest
Slik jeg har forstått det så er meningen at det trengs å jobbe lite for å produsere ønsket trykk, dermed kan man unngå grøtete bass. Eller?

Har selv et beskjedent anlegg med 6.5 tommer bass i hver høyttaler. Synes det gir greit nok trøkk. Hører moderat høyt da jeg bor i leilighet. Hvis det gir mening hehe.

Med å ha slike dedikerte basstårn/bassvegg, så må man vel risikere å rive ned hele huset når man ser på nyhetene?

Ikke er det party-techno-dance det spilles heller, men jazz?

På ingen måte kritikk, jeg bare lurer :) "Sko hatt det sjøl egentligt"..

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
5.144
Sted
moelv
Torget vurderinger
3
Det blir ca. som nøtteknekker mot dampveivals...

M

MarkusH

Gjest
Har ikke tv/bilde der jeg har tårn, opplever det som en balansert lyd, det har de sagt de som har vært innom også. ;)

S

Syncrolux

Gjest
Har DBA (Dual Bass Array) med atten 10" subwoofere. Poenget er ikke å rive ned huset, men å få en jevnest mulig frekvensrespons, minimere romproblemer, og ha tilstrekkelig headroom, som igjen reduserer forvrengningen.

S

Syncrolux

Gjest
Det er et veldig godt poeng. Jeg spiller på 70-75 dB til tross for at jeg har kapasitet til langt mer.

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
5.144
Sted
moelv
Torget vurderinger
3
Utdyping: Den taktile opplevelsen vil ikke mindre et lite bassareal være i nærheten av og dermed ikke fornemmelse av tilstedeværelse.
Små subwoofere greier heller ikke å utfylle rommet og med en renhet slik et tårn makter.

B

brunBar

Gjest
Har DBA (Dual Bass Array) med atten 10" subwoofere. Poenget er ikke å rive ned huset, men å få en jevnest mulig frekvensrespons, minimere romproblemer, og ha tilstrekkelig headroom, som igjen reduserer forvrengningen.
for meg er hele poenget med en del membranareal at jeg kan spille lavere og glede meg mer over at det gir fylde også på bakgrunnsmusikknivå. Det har jeg aldri fått til uten mer bass.
Blir jo veldig nyskjerrig på hvordan dette oppleves. Kan sies at jeg har også stusset på anlegg hvor jeg ser f.eks vedkommende har svære highend gulvhøyttalere til kvart million+ og attpåtil har flere subber. Men man forstår vel når man hører det :)

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
45.360
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Blir jo veldig nyskjerrig på hvordan dette oppleves. Kan sies at jeg har også stusset på anlegg hvor jeg ser f.eks vedkommende har svære highend gulvhøyttalere til kvart million+ og attpåtil har flere subber. Men man forstår vel når man hører det :)
Du er ikke alene om å lure på det, skjønner det fortsatt ikke :unsure: men nå er jeg ikke et bass hode, faktisk langt ifra

mvh

2

2xJ

Gjest
Min påstand er man må bygge stort for og kunne spille lavt !!
Altså spille lavt, og at det attpåtil er realistisk det man har foran seg.
Man vil jo at det skal være så naturtro som mulig... ? Det er deilig og cruise på 60 db, samtidig som det er grandiost ....
Det er sterkt vanedannende !!
Det handler ikke om og rive hverken enns eget eller naboens hus.

Og med dipol så er det enda enklere og få til mindre resonanser, det har dog sine utfordringer det og!!

Sist redigert av en moderator:
2

2xJ

Gjest
Ja !!! Og har du et effektivt system så river du huset med under det halve !!! :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Antall liker
275
Torget vurderinger
2
Bassen skaper drivet og fundamentet i musikken.
Hadde man dratt på Rockekonsert uten skikkelig trøkk og bass, så hadde det fort blitt sabla kjedelig. Litt av live følelsen og livet ønsker iallefall jeg også hjemme, men selvsagt i noe mindre format og grad🙂

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Antall liker
5.473
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Den aller største fordelen med array og multi-sub løsninger er at frekvensrespons jevner seg ut i hele rommet. Med fornuftig distribuering av drivere ender man opp med mye mer bass der det tidligere var lite og (forhåpentligvis) mindre der det var mye.

Vi er sensitive for bass i hele kroppen, så at det blåser orkan rundt tupeen spiller liten rolle hvis det er vindstille fra nesen og ned til tærne. Array sørger i mye større grad for at det er storm fra topp til tå og dermed er netto effekt at man får mye mer igjen for mindre og dermed kan skru ned uten å miste all følelse av uvær.

Jeg husker jeg fikk aha-opplevelse når jeg introduserte EQ i systemet den gang jeg hadde Kii Three i stuen. (4x 6,5 woofere med hver sin 250w forsterker I hver høyttaler).
Straks jeg kompenserte for de stående bølgene i rommet med EQ så innså jeg at kapasiteten forduftet.

Introduksjon av et par subber med totalt 4x10" woofere ga et kjempeløft i kapasitet og tilførte mye tyngde når volumet gikk opp selv om frekvensresponsen var roughly lik.
Lesson learned. Bass krever kapasitet.

GOD bass, derimot, krever at man har jevn respons over et stort område i høyde og bredde i tillegg til lavt etterslep i rommet, spesielt oppover i mellombassen. Det er krevende å få til i en leilighet og jeg anser ikke det som realistisk å få til sett i et kost/nytte perspektiv.

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.479
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Enkleste er å besøke noen av oss som har det.
Da blir du garantert hekta😁

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.856
Sted
Karmøy - Rogaland
Det er mange som er skeptiske til subwoofere. Jeg tipper det mest har med integrering å gjøre. Altså at det smelter sammen med resten av høyttalersystemet til en sømløs enhet. Får man det ikke til, da er det ikke til mye nytte hverken lydmessig, eller pengemessig.

Faren ligger vel mest i hva som skjer hvis man får til integreringen. Da går det fort utforbakke og mye vil ha mer...:eek:

Det trenger ikke være stadionrock eller techno på fullt øs heller. Man kan slappe av med mykere saker på rolige lydnivåer og bare la basselementene bekvemt fylle rommet med godlyd:

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.479
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Det er mange som er skeptiske til subwoofere. Jeg tipper det mest har med integrering å gjøre. Altså at det smelter sammen med resten av høyttalersystemet til en sømløs enhet. Får man det ikke til, da er det ikke til mye nytte hverken lydmessig, eller pengemessig.

Faren ligger vel mest i hva som skjer hvis man får til integreringen. Da går det fort utforbakke og mye vil ha mer...:eek:

Det trenger ikke være stadionrock eller techno på fullt øs heller. Man kan slappe av med mykere saker på rolige lydnivåer og bare la basselementene bekvemt fylle rommet med godlyd:
Det er fanden meg ikke en nedoverbakke.
Kun oppoverbakke 😁

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.856
Sted
Karmøy - Rogaland
Mer er mer, som man sier.:)

Men for trådstarter som har 6,5" basselement i høyttalerne, trenger man ikke nødvendigvis en full-monty bassrigg. Husker godt hvilket løft jeg fikk med en singel B&W ASW-800 (12" BR) sammen med de klassiske minimoniotrene AE-1. Det var engang på 90-tallet, og jeg syssler fortsatt med suber.

Det var en seriøs aktiv sub dengang, og prisen på tilsvarende kvalitet er nok fort dobbelt i dag (aka 20K). Likevel: Selv med bare en aktiv sub (og aktiv deling) fikk man nettopp denne uanstrengtheten (innenfor rimelighetens grenser) og at bassen var "tilstede" også ved lavere lyttenivåer sammenlignet med å kjøre monitorene fullrange og alene. Selvsagt i mindre skala enn disse verstingsystemene rundtom, men likefullt et realt løft som jeg tror kunne passet fint inn i en leilighet med naboer og denslags.

alfegutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.03.2015
Antall liker
1.751
Sted
Østfold
Har i dag en 8" aktiv Seas alu-bass pr. kanal som går opp til 250 hz. Planlegger å doble, til totalt fire i løpet av vinteren (to pr. kanal).

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.479
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Har i dag en 8" aktiv Seas alu-bass pr. kanal som går opp til 250 hz. Planlegger å doble, til totalt fire i løpet av vinteren (to pr. kanal).
Ja jeg startet med en 15" så 2stk så 4 stk så 8 stk så 16 stk. Venter på 8 til som skal jobbe med mellombass. Da har jeg ikke plass til mer😄

S

Syncrolux

Gjest
Litt det samme her. Jeg startet med fire 10", som ble til åtte, og så seksten, for å ende opp som atten - ni i hver ende av rommet i form av et Double Bass Array.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.074
Sted
Sjælland. Danmark.
Jeg havde 2x8 tommer basenhed i hver Fronthøjttalere.
Jeg skulle lige have en 18 tommer Monacor basenhed til surround .
Så lige en ekstra med 2x12 tommere basenheder.
Så lige to subwoofer ekstra med 2x12 tommere basenheder i hver.
Nu overvejes en, to eller tre subwoofere mere, med hver 2x12 tommere basenheder i. Afhængig af hvilken placering jeg vælger.
Dyb nuanceret bas er vanedannende.

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Antall liker
19.610
Sted
Langesund
Begynte med 8 stk. basser for 30 år siden, og har ikke økt antallet.

M

MarkusH

Gjest
Gikk gjennom en liten "hær" av kjøpesubber før jeg bygde meg noen selv, mener det ble brukt 11 kjøpesubber i stereo og kino .... Nå har jeg kun 8 subber til sammen. Størrelse og antallet har egentlig aldri vært så viktig som nok og god nok bass. ;) Synes ikke jeg har noe stort system i dag heller, men men ...

S

Syncrolux

Gjest
Det var en gang jeg syntes det var rå bass i en KEF B139 10-tommer......

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.074
Sted
Sjælland. Danmark.
Ja jeg startet med en 15" så 2stk så 4 stk så 8 stk så 16 stk. Venter på 8 til som skal jobbe med mellombass. Da har jeg ikke plass til mer😄
Hvad er så dine oplevelser med de mange 15 tommere? Jeg er jo næsten ved 4 stk. 15 tommere... (To 12 tommere er næsten det samme som en 15 tommer. Så jeg har sådan set 3 15 tommere + en 18 tommer).
Forbedringen er stor fra en til to 15 tommere med en bedre fordeling af bas i rummet og mere hug.
På et eller andet tidspunkt må forbedringen blive meget lille med et øget antal, men hvor er det? Er der nogen der ved det? Hvornår er det nok?

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.479
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
En bass som ikke kan beskrives.
Jo da, kraftfull, detaljert og den bærer godt på lavt volum.
Tror ikke det kan bli for mange.

Sist redigert:
Topp Bunn