Tid pr komponent

Hvilken komponent bruker du mest tid på for å finne godlyden?

• Høytalere

Stemmer: 0 0.0%
  • forsterkeri

• Kilde

• Kabler

• Tweaks (rør, etc)

• Totalt antall stemmer
    0

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Antall liker
382
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
En liten stemnings avstemning om ca tidsbruk pr komponent for å finne godlyden.
Selv har jeg alltid hatt høytalere som noe jeg interresserer meg spesielt for. (andre har kabler)

Janix

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2010
Antall liker
108
Høyttalere og effektforsterker er som regel "greit nok".
Forforsterker derimot...

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Antall liker
382
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Sant nok janix, men ser at kilde seiler opp ved siden av høytaler nå!
Sikkert mange som sover enda, eller ikke gidder å henge med på stemming!
Dac går under kilde og det er en het potet om dagen..

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Kilde og forsterkeri er det som alltid har hatt det meste av min oppmerksomhet. Høyttalere er noe jeg kjøper for at de skal bli stående - byttes veldig sjelden ut - og de er utgangspunktet for hvordan resten av anlegget utvikler seg. Beolab'ene jeg kjøpte tidligere i år, representerer sånn sett et unntak - her er det komplett pakke med nærmest null muligheter til tweaking. De hadde for øvrig ikke blitt kjøpt inn hvis det ikke hadde vært for at kona og jeg flyttet fra hus til leilighet. De er heller ikke HELT tweak-frie - jeg kan jo koble på både kilde og forforsterker - men hele poenget var at det skulle være fritt for såvel bokser som kabler.

8

8x12_TOM

Gjest
Synes også rommet skulle vært på listen, for da kunne jeg også fått gleden av å stemme ;D ;D

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
72.606
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Har behov for oppklaring.
Er det spørsmål om hvilke komponenter man bruker mest tid på fordi det er problematisk å få dette til å fungere?
Eller bruk av tid på komponenter fordi man mener det har størst betydning for lyden i et anlegg?

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Antall liker
382
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
bluesbreaker skrev:
Har behov for oppklaring.
Er det spørsmål om hvilke komponenter man bruker mest tid på fordi det er problematisk å få dette til å fungere?
Eller bruk av tid på komponenter fordi man mener det har størst betydning for lyden i et anlegg?
Helt klart et godt spm.
Det er nok veldig individuelt.
Er man f.eks Diy av høytalere så vil jo dette stjele mye tid av tidsbudsjettet.
Trenger litt hjelp til å svare på det sørsmålet da jeg ikke har fundert så mye på dette! ;)

GisleB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2007
Antall liker
79
Forsterkeri og kilde her i gården. Høytallerene forandrer seg jo totalt med bytte av dette så ser ingen grunn til å skifte de ;). Nå i vente på en ny DAC igjen :D. En med rør til og med, elsker å dille med slikt.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Å bruke mest tid på betyr vel ikke å skifte ut oftest? For meg betyr det hvilken komponent jeg har brukt lengst tid på å bli fornøyd med, for min del en avgjørelse som fortsatt ikke er gjort. Det betyr at jeg har gitt høyttalere mest tid mtp tid til å vurdere. Det er motsatt av hvordan noen andre har tenkt.

Nei, dette blir vanskelig. Hva betyr det å bruke mest tid på en komponent? Betyr det hvilke som byttes mest, hvilken avgjørelse som har tatt lengst tid, hvilken som aldri kommer til å bli et endelig valg? Dette må jeg nok fundere litt mer på. Høyttalerne har vært lengst oppe til vurdering når alt kommer til alt. Når det gjelder forsterkere har jeg alltid følt at siste byttet var godt nok. Når det gjelder kilder tror jeg aldri jeg blir helt fornøyd. Kanskje det dermed er høyttalerne, og kilden - siden den er i en evigvarende utvikling.

Det største problemet er akustikken, men jeg har valgt å holde ikke-komponenter som rom utenfor. Da ville forvirringen vært total for meg, og det hadde vært totalt umulig å svare på spørsmålet. Det blir enklere slik. Komponent betyr en del av kjeden som gir direkte lyd, og ikke det som reflekterer lyden tilbake.

Edit: Forandret post etter å ha stemt. Kilde ekskluderer ikke seg selv. Etter at høyttalere har blitt valgt ut fra den filosofien som råder nå i Casa baluba vil kilde fortsatt være noe jeg bruker tid på. På lang sikt blir det kanskje rør som tar mest tid, men sett over de siste 30 år med god hifi så blir det slik det blir. Det er en av de vanskeligste avstemningene jeg har deltatt i, og jeg er fortsatt ikke sikker på om jeg valgte rett.

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Antall liker
382
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
slowmotion skrev:
diy: høyttalere og forsterkere.
Ser nå at en avstemming i regi av room aldri kan bli komplett! ;)
Kongsbergjazz snart så da blir jeg borte til langt utpå natta!
Ut å sjå på livet!

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Antall liker
382
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
baluba skrev:
Å bruke mest tid på betyr vel ikke å skifte ut oftest? For meg betyr det hvilken komponent jeg har brukt lengst tid på å bli fornøyd med, for min del en avgjørelse som fortsatt ikke er gjort. Det betyr at jeg har gitt høyttalere mest tid mtp tid til å vurdere. Det er motsatt av hvordan noen andre har tenkt.

Nei, dette blir vanskelig. Hva betyr det å bruke mest tid på en komponent? Betyr det hvilke som byttes mest, hvilken avgjørelse som har tatt lengst tid, hvilken som aldri kommer til å bli et endelig valg? Dette må jeg nok fundere litt mer på. Høyttalerne har vært lengst oppe til vurdering når alt kommer til alt. Når det gjelder forsterkere har jeg alltid følt at siste byttet var godt nok. Når det gjelder kilder tror jeg aldri jeg blir helt fornøyd. Kanskje det dermed er høyttalerne, og kilden - siden den er i en evigvarende utvikling.

Det største problemet er akustikken, men jeg har valgt å holde ikke-komponenter som rom utenfor. Da ville forvirringen vært total for meg, og det hadde vært totalt umulig å svare på spørsmålet. Det blir enklere slik. Komponent betyr en del av kjeden som gir direkte lyd, og ikke det som reflekterer lyden tilbake.
Ingen enkel oppgave å sette premissene for avstemmingen Baluba.
Dere får stemme etter egen oppfattelse av spørsmålet.
Man kan også legge inn en kommentar så får tråden litt kjøtt på beinet!

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
45.305
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Uten tvil forsterkeri her i gården,kanskje spess forforsterker.

mvh

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Ikke helt sikker på om jeg oppfatter spørsmålet riktig?
For meg er høyttalerene det som påvirker lyden mest og det komponentet som rett og slett bestemmer klassen på lyden. Jeg fant høyttalerene mine 4 år før jeg kjøpte dem og siden har jeg prøvd å finne forsterker som får de til å synge best mulig. Dvs ca 9 år hittil. Nå håper jeg at jeg er i mål. Kilden har jeg ikke brukt mye tid på. På tide nå kanskje....

V

vredensgnag

Gjest
Jeg bruker noen timer på å få plassert høyttalerne og lytteposisjon, og der blir de.

Fikk testet det i forbindelse med at jeg solgte mine BeoLab 5 en tid tilbake. Jeg brukte en del tid, for noen år siden, på å finne beste sted for dem i lytterommet. Satte noen tapebiter i gulvet, og der stod høyttalerne til de ble solgt.
Da flyttet jeg dem til bakvegg, så de skulle stå der til selger hentet dem - og for "moro" skyld testet jeg hvordan de lød der.
Tenk om det hadde vært betydelig bedre lyd enn hva jeg hadde lyttet til i noen år. Det var det heldigvis ikke - mye dårligere, faktisk. Så det var en lettelse.

Bruker også en del tid på å stille inn platespillere.

Topp Bunn