The Proms 1968

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
August 1968. Sovjetunionen hadde nettopp invadert Tsjekkoslovakia, og på scenen satt russiske Mstislav Rostropovitsj og skulle spille Dvoraks cellokonsert under årets The Proms-konserter. Det må ha vært et utrolig følelsesladet øyeblikk; Rostropovitsj spilte mens tårene rant nedover kinnene hans. Jeg lurer på om noen vet om denne konserten er å få på audio/video?

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.662
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Sterk historie der Steinar, dette skulle jeg også like å høre og se. Jeg finner ikke spor av opptak på nettet, ikke på youtube heller, men håper noen andre kan hjelpe.

Historien er beskrevet mange steder

Nobody who was a Prommer in 1968 can forget the first concert of the Soviet State Symphony Orchestra, on August 21. It was the time of detente, but there was still some nervousness that boiled over when we heard about the Soviet invasion of Prague. History could not have chosen a more dramatic centerpiece: the Dvorak Cello Concerto, with Rostropovich. Well, there were protests inside and outside, Slava and half the orchestra were in tears, and after hurrying through a painful performance he gave us a Bach Sarabande that left no doubt as to his feelings.
David Brooks
fra
http://www.bbc.co.uk/proms/2009/abouttheproms/memories.shtml

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Jøgga skrev:
Sterk historie der Steinar, dette skulle jeg også like å høre og se. Jeg finner ikke spor av opptak på nettet, ikke på youtube heller, men håper noen andre kan hjelpe.

Historien er beskrevet mange steder

Nobody who was a Prommer in 1968 can forget the first concert of the Soviet State Symphony Orchestra, on August 21. It was the time of detente, but there was still some nervousness that boiled over when we heard about the Soviet invasion of Prague. History could not have chosen a more dramatic centerpiece: the Dvorak Cello Concerto, with Rostropovich. Well, there were protests inside and outside, Slava and half the orchestra were in tears, and after hurrying through a painful performance he gave us a Bach Sarabande that left no doubt as to his feelings.
David Brooks
fra
http://www.bbc.co.uk/proms/2009/abouttheproms/memories.shtml
I sitatet ditt blir det nevnt Soviet State Symphony Orchestra. Kan det ha vært Svetlanov som dirigerte? I så fall lurer jeg på om konserten kan være utgitt på cd på BBCL 4110-2.
Men video?

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.662
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Ja, ifølge Julian Lloyd-Webber var det Yevgeny Svetlanov som dirigerte. Link
Hvis du blir venn med Lloyd-Webber kanskje du kan låne videoen hans? ´I have it on tape´ skryter han.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Muligheten for at jeg skal bli venn med Julian Lloyd-Webber synes noe fjern ;D. Men jeg skal kontakte BBC for å høre om det er noen mulighet for at de har opptak til salgs. Den muligheten synes forøvrig omtrent like fjern, men det er verdt et forsøk.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.662
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg tror sjansen er betydelig for å få hjelp hos BBC, kanskje ikke video men radioopptak. Dette har vært sendt på radio flere ganger senere, jeg fant en fra 2007 og trodde jeg kunne spille av fra nettet men det funker ikke hos meg.
http://www.bbc.co.uk/radio4/foronenightonly/pip/jqmqo/
Er det jeg som har et avspillingsproblem eller er disse sidene bare info-arkiv?

Og jeg merker meg at det beskrives som ´some of the greatest live recordings´.
Vi gir oss ikke :mad:

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Vi gir oss definitivt ikke. Jeg har sendt en epost til BBCShop og spurt om denne konserten er utgitt på CD eller DVD, så får vi se hva de sier.

Lateralus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
57
Torget vurderinger
0
Jøgga skrev:
Jeg tror sjansen er betydelig for å få hjelp hos BBC, kanskje ikke video men radioopptak. Dette har vært sendt på radio flere ganger senere, jeg fant en fra 2007 og trodde jeg kunne spille av fra nettet men det funker ikke hos meg.
http://www.bbc.co.uk/radio4/foronenightonly/pip/jqmqo/
Er det jeg som har et avspillingsproblem eller er disse sidene bare info-arkiv?
En del av BBCs nettradiokanaler osv. er kun tilgjengelig i England, det kan være at det er det som er problemet her.

V

vredensgnag

Gjest
Programmet Jøgga linker til er et "One night special" -- dvs at det sendes ut på et bestemt tidspunkt, den gangen.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Jeg er ikke villig til å oppgi tanken på at denne er utgitt på BBC Legends, f.eks. denne:

På Amazon ligger følgende "kunde-kommentar" til denne platen:
Any recording that bears Mr Rostropovich's name will make me spring to attention, but this time - sorry. Mr Rostropovich's accompanying explanation (see page 4 of the accompanying leaflet) for the cavalry-charge tempo of Dvorak's concerto (it was performed, by him and the USSR State Symphony Orchestra under Svetlanov's directorship, on the same day (August 21, 1968) as the soviet invasion of Praga) under stress for an initially hostile reception of the public, may have been a good reason on the occasion, but no longer. One has a right to value for one's money - unless the buyer is a buff who wants to have a complete collection of different recordings of the same piece - and this performance is not par with the otherwise standard of excellency of both soloist and orchestra. For instance, the poignancy of the second movement is completely lost. Hadn't I known what I was listening to, I might not have recognized the concert. The normal duration of Dvorak's concerto is, actually, 38 minutes - such as here (or so, at least, my extensive reference book about symphonic music tells me) and it's the same in another CD I have of it. The rub rather seems to lie, herein,in the re-masterization of pieces performed respectively 42 (Schumann's) and 35 (Dvorak's and Tchaikowsky's) years ago: it is simply not up to present standards. The warning that this whole CD is a remasterization of so long-past performances should have accompanied the presentation on the detail page for it in the Amazon[.com] Website where, instead, it appears as a February 2003 recording. So, it's two stars less for this reason, and the other three just as an homage to the glorious career and standing of such a soloist, an orchestra and a conductor.

Det får meg til å tro at opptaket på denne cd'en faktisk er fra den konserten vi snakker om.

Vedlegg

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Veldig mye Mstislav Rostropovich på Spotify (1016 treff) bare for å nevne det (hilsen en som har 0 greie på fyren) :-[

Topp Bunn