Thorens 126 mk3

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Antall liker
570
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Er det noen som vet hvordan en slik spiller justeres. Har nettopp tatt i bruk min, som har stått lagret i mange år, men regner med at det kan være en del å hente på å justere (eller kanskje tom. restaurere) spilleren. Hadde noen adresser, men disse har som så mye annet gått i glemmeboka.
Vet dere forresten hvor man kan få kjøpt en Zerostat?
Mvh

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.429
Torget vurderinger
10
Har en slik spiller og kjenner den godt mht. justering. Hva er det du lurer på eller har problemer med?

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Antall liker
570
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Har egentlig ikke problemer med noen ting, men den har stått ubrukt i minst 15 år og jeg tenkte at noe er det vel å hente hvis jeg justerer og kjæler litt med den. Den spiller forsvidt fint nå, men....Oppgraderinger er jeg også interessert i hvis de finnes. Det må nevnes at spilleren er utstyrt med en SME 3009s3 arm og en Denon DL 160 pickup. Jeg er altså takknemlig for alle gode råd!
Mvh

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Antall liker
570
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Det må jeg si; 700 kr for en Zerostat! verden er visst ikke hva den var en gang. Er Zeepa billigere, kanskje-hvis den finnes. Noen som vet noe om denne?
Mvh

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.012
Sted
Kongsberg
Hei. :)

Flott spiller du har. Den er i utgangspunktet identisk med min egen TD-125 Mk II men en del av komponentene er erstattet med plast i stedet for tre eller metall.

I utgangspunktet er det ikke så mye som trengs å gjøres med en slik evighetsmaskin - selv etter 15 års hvile. Gi den en dråpe olje på tallerkenlageret og sjekk at fjæringen er nogenlunde innspilt (dette er på langt nær så kritisk som på en LP-12). Sjekk og erstatt eventuelt drivreima - særlig om denne har stått på pulleyen i alle disse årene. Så bør du være klar til å spille.

Det er videre en del enkle modifikasjoner som kan utføres på dette drivverket. Jeg ville dempet chassis og bunnplate med asfalt(bitumen)-plater. OBS - ikke på den flytende delen!
Videre bør platematten skiftes om du bruker den originale. Her er Funk-mat fra Funk Firm kanskje det beste alternativet som er tilgjengelig i dag (Maxwell HiFi).

Ellers kan du vurdere en mykere PU en Denonen. Her kan Shure V15 eller Garrott Optim FGS være gode alternativer.

Lykke til :)

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Antall liker
570
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Takk for svar.
Jeg har en klar formening om at det flytende opphenget trenger å bli justert. På venstresiden, særlig foran, "bunner" det fortere enn på høyre. Hvordan justeres dette tro?
Det viser seg at det er brudd/vakkel i de originale SME-phonokablene som følger med armen. Hvilke kabler bør man erstatte disse med? Noen som har gode tips?
Hvilken type olje skal man bruke til lageret og hvor får man kjøpt ny drivreim?
Dette ble mange spørsmål,men jeg er takknemlig for alle svar!
mvh

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.012
Sted
Kongsberg
Hei igjen.

Justering av opphenget er svert enkelt. Skru av bunndekslet for tilgang til tre plasthjul - se bildet. Plasser spilleren (med tallerken) flatt på to bukker under chassisets sideplater. Skru på plasthjulene til den flytende delen svever flatt og høyt. Dette er som sagt ikke veldig kritisk på denne spilleren.

Når det gjelder den eksterne armkablen så går jeg ut fra at vi snakker om typen med hunn DIN-plugg i "arm-enden". En løsning - om brudd/vakkel er i phonopluggenden - er å klippe av armkablen i passe lengde og lodde endene til et par phono chassisplugger montert i spillerens (tre-) bakplate sammen med en jordskrue. Det har jeg gjort så det er enklere å prøve seg fram med forskjellige phono/phono ledninger. Silk Mk. II (PM Audio) er en utmerket kabel til dette bruket. Ønsker du en "hel" kabel med DIN/phono er Kimber TAK (NCMS) eller forskjellige modeller fra Audioquest (Ljudtema/Audiotech) fornuftige valg.

Symaskinolje.

MONO har importen på Thorens i dag. Jeg ville høre med dem.

mvh :)

Vedlegg

Topp Bunn