Thorens TD 320 MK3+Riaa match ?

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Antall liker
611
Torget vurderinger
10
Jeg har hatt denne spilleren stående en stund, og har etterhvert fått lyst til å sette den opp med et bra Riaa trinn.

Er det noen som har denne spiller og/eller eventuelt vet hvilke riaa trinn som kan være en god match for å få ut spillernes potensiale? Tror det er original Thorens arm på, men fremme står det Goldring ved stiften.

Jeg husker jeg testet den med et billig Project riaa jeg hadde her, men det var en stusselig og billig sak, så jeg pakket alt ned igjen.

Alle råd og innspill setter jeg veldig pris på

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.828
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
^ Og du er villig til å bruke...... kr. ?

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Antall liker
611
Torget vurderinger
10
Ikke helt sikker..tenkte først å kjøpe brukt og bruke en 3-4 k, men vet ikke hvilke prisklasser jeg bør legge meg i for å få et godt trinn, rør eller ikke? Hvilket prissjiktet, brukt og nytt, bør jeg legge meg i, for å få et godt riaa trinn?

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.828
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
^ Kan du legge ut et bilde av arm/PU?

TD320 MkIII ble vel levert originalt med TP90 tonearm (løst headshell). Karakteristikken til PU - og hvilken karakteristikk du ønsker vil jo også være retningsgivende for evt. tips og anbefalinger.
Brukt i området 3-4K vil jo gi muligheter for å kunne finne et ok trinn, litt avhengig av hva som evt. annonseres selvfølgelig:).

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Antall liker
611
Torget vurderinger
10
^ Kan du legge ut et bilde av arm/PU?

TD320 MkIII ble vel levert originalt med TP90 tonearm (løst headshell). Karakteristikken til PU - og hvilken karakteristikk du ønsker vil jo også være retningsgivende for evt. tips og anbefalinger.
Brukt i området 3-4K vil jo gi muligheter for å kunne finne et ok trinn, litt avhengig av hva som evt. annonseres selvfølgelig:).
Sier disse bildene noe? Vanskelig å få tatt detaljerte bilder med mitt gamle kamera..
(Det står Goldring 1042 framme)
DSC04162.JPG
DSC04163.JPG

Sist redigert:

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Antall liker
611
Torget vurderinger
10
Det står Goldring..beklager, så jeg skrev feil lenger oppe. Utifra den linken virker det som PU er ganske grei..Tonearmen har vært litt vanskelig å justere følte jeg, men i slutten tror jeg den var ganske bra, mht vekt. Er tonearm og Pu noe jeg bør vurdere skifte, eller er det greit nok sammen med en god riaa?

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.828
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
PU`n kjenner jeg ikke, men jeg har samme tonearm på min TD2001, og jeg kommer neppe til å erstatte den med noen annen arm.
Hva var vanskelig mht justering av armen?

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Antall liker
611
Torget vurderinger
10
Jeg syns det var vanskelig å stille balansen, eller tyngden, rett trykk på plata..vet enda ikke om det er helt 100%

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.828
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
^ Det absolutt beste er å benytte en digital stiftvekt, sekundært vippevekt - og jeg ser at det er anbefalt å legge trykket på 1,9gr for den PU du har. Antiskate setter du (teoretisk) likt med vekten. Men her kan du også prøve deg frem litt på gehøret.

Omtaler av PU´n er i all hovedsak positive (også her på HFS), og karakteristikker som rich, sweet, pleasing, warm osv går igjen. Det er kanskje noe å ta med i vurdering av egnet RIAA, som da kanskje bør være mer mot det nøytrale. Igjen avhengig av hvilke karakteristikk og tonal balanse du er ute etter.

Jeg ser på ingen måte noe grunn til å bytte ut den PU´n i noe "annet" dersom karakteristikkene er i retning av dine preferanser og at den er i orden. Ny, løs stift får du også til denne.

Sist redigert:

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Antall liker
611
Torget vurderinger
10
Glimrende råd og info. Jeg skal ned på Resonanse imorgen å få lånt en digital stiftevekt. Ang riaa, så er tankene dine ang nøytral riaa veldig fornuftig, så jeg skal prøve få lånt/kjøpt en nøytral riaa..:) Takk så mye

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.828
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
I flg hjemmesidene til Resonans, så er det vel kun Rega og Pro-Ject som de har inne? Pro-Ject mod RS (7,5K) er nok i såfall den du bør låne for å teste. Alternativt Rega Aria (10K).
I tillegg kan du vel ta en tur innom Maxwell. Usikker på hva han har inne av merker.
Begge bør kjenne (noe) til PU´n din.

Om du får lånt noe for å teste, så kan du jo skrive litt om inntrykkene og hvordan den/de oppleves. Det er alltid enklere å kunne komme med noe tips utfra en konkret referanse.

Det kan også være vel verd å prøve en annen platematte enn den originale gummimatta, men tynnere/tykkere platematte vil endre VTA, så det må det evt. kompenseres for. Den justeres med den høye skruen du har på armbasen.
Ei filtmatte koster jo ikke mye, og vil nok stramme opp lyden litt - og er verd et forsøk.

Sist redigert:
Topp Bunn