The 2 channel power amplifier. Hvem har laget denne?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Mustad

    Medlem
    Ble medlem
    28.04.2013
    Innlegg
    9
    Antall liker
    0
    Sted
    Langesund
    Har vært i kontakt selv med Abrahamsen og han har ikke kjennskap til denne forsterkeren.

    Hei,

    Jeg har sett på bildene, men jeg kjenner ikke til dette.
    Det er ikke vi som har produsert / utviklet dette.

    Beklager at vi ikke kunne være til mer hjelp.


    Med vennlig hilsen

    Per Abrahamsen
    ECS Holding AS
    phone +47 67978190
     

    rockola

    Fersking
    Ble medlem
    11.10.2014
    Innlegg
    1
    Antall liker
    1
    Hei - tror jeg muligens kan være litt til hjelp her - fra 1965 til 1985 var jeg formann fpr en elektronikkklubb som het Halvleder'n - der bygde gutta bl.a. forsterkere av både Hafler, Borbely og Ottala. I den tiden var vi også mye på radionette i Sandvika og på Tandberg - både Kjeller og Skullerud - der vi både handlet komponenter og vi fikk også mye vrak-kort ( kort med komponenter påloddet ) som noen i klubben avloddet og brukte om igjen - Tror denne forsterkeren er bygget av en av gutta i klubben - K.Haug fra Nycotron og meg selv fra både Nycotron, Lehmkul, Tore Seem og Seem Audio drev denne klubben helt til 1985,
     

    atlechri

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    495
    Antall liker
    159
    Sted
    Undrumsdal
    Hei.
    Tror ingen i Halvleder'n bygde denne forsterkeren. Konstruksjonen er ikke noe jeg husker å ha sett der.
    Mvh Atle
    halvledern.jpg
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.390
    Antall liker
    3.415
    Torget vurderinger
    0
    Rockola har kanske rätt. Förstärkaren kan säkert vara byggd av någon på Halvledern eller på någon annan hobbyklubb.
    Men är den byggd från grunden? D v s att printet och kassen också är tillverkade på hobbyklubben?

    Skulle det inte kunna vara så att förstärkaren från början var en byggsats, som man kunde köpa och montera själv?
    Den kommer ju inte från Christiansands Lydfabrikk, det har vi ju fått svar på tidigare i diskussionen. Men, fanns det andra bedrifter som på slutet av 70-talet levererade byggeset till elektrofag? Känner ni till någon någon?

    En annan tanke: Är det helt säkert att den är norsk?
    Den är förmodligen inte svensk. Jag skulle ha känt till den om den kom från Sverige. Jag har intresserat mig för hifi sedan 1973.
    På 70-talet konstruerades det och såldes några olika förstärkare på elektronik-ingenjörsutbildningarna på olika universitet och högskolor i Sverige, men ingen av dessa förstärkare såg ut så här. Därför utesluter jag att den är svensk.
    Kan den vara dansk. Kan det vara ett byggeset från Josty Kit? Printet har samma utseende som Josty Kits print.
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.390
    Antall liker
    3.415
    Torget vurderinger
    0
    Effekttransistorerna skulle kunna vara MJ 11011 (PNP) och MJ 11012 (NPN).

    Jag GISSAR att kopplingen ser ut ungefär så här:

    xxx.jpg

    Spolen på utgången finns dock inte på detta schema.
    Jag ser bara två elektrolyter på bilderna som finns i på sidan 1 och 2. Antingen finns ingen bootstrap-elektrolyt eller så finns ingen elektrolyt på ingången.
     
    Sist redigert:

    TANDBERGEREN

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2013
    Innlegg
    314
    Antall liker
    93
    Sted
    Fosser
    Jeg skjønner ikke hvorfor Sonotron blandes inn i dette. Sonotron har 3 ringkjerne
    transformatorer, en for innganstrinn felles for begge kanaler og to (etter dagens standard) noe
    beskjedne 120VA for hver kanals utgangstrinn.
    Forøvrig er de grønne polyester kondensatorene av samme type Electrocompaniet brukte i sin 25Watter.
    Ser ellers at Electrocompaniets 25Wer tilbys til forholdsvis høye priser, jeg må påpeke at selv en AW65
    har DC-Servo, mens 25W synes å ikke ha tilstrekkelig DC stabilisering (Kondensator eller DC-Servo).

    Syns da denne kunne ligne på PA100X egentlig.
    PA1003, som jeg har her kan virke som en senere variant av denne.
    Sonotron bygget mangt merkelig før de endte opp som Adyton.
    (Og jada, PA1003 har kun en ringkjernetrafo)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn