Thorens td 280 mk II tweak

A

assert

Gjest
Har en 280 mk II som har fulgt meg i over 20 år. Bunnen på plintet på denne spilleren er laget av en tynn huntonittplate og jeg lurer på om det er noen med erfaring med å skifte ut denne med en kraftigere og mer avstivet bunnplate? Vil dette gjøre noen forskjell på spilleren?

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
158
Bytta ut min med en enkel aluplate og klistra på så mye bitumen som mulig uten å forstyrre opphenget. Dempet også chassiset med bitumen. Lyden endret seg nokså markant, til en litt lysere lyd med strammere og dypere bass.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.551
Torget vurderinger
1
På min TD166 har jeg skifta bunnplata til ei sponplate, og fylt opp hulrommet med bitumen. Hvordan jeg vurderte enringen i lyden den gang da husker jeg ikke (det nærmer seg 20 år siden jeg gjorde det ... 8)).

mvh
KJ

A

assert

Gjest
Takk for svar. Da var jeg vel ikke så langt unna med min tanke om å lage en ny plate i mdf. Bitumen har jeg lite erfaring med, men det høres ut som en god ide. Er det vanskelig å jobbe med?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.551
Torget vurderinger
1
assert skrev:
Takk for svar. Da var jeg vel ikke så langt unna med min tanke om å lage en ny plate i mdf. Bitumen har jeg lite erfaring med, men det høres ut som en god ide. Er det vanskelig å jobbe med?
Bitumenplater: tykke (4/5mm) plater er ganske seige og alt annet en rette kanter blir fort lite «estetisk», det kan være enklere med flere tynne plater. Pass på at du ikke søler smuler av bitumen utover parketten, dersom du tråkker dem den i gilvet kan de sette merker og være kjipe å få vekk (litt som skokrem ...). Kjøp evt. en billig kniv som du kan skrote når du er ferdig med jobben, evt også ei «skjærefjøl» som også kan skrotes.

mvh
KJ

A

assert

Gjest
man må vel gjerne til en "spesialplass" for å kjøpe bitumen også?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.551
Torget vurderinger
1
assert skrev:
man må vel gjerne til en "spesialplass" for å kjøpe bitumen også?
Nærmeste «bilrekvisita»/bilverksted (dempeplater til bilkarosserier), alternativt Biltema eller www.dynabel.no.

mvh
KJ

A

assert

Gjest
Da sier jeg tusen takk for alle tips og forbereder meg på jobbehelg med kliss på fingrene :)

Hilsen Assert

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.551
Torget vurderinger
1
assert skrev:
Da sier jeg tusen takk for alle tips og forbereder meg på jobbehelg med kliss på fingrene :)

Hilsen Assert
Bitumen er egentlig ikke klissete men «tacky» ala bluetack. Det kan bli klissete under en varmluftpistol (el.), og da også mere formbart/plastisk.

mvh
KJ

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
158
Anbefaler varmluftpistol eller evt hårføner, ja. Varme plater er langt lettere å jobbe med og de fester seg bedre.

A

assert

Gjest
Vel.. da har jeg laget en ny bunnplate i mdf, dreid alubein med justering, klisset med bitumen både på bunnplata og i chassiset og mener bestemt at førstesida på The Stooges Funhouse låter adskillig mer definert og kontant enn før :) Tipper at spilleren har lagt på seg til nærmere det dobbelte av de originale 7 kiloene. Nå er det bare å vente på en ny benz ace som ligger i posten, så tror jeg dette blir riktig strålende! Tusen takk for all hjelp og tips!

Assert

Topp Bunn