Tidal/wimp med loudness?

staker

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.06.2004
Antall liker
43
Jeg satt i dag og tenkte at jeg skulle teste forskjellen på wimp/tidal og cd rip spilt fra Bladelius embla harddisk. Jeg streamet gjennom bluetooth til en Wiss mottager, og digitalt med rca derfra. Bladelus har xlr digitalkabel som er modell overd en som sitter på wiss.
Det som fort blir klart er at det lyder mye høyere når jeg streamet. følelsen av imponatorbass stod frem, og når det ble mer kompleks husikk ble lydbildet litt "pakket". Det hele minnet meg veldig på hva loudness knappen på sterioen fra tidlig nittitall fikk til.
Er det fler som sitter med den uppfattningen? Har Wimp/tidal "tukla" med råstoffet?

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Antall liker
642
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Er stort sett remastering syndromet som platebransjen lider av. Nyere mastere har stort sett høyere i volum enn den som er brukt på førstpressinger av CDer og Wimp/Tidal har fått filene sine i nyere tid så er en del av musikken som har ihjelkomprimerte mastere. Det er platebransjen som leverer ferdige filer så Wimp/Tidal har nok veldig begrenset innflytelse over kildematerialet.

howard_nor

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2009
Antall liker
1.998
Torget vurderinger
5
Hadde Wimp Hifi et par mnd. Opplevde at mye av det som ligger der er remastere med dårlig dynamikk, men fant også noe med god lyd der. Er som evhvis sier at det er filene wimp får fra platebransjen som setter standarden.

staker

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.06.2004
Antall liker
43
Så det er platebransjen som trenger en real smekk? (trodde de på en måte hadde fått det) Hva er problemet da? Er lydteknikkerne mer tunghørte nå enn før? Men så klart i et par hodetelefoner til noen hundrelapper høres det jo "bedre" ut.

Topp Bunn