Thule Spirit 100

Puffen

Medlem
Ble medlem
26.12.2006
Antall liker
0
Jeg får ta sjansen på å blottlegge mer av min manglende elektronikkunskap nok en gang.
Jeg har blitt anbefalt av enkelte her på forumet å se nærmere på Thule IA100. Jeg synes denne kan virke interesant. Men på forhandlerens nettsider ser jeg at det også finnes en egen forforsterker og en egen effektforsterker i denne "serien"
Hvis jeg kjøper disse 2, får jeg da et forsterkersystem med mere "krefter"?
Trenger jeg da intergertforsterkeren?
På nettsidene står det at du kan kjøre forforsterkeren sammen med den integrerte for "biamping"?
Hva er det?
Thule IA100 blir også omtalt som en "ubalansert" forsterker i motsetning til den større IA150B som er en "balansert" forsterker. Hva menes med dette?
Thule PR100 forforsterker blir forøvrig beskrevet med at den har både blanserte og ubalanserte utganger??
Det er mye å sette seg inn i for den som er grønn.

Spørsmålet er vel egentlig, bør jeg gå for en Thule 100 løsning delt i to enheter. (Eller er det slik at jeg fortsatt må ha den integrerte?) Greier jeg da å drive f.eks. Dali Mentor 6, på en bra måte.

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
En integrert forsterker består av en (effekt)forsterker og en forforsterker. Hvis den er oppgitt med samme strømstyrke(VA) og effekt (W) som et sett med for og effekt er de like kraftige. Fordelen med en integrert er at du slipper å tenke på signalkabel mellom for og effekt. Det er det beste valget for nybegynnere. Regner med at du må ut med mer penger for å kjøpe et sett enn en int.

Jeg personlig ville startet me en IA100.Får du tak i en brukt kan du siden bytte i noe annet uten å tape for mye eller kjøpe en effekt og biampe, men da må du også ha dobbelt sett med HT kabler og en ekstra signalkabel.

Tror du har misforstått det med biamping. Du må ha to effektforsterkere til dét og må i tillegg ha en forforsterker til å styre volumet. Men du kan også bruke en integrert og en effekt til biamping.

En forsterker med stor strømforsyning kan drive de fleste HT. Antall Watt har mindre å si. Jeg kjenner ikke Ht du nevner men dess mer forsterkeri du kjører på, dess mer kontroll vil du ha på bassen(generelt).

Det er sikkert andre som kan forklare det med balansert bedre enn jeg kan gjøre.

Håper det hjalp litt.

PatSharpX

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2006
Antall liker
100
Sted
Oslo
Jeg har IA100 og syns dette er en fantastisk forsterker.
De vil nok drive Mentor 6 ganske bra vil jeg tro.
Har ikke hørt det settet med for- og effeskt forsterker, men det koster vel en del mer?

Puffen

Medlem
Ble medlem
26.12.2006
Antall liker
0
Jotakk det hjelper. Det med biamping har jeg ikke misforstått, jeg vet rett og slett ikke hva det er.

Ellers koster et sett med separate forsterkere ca. 1500 mer.

gpjonas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.12.2006
Antall liker
1
Hei har thule ia100 og må si at den låter bra men jeg har litt susing i høyt når det ikke spilles musikk vet ikke om det er forsterkeren eller forsterket nettstøy. ville bare nevne det.

Bi amping lurte du på? mange høyt har fire plugger (terminaler) bak 2- og 2+ med en metallskinne mellom.
Skal du bi ampe så må du fjerne metallskinna ta 2 like forsterkere en til hver + og -. Dvs den ene forsterkeren jobber kun med bassen og bruker alle kreftene på den og den andre jobber med mellomtone og diskant. du får mere kraft til høyt men det er en dyr løsning. kan være billigere å kjøpe større forsterker med en gang. ;)
Slik har iallefall jeg forstått biamping (og skulle de være feil er jeg sikker på at noen retter meg). ;D
mvh lykke til....

PatSharpX

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2006
Antall liker
100
Sted
Oslo
Jeg opplever ikke noe susing fra min, men det er den integrerte da.
Også har jeg nettstøy filter

Puffen

Medlem
Ble medlem
26.12.2006
Antall liker
0
En forsterker med stor strømforsyning kan drive de fleste HT. Antall Watt har mindre å si. Jeg kjenner ikke Ht du nevner men dess mer forsterkeri du kjører på, dess mer kontroll vil du ha på bassen(generelt).

Det er sikkert andre som kan forklare det med balansert bedre enn jeg kan gjøre.

Håper det hjalp litt.
Strømforsyningen må da vel være rimelig godt avstemt med det antall Watt forsterkeren skal levere.  Hvordan ellers måle kapasiteten på strømforsyningen, hvis ikke i maks. effekt?

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Strømforsyningen måles i Voltampere og ikke i effekt. Hvordan dette regnes ut er ikke jeg noe god på (kanskje noen andre her kan si noe om det) men en forsterker med et høyt tall vil kunne drive vanskelige HT bedre(mer kontroll) enn en forsterker med lavere verdier. Dette er litt av forskjellen på
hi/mid-fi og low-fi pluss selsagt masse annet.

gpjonas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.12.2006
Antall liker
1
regne ut effekt: p = watt
u = spenning
i = ampere
Formelen er p = u ganger i.
hvis det var det du lurte på da.
mvh

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Jeg vil nok tro at på de såpass dyre Mentor så vil du nok ha litt igjen for å velge for og effektforsterker istedenfor integrert.

For de 1500 kronene får du sannsynligvis en forsterkning med mindre støy, mer raffinert lydbilde i form av høyere oppløsning, detaljene kommer bedre frem etc.

Som nevnt over skal du ikke bry deg noe særlig om watt.
Jeg vil ikke si noe om det tema for dette kan andre forklare bedre. Det jeg kan si er at f.eks Thule sin 75 watter (koster også noen kroner mer) spiller bedre/flottere enn 100 watteren.

Biampe to effekttrinn betyr at den ene driver bass/mellomtone og den andre driver diskant.
På Mentor kan du koble inn fire kabler, to fra hver forsterker. Altså to par høyttaler terminaler på hver HT.
Hvordan resultatet blir lydmessig vet jeg ikke da jeg aldri har prøvd det.

Ta forbehold ved det jeg har skrevet, er ikke så veldig kunnskapsrik på området.

Helt på tampen vil jeg si at Mentor er en såpass dyr/bra høyttaler som du helt sikkert hadde fått mer ut av ved å velge en dyrere forsterker som f.eks Thule sin 150 watter. :D

Puffen

Medlem
Ble medlem
26.12.2006
Antall liker
0
regne ut effekt: p = watt
                         u = spenning
                         i = ampere
Formelen er p = u ganger i.
hvis det var det du lurte på da.
mvh
Med spenning i denne sammenhengen, er det da driftsspenningen som strømforsyningen kjører med? Du mener vel ikke innmatningspenningen på 230V?

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
793
Torget vurderinger
5
Jeg får ta sjansen på å blottlegge mer av min manglende elektronikkunskap nok en gang.
Jeg har blitt anbefalt av enkelte her på forumet å se nærmere på Thule IA100.  Jeg synes denne kan virke interesant.  Men på forhandlerens nettsider ser jeg at det også finnes en egen forforsterker og en egen effektforsterker i denne "serien"  
Hvis jeg kjøper disse 2, får jeg da et forsterkersystem med mere "krefter"?
Nei, ikke hvis du tenker på PA100. Begge er på 2*100W og de har samme strømforsyning.
Trenger jeg da intergertforsterkeren?
Nei

På nettsidene står det at du kan kjøre forforsterkeren sammen med den integrerte for "biamping"?
Hva er det?
Ved biamping kjører du ett stereotrinn (1 stk vanlig 2-kanals forsterker) pr høyttaler. Dvs at to stereoforterkere trengs. Da kopler man (vanligvis) en kanal til bass og en til mellomtone/ diskant på høyttaleren. Dette krever at høyttaleren har terminaler til dette, bi-wiringsterminaler. Da er det bedre å kjøre en forforsterker og to effektforsterkere. Å kjøpe både den integrerte og forforsterkeren er bare tull.

Biamping er ikke noe jeg synes du skal starte med, det krever dessuten dobbelt sett med ht-kabler, eller en ht-kabel beregnet for biamping.

Thule IA100 blir også omtalt som en "ubalansert" forsterker i motsetning til den større IA150B som er en "balansert" forsterker.  Hva menes med dette?
Finnes tråder her på sentralen som omtaler dette. Balanserte komponenter har egen jord i tillegg til + og - i signalveien. Tror ikke det er noe du skal bry deg med i første omgang.

Thule PR100 forforsterker blir forøvrig beskrevet med at den har både blanserte og ubalanserte utganger??
Skal man ha nytte av et balansert effektrinn må også forforsterkeren være balansert. Helst kilde også. Da benyttes såkalte XLR-kabler.

Det er mye å sette seg inn i for den som er grønn.

Spørsmålet er vel egentlig, bør jeg gå for en Thule 100 løsning delt i to enheter. (Eller er det slik at jeg fortsatt må ha den integrerte?)  Greier jeg da å drive f.eks. Dali Mentor 6, på en bra måte.
Integrert vil som nevnt spare deg for noen kroner i selve komponenten og samtidig spare deg for ekstrautgifter til ett sett kabler.

Fordeler med for- og effektforsterker er muligheten til å oppgradere ett av trinnene etterhvert. Feks selge effektforsterkeren og kjøpe en større sak. De lydmessig fordelene er også ofte til stede. Ikke minst blir signalbehandlingen i forforsterkerdelen ikke utsatt for den støyen og de større strømmene som oppstår i et effekttrinn.

gpjonas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.12.2006
Antall liker
1
Med spenning i denne sammenhengen, er det da driftsspenningen som strømforsyningen kjører med? Du mener vel ikke innmatningspenningen på 230V?

har aldri åpnet en forsterker men er ampere tallet lavt regnes det fra høyspentdelen av trafo(230v). Og er ampere tallet høyt så er det fra lavspentdelen feks (12v). Er litt på tynn is da jeg ikke driver med dette daglig men gikk 2 år på elektro for mange år siden så effektformelen kan jeg. 8) hjalp dette noe?

Puffen

Medlem
Ble medlem
26.12.2006
Antall liker
0
Strømforsyningen måles i Voltampere og ikke i effekt. Hvordan dette regnes ut  er ikke jeg noe god på (kanskje noen andre her kan si noe om det) men en forsterker med et høyt tall vil kunne drive vanskelige HT bedre(mer kontroll) enn en forsterker med lavere verdier. Dette er litt av forskjellen på
hi/mid-fi og low-fi pluss selsagt masse annet.
Hvorfor er ikke Voltampere vanligvis oppgitt i produktspesifikasjonen? Det er jo tydeligvis et viktig parameter.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Hvorfor er ikke Voltampere vanligvis oppgitt i produktspesifikasjonen? Det er jo tydeligvis et viktig parameter.
Såvidt jeg kan huske så mener jeg at det er oppført i brukerveilledningen som følger med forsterkeren. :)

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Hvorfor er ikke Voltampere vanligvis oppgitt i produktspesifikasjonen?  Det er jo tydeligvis et viktig parameter.
Jeg måtte kontakte EC før jeg kjøpte forsterkeren for å få det oppgitt. De ville ikke svare direkte på spørsmålet mitt men etter en epost til fikk jeg vite det. Ja det står ofte i manualene og en del prod. legger dem ut på nett. Så det er mulig å få tak på dem.

Puffen

Medlem
Ble medlem
26.12.2006
Antall liker
0
Dette er nok litt over budsjettet ditt, men det er lurt å invistere i noe bra med en gang. Du angrer ikke på det senere. Til Dali Mentor 6 burde dette bli veldig bra.
http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb2/YaBB.cgi?board=news;action=display;num=1168430380
Er enig med deg, men etter råd herfra og derfra har jeg egentlig slått fra meg Thule. Egner seg ikke til "sprek" musikk blir det sagt.
Ligger vel etterhvert svært nær en Denon løsning som sprenger budsjettet litt.
Så forresten i et tidskrift at electrocompaniet har en 2x100W løsning til ca. 20K inkl. CD-spiller. Trodde ikke at de hadde utstyr i denne prisklassen. Er det noen som kan si noe om dette utstyret? Heter vel PI 1 eller 2

O

omholt

Gjest
Er enig med deg, men etter råd herfra og derfra har jeg egentlig slått fra meg Thule.  Egner seg ikke til "sprek" musikk blir det sagt.
Ligger vel etterhvert svært nær en Denon løsning som sprenger budsjettet litt.
Så forresten i et tidskrift at electrocompaniet har en 2x100W løsning til ca. 20K inkl. CD-spiller.  Trodde ikke at de hadde utstyr i denne prisklassen.  Er det noen som kan si noe om dette utstyret?  Heter vel PI 1 eller 2
Det finner du best ut ved å teste selv på klubben. Synes selv Thule er en god allrounder. Denon 2000AE er den dårligste forsterkeren jeg har hørt i 12000 kr klassen, men sikkert andre som liker den. Har bl.a. sett flere som vil bytte bort 2000AE, fordi de etter hvert synes den blir for slitsom i toppen sammen med enten Dali eller B&W. Viktig at du finner en forsterker som du synes matcher høyttalerne bra, det må du teste selv for å finne ut.
Electrocompaniet er en forsterker med mye varme. Smak og behag hva man liker.

En mulighet er å kjøpe høyttalerne du liker først og deretter låne med deg hjem ulike forsterkere. Litt tidkrevende, men den beste løsningen hvis du vil perfeksjonere.

Puffen

Medlem
Ble medlem
26.12.2006
Antall liker
0
Det finner du best ut ved å teste selv på klubben.
Tiden er nok inne for å teste og oppsummere.

Føler at jeg har 2-3 alt. for høytaler, der Dali Mentor 6 er øvert på ønskelista, men vi får se.

Samme antall forsterkere. Vi får prøve å kjingse rundt og lytte.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Tiden er nok inne for å teste og oppsummere.

Føler at jeg har 2-3 alt. for høytaler, der Dali Mentor 6 er øvert på ønskelista, men vi får se.

Samme antall forsterkere. Vi får prøve å kjingse rundt og lytte.
Er enig med Omholt om at Thule er en VELDIG bra allrounder. :D

Uansett! Husk at det finnes mange andre hifi butikker enn Klubben, andre som faktisk låner ut produkter.;)

S

stikken

Gjest
Hei !
Hadde denne Thulen innom for en tid tilbake. og ja jøss den var god den!
Det som slo meg var at ALL musikk ble snill!
Syns at musikken mistet en del av magien, og det gjorde meg så frustrert at jeg leverte den tilbake.

Sa vel noe slikt til selgeren på Klubben (han gjorde store øyne)
Når Joplin høres ut som Kyrkjebø blir det litt feil...

Audiophile Arve har også hatt denne på besøk (se omtale Audiophile.no) og vi har samme oppfatning av fenomenet!

Tenkte bare at jeg måtte skrive dette!

Som tips kan nevnes at Bergen Musikk Handel (BMH)har en demo "Cyrus 8" til en svært hyggelig pris!

Vh
S

Puffen

Medlem
Ble medlem
26.12.2006
Antall liker
0
Hei !
Hadde denne Thulen innom for en tid tilbake. og ja jøss den var god den!
Det som slo meg var at ALL musikk ble snill!
Syns at musikken mistet en del av magien, og det gjorde meg så frustrert at jeg leverte den tilbake.

Tenkte bare at jeg måtte skrive dette!
Vh
S
Bra med varierte tilbakemeldinger.  Din framstilling stemmer overens med andre jeg har snakket med. (Ikke her på forumet)

Problemet er imidlertid at jeg begynner å bli i fullstendig villrede hva jeg skal satse på.  Jeg har nesten bestemt meg for Dali Mentor 6.  Et sted må jeg begynne for å kunne konkludere.  Videre er jeg interesert i å komme i havn budsjettmessig under 20K for resten.  Da må jeg ha både radio, CD og DVD samt forsterkeren.
Det må være utstyr som kan spille variert musikk.  Hestejazz og danseband er imidlertid bannlyst.  Hvis jeg i tillegg kan bruke utstyret til å skremme svigermor, blir det sett som +.

Kan det være Rotel eller Marantz som er svaret på min søken?

O

omholt

Gjest
Svaret på din søken er nok at du tester ut selv. Jo flere du spør, jo flere ulike tilbakemeldinger får du. Lyd er subjektivt. Men de fleste vil nok være enig at om du velger en høyttaler som Mentor 6, så bør du ikke kjøpe en forsterker billigere enn 12000 kr klassen (ny pris).

O

omholt

Gjest
Glemte vel å nevne at til Mentor 6, mener jeg Thule IA100 ikke er bra nok. Thule IA150B som brukes balansert, har jeg mer tro på. Test den gjerne ut på klubben mot andre kanditater i samme prisklasse. Liker du den, kan du kjøpe det settet som jeg linket til brukt. Når det er bare 3 mnd gammelt er det et meget trygt kjøp, nesten full garanti.

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Med 20k som budsjett og skal ha flere ting med litt kval. må du nok ut på bruktbørsen.

Puffen

Medlem
Ble medlem
26.12.2006
Antall liker
0
Budsjettet sprekker. Jeg innser det. Nytt budsjett sier:

Forsterker 12-13K, CD 5-6K DVD 2-3K Tuner 1-2K, Kabel 1K

Dvs. 21 - 25K, vi får se hva vi har nerver og vilje til.

Ligger mao. an til en sprekk på ca. 20% i forhold til opprinnelig budsjett. Hadde jeg vært prosjektleder i det offentlige ville jeg fått diplom for en så beskjeden sprekk.

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.261
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Jeg har hatt en lang rekke Thule-produkter og vil på det stærkeste anbefale -B produktene med matchende balansert cd/dvd-spiller.
Kan nesten ikke fatte at det kan være såpss forskjell mellom modeller, mener da fra den rimelige ubalanserte serien til -B modellene.
Har gode minner fra PR/PA/CD-150B og IA/PA/CD-150B i biampkonfigurasjon. Litt vrient å nevne høyttalere da det stort sett var DIY men riktignok med kvalitetsbiter som Seas excel og slikt. CD-spilleren jeg hadde var oppgradert med det som da het Digit, nå er det digit2 det heter og det er en enorm forskjell med denne i. Bassen blir super-ryddig og lydbildet klippefast med klare konturer. Jeg hadde et meget godt resultat med Van den Hul the second sine XLR-kabler. Thule har nok blitt litt snillere i lyden med årene, har vært igjennom nesten hele utviklingen og det er fortsatt en signatur i form av spilleglede med kjapp kontant "fot" og flott holografi (gjelder balansert drift) Beste produktet som går nå tor jeg er IA75B.

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Har selv hatt IA 350. Den hadde trøkk i bånn og kunne kanskje vært litt mykere. Og den var noe lukket i toppen. Har nå en IA 60 til TV anlegget, den spiller musikk på en myk måte og passer bra til en litt lys Sony DVDspiller. IA60 er slettes ikke dum heller men er kanskje litt for svak til tunge laster.

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.261
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Ja men ikke bland sammen IA60 og IA60B, det er to vidt forskjellige forsterkere. -B har større strømforsyning og er balansert

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Ja men ikke bland sammen IA60 og IA60B, det er to vidt forskjellige forsterkere. -B har større strømforsyning og er balansert
Er det B som har fått skryt?

Jeg har B-typen men bruker den ubal. Den er ihvertfall bra nok for TV-anlegget og kan godt brukes i et oppsett i et lite rom med ikke for tungdrevne HT.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
hei !

er litt nysjerrig på den nevnte Thule IA60 som kunne passe mitt budsjett.B står det for balansert eller som ny versjon (mkII) ?

takker for innspill.

mvh. s,

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.257
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Angående cd og dvd spiller, vel jeg absolut anbefale DVA 150B gjerne med Digit II kort. Cd lyden er veldig fin, luftig og detaljert med en varmme i klangen.Dali Ikon/ Helicon og Mentor MÅ nesten ha noe varm elektronikk for ikke å bli for slitsom å høre på i lengden. DVA150B er også en bra dvd spiller og lever veldig bra bilde via komponent til plasmaen min. Forsterkeren PA150B er absolut en verdig kandidat til Mentor 6, men vil heller anbefale en PS AUDIO HCA-2 denne er et par klasser over Thule, og er en super match til mine Helicon 400.
Har også testet forforsterkeren PR100, denne syntes jeg ble noe flat og livløs i forhold til min nåværende pre amp

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Angående cd og dvd spiller, vel jeg absolut anbefale DVA 150B gjerne med Digit II kort. Cd lyden er veldig fin, luftig og detaljert med en varmme i klangen.Dali Ikon/ Helicon og Mentor MÅ nesten ha noe varm elektronikk for ikke å bli for slitsom å høre på i lengden. DVA150B er også en bra dvd spiller og lever veldig bra bilde via komponent til plasmaen min. Forsterkeren PA150B er absolut en verdig kandidat til Mentor 6, men vil heller anbefale en PS AUDIO HCA-2 denne er et par klasser over Thule, og er en super match til mine Helicon 400.
Har også testet forforsterkeren PR100, denne syntes jeg ble noe flat og livløs i forhold til min nåværende pre amp
Mannen har et budsjett å gå etter! :(

Puffen

Medlem
Ble medlem
26.12.2006
Antall liker
0
Valget er tatt. Se tråden "NAD kontra Denon"

Topp Bunn