"The Door" ute 5 mai

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Mathias Eick, kjent ung mann for mange etterhvert, kommer med sitt første soloalbum på ECM den 5 mai. Tittelen er "The Door".
Mannen er 28 og allerede en utrolig komplett musiker - etter hva jeg har hørt fra skiva er dette virkelig noe å glede seg til...han har også
med seg et stjernelag av dimensjoner.

Det blir lenge å vente! :D

O.

R

rico

Gjest
Mathias Eick: The Door

Mathias Eick trompet, gitar, vibrafon; Jon Balke piano, elpiano; Audun Kleive trommer, perkusjon; Audun Erlien elbass, gitar; Stian Carstensen pedal steel guitar

ECM 2059 CD 6025 175 7979 (8) Release: 05.05.2008

Endelig kommer den etterlengtede første soloplaten til trompetfenomenet Mathias Eick!

Eick (28) er en musiker med vind i seilene. I fjor ble han tildelt International Jazz Award for New Talent. I over ti år har han vært medlem og en av drivkreftene i postrockbandet Jaga Jazzist som har spilt på festivaler over hele Europa og bygget seg en solid tilhengerskare.
I årene som har gått har Eick spilt med en rekke ulike musikere - fra Chick Corea og Trondheim Jazzorkester til Motorpsycho, Turboneger og Thomas Dybdahl.
For ECM har han spilt inn album med Jacob Young, Iro Haarla, og Manu Katché. Eick har en tett turnéplan I 2008 –Med Manu Katché bandet alene skal han gjøre mer enn 70 konserter i Europa!

På “The Door” synger hans melodiske og intense trompetspill over et heftig og drivende komp. Jon Balkes på akustisk og elektrisk piano er i toppform og spiller oppfinnsomt og vitalt. Audun Kleive hamrer ut rytmene, Audun Erlien bidrar med nydelige basslinjer og Stian Carstensen fra Farmers Market spiller Pedal Steel Guitar på tre låter. Mathias Eick spille også vibrafon og gitar på platen, men det er hans trompetspill som spiller hovedrollen på denne vakre og melodiøse jazzplaten som kommer til å nå langt utenfor jazzens kjernepublikum.

Konserter med Mathias Eick Quartet
09.05 Maijazz Stavanger (releasekonsert)
05.07 Kongsberg Jazzfestival
25.07 Canal Street Festival

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.152
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Hørte to låter live på Frokost-Tv i dag. :D
Må ha den, bare må ha den!

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Da har jeg vært gjennom 2 låter etter en lang dag ute i finværet...dette smaker alt vi kan ønske oss, det er tilogmed litt vågalt i sin melodiske
konservativisme...men vakkert som pokker. Snakker meg om lyrikk! Anbefales alle som virkelig er glad i musikk, uansett genre.

Wow.

O.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Og der var jeg gjennom...fin plate. Kanskje litt for snill - eller så er det subtiliteter her som vil vokse etterhvert. Det ER vågalt å være så sterkt forankret
i det melodiske...som en av mine gamle mentorer sa for lenge siden: Man skal ha baller for å tørre å være banal!

Balke spiller helt fabelaktig forresten.

Fortsatt varmt anbefalt. ;)

O.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Etter noen runder med denne skiva må jeg nok konkludere med at den ER for snill og pen. Det er lite som utfordrer eller pirrer etterhvert, med unntak av Balkes pianospill. Synd...for Eick er en utrolig musiker. Kanskje neste blir en klassiker?

O.

R

rico

Gjest
Enig, men du skulle vært på konserten på Fredag, et helt annet uttrykk live enn på plata, mye mer trøkk og "attack", dog uten Balke (som spilte rett før borti kirka, kanon bra men en annen story... :)). Nattjammen var også interesant, da fikk vi oppleve Eick på trommer, kontrabass og piano, mannen er en multi musiker og utrolig allsidig.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Tviler ikke, har sett ham live i ymse sammenhenger tidligere - og det er alltid en opplevelse! Det er nesten så man tror at "The Door" er litt..overarbeidet. At ambisjonen om dette dempede og sofistikerte kommer i veien for den egentlige idéen...jaja.

Blir litt lite nattjazz og konserter for tiden, jeg har 3 små barn! :D
Men golf hver dag kl 0600 - det klarer jeg. ;)

O.

R

rico

Gjest
Manfred Eicher er ikke tilstede på konsertene ;).

Du kunne jo gått rett fra nattjammen til golf banen, den pleier å slutte sånn ca. ved golfstart, jeg vet det går ann for jeg har en kompis som "holder på" :).

Topp Bunn