"The Singles Collection"

S

slowmotion

Gjest
OK, har "The Singles Collection" av/med Terje Rypdal på LP.
Liker den så godt at jeg kjøper CD også, for å kunne spille musikken i bilen.
Selvfølgelig må jeg prøve å høre på Cd hjemme i stua også....
Men magien og gleden som jeg hører når jeg hører på LPen er ikke der....
Det er samme musikken, og det lyder flott, bevares.... men det svinger ikke på samme måte...
ECM er jo et seriøst selskap, man skulle tro at lyden burde være like god på Cden som på LPen?

Hva er det egentlig som skjer her?

B

Back_Door

Gjest
Kanskje har du en bedre vinylsnurrer enn cd-spiller?

Er cd-en remastret utgave?

Har forøvrig denne cd selv, og den har gitt meg mange gode stunder ;)

T

tjn

Gjest
Vet ikke hva som skjer men er helt enig med deg, CD`en er tammere, det er rett og slett kjedeligere, mindre dynamik. Har alle TR platene som er gitt ut på LP samt de fleste/resten på CD, alle låter bedre på LP i mine ører og forskjellen er stort sett den samme. LP utgaven av Blue som den lydmessig beste synes jeg.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.542
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Heh,
Du må da sjønne at dette bare er ren innbildning! du er et offer av din egen forventning om at vinyl skal høres bedre ut. Såkalt placebo, og i en blindtest, med eq for å korrigere for eventuelle frekvensavvik i pu vil du aldri i verden kunne høre forskjell.
Cd er nå engang en bit-for -bit perfekt kopi av original mastertape, og eventuelle ludditiske avvikere som i sine vrangforestillinger kommer med tåkeprat om påståtte lydforskjeller, skulle tvangsfores med mp3-musikk gjennom cochleaimplantater til de var kurerte!

mvh ;D ;D ;D ;D

Z

Zomby_Woof

Gjest
;D

Men.. CD er ikke bit for bit av 20 bit/48 kHz som jeg antar er masterformatet.

Jeg har så godt som alt av Terje Rypdal. Det som finnes på vinyl, har jeg på vinyl. Alt sammen med unntak av 'Bleak house' låter fett som faen.

Singles collection er knall. 'There's a hot lady in my bedroom, and I need a drink' er vel dessuten en av de bedre låttitlene jeg har sett.

;)

B

Back_Door

Gjest
tkr skrev:
Heh,
Du må da sjønne at dette bare er ren innbildning! du er et offer av din egen forventning om at vinyl skal høres bedre ut. Såkalt placebo, og i en blindtest, med eq for å korrigere for eventuelle frekvensavvik i pu vil du aldri i verden kunne høre forskjell.
Cd er nå engang en bit-for -bit perfekt kopi av original mastertape, og eventuelle ludditiske avvikere som i sine vrangforestillinger kommer med tåkeprat om påståtte lydforskjeller, skulle tvangsfores med mp3-musikk gjennom cochleaimplantater til de var kurerte!

mvh ;D ;D ;D ;D
Nå bør moderatoren moderere seg litt.. ;D

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.049
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Ikke tvil om at TR og andre saker utgitt på ECM, låter tildels mye bedre/riktigere på vinyl enn på cd.
Men dette opplever jeg på det meste av det jeg har på begge medier.
Dette er også uavhengig av hviklen digitalkilde som blir brukt i oppsettet til enhver tid.

For dem som ikke kjenner til TR og som har tilgang på platespiller sier jeg bare:
Snurr lyd og nyt musikken fra denne fine komponisten og gitaristen.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Har bare plata på Vinyl, og den er virkelig en perle!

Du får spille den over fra Vinyl til CD selv. Kanskje det kan gjøre susen ;)

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
3
Zomby_Woof skrev:
;D

Men.. CD er ikke bit for bit av 20 bit/48 kHz som jeg antar er masterformatet.

Jeg har så godt som alt av Terje Rypdal. Det som finnes på vinyl, har jeg på vinyl. Alt sammen med unntak av 'Bleak house' låter fett som faen.

Singles collection er knall. 'There's a hot lady in my bedroom, and I need a drink' er vel dessuten en av de bedre låttitlene jeg har sett.

;)
Slår ikke Xploding Plastix "Treat me mean, I need the reputation" ;)

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.049
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Når det gjelder TR, så har jeg av en eller annen merkelig grunn veldig sansen for "Eos" skiva som han gjør sammen med cellisten David Darling.
Ellers er "Chaser" en tur innom platespilleren i ny og ne.

K

kbwh

Gjest
En vakker gang skal jeg digitalisere vinylkopien min til 16/44.1 og sammenlikne...

Topp Bunn