TEST: Google Pixel Tablet – en stille revolusjon

PixelTablet (11 of 16).jpg


Google har omsider lansert det nettbrettet de viste frem i fjor høst, og det er ikke et nettbrett som drukner i mengden. Vi snakker om en stille revolusjon, og vi har hatt det på test et par uker.

Allerede sist høst da Google hadde sin store Pixel-lansering var det et produkt som vakte enda mer oppmerksomhet enn de andre i lanseringen. Nettbrettet Pixel Tablet har en ganske unik egenskap i tillegg til å være et vanlig nettbrett, og selv plukket jeg frem begrepet Columbi egg. Det jeg ikke var klar over under lanseringen, er at Pixel Tablet har enda en egenskap som løfter den over nettbrettjungelen. Det kommer vi tilbake til

Gjennomsnittlige spesifikasjoner
La oss med en gang bli enige om at det ikke er de tekniske hardware-egenskapene til selve nettbrettet som gjør Pixel Tablet til en såpass unik skapning som den er. Men ikke misforstå – ytelsene er helt på høyde med det som kan forventes av et nettbrett i denne prisklassen, men det er ikke her det er grunnlag for de store superlativene. Vi kommer tilbake til en gjennomgang av skjermoppløsning, oppfriskningsfrekvens, prosessor og kamera i en litt mer detaljert gjennomgang litt lenger nede, men nøyer oss i denne omgang med å konstatere at det er helt andre øvelser som vekker den helt store entusiasmen for Pixel Tablet. Og for mange av oss er det øvelser som betyr mer enn de siste millimeterne i teknisk ytelse. Ok, centimeterne da…

Skjermen
Google har sørget for at Pixel Tablet slår de flest skjermbrettene i skjermareal i sin klasse, men det er likevel bare så vidt, avgjort med målfoto. Sammenligner vi med den åpenbare erkerivalen iPad, er det små marginer også for nyeste modell. For mens iPad 10 gen. som ble lansert i oktober sist høst har en skjermstørrelse på 10,9 tommer, kan Pixel skryte av at de slår den med 0,05 tommer med sine 10,95. Og også på oppløsning er det en liten seier til Pixel Tablet over iPad 10, med 1600 x 2560 mot 1640 x2360. Litt mer avlang form på Pixel sin skjerm, med 16:10-format. Apple kan derimot skryte av litt slankere kanter, som var en markant forbedring på siste generasjons oppgradering på iPad.

Verken Google eller Apple har funnet rom for OLED på sine innstegs-nettbrett. Og lysstyrken er heller ikke veldig imponerende verken på Pixel eller iPad, selv om den fungerer bra. 500 nits er svært mye mindre enn det f.eks. flaggskipmobilen Pixel 7 Pro som vi testet sist høst kan levere.

Skjermoppfriskingen er på 60Hz, og det er ikke imponerende. Men det fungerer greit, og her er Google i godt selskap med Apple. 90Hz er på plass også på Den nye mellomklassemobilen Pixel 7A, og ville gitt et løft også i Pixel Tablet.

Lagring, minne og prosessor
Her har vi en øvelse der innstegsmodellen til Google slår Apple sin rimeligste iPad 10 ganske solid, for selv om arbeidsminnet kanskje ikke til enhver tid er representativt for ytelsen, men også hvor effektivt det er utnyttet. Så mens vi skal være forsiktige med å trekke konklusjoner om at 8GB er dobbelt så bra som de 4GB vi finner i iPad, er det vanskeligere å bortforklare lagringskapasiteten. Og selv om du kan shoppe deg opp på lagringen hvis du er forutseende fra start, er jeg tilbøyelig til å mene at en valig bruker lett kan greie seg med de 128GB du finner i den minste Pixel Tablet, er jeg like tilbøyelig til å mene at du lett møter veggen med iPad sine 64GB i innstegsmodellen. Dermed må du øke prisen med 2.100,- for å få betryggende lagringsplass på 256GB på iPad 10, fra 6.290,- til 8.390,-. Og så kan vi selvfølgelig leke oss med ideen om at dersom Apple hadde tilbudt 128GB lagring som et mellomalternativ, ville den iPad-versjonen trolig ha kostet omtrent det samme som en Pixel Tablet med samme lagringskapasitet, og som har den den unike dokkingstasjonen inklusiv i prisen. Da begynner vi å få riktig perspektiv på konkurranseforholdet mellom Pixel Tablet og iPad…

Les hele testen av Pixel Tablet i Audiophile.no, og oppdag hva Jan P. Syse har med det hele å gjøre...

PixelTablet (1 of 1).jpg
 

Kommentarer

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
1.008
Link til alle artikler
415
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
TEST: Jasmine Turtle – en ærlig sak

TEST: Jasmine Turtle – en ærlig sak

  • 2
Jasmine er en kinesisk produsent som har vært på markedet i ganske mange år allerede. Jeg har ikke vært mye borti de selv, men har blant annet merket meg at RIAA-trinnene deres har fått mange...
Fortsett
Audiophile.no
Sonos med redesignet app

Sonos med redesignet app

  • 4
Sonos har annonsert at de kommer med en nyfrisert app om en drøy uke. Med den oppdateringen har Sonos ambisjoner om å tilby en app som er mer brukervennlig, og har bedre tilpasninger til den...
Fortsett
Audiophile.no
Beosystem 9000c – ny gjenskapt klassiker fra Bang & Olufsen

Beosystem 9000c – ny gjenskapt klassiker fra Bang & Olufsen

  • 0
' I dag har Bang &B Olufsen lette på sløret for en ny klassiker. Beosystem 9000c er en oppfølger til Beogram 4000c, som kom høsten 2020. Bang & Olufsen vi få muligheten til å feire 100-års...
Fortsett
Audiophile.no
Tre historiske kassettspelarar – Stig Arne si dagbok Mars 2024

Tre historiske kassettspelarar – Stig Arne si dagbok Mars 2024

  • 0
Eg har prøvd ut tre gamle kassettspelarar. Har da rabla, eller er dette heilt i tråd med tidsanden? Om ikkje anna kan du sjekka ølspalten. KASETTMEDIET Eg må nesten be om orsaking på førehand...
Fortsett
Audiophile.no
Linn 360 revisited – Back in Black i Vibes gate 13

Linn 360 revisited – Back in Black i Vibes gate 13

  • 0
I går den 18. april fikk vi vår tredje seanse med Linn sine nye flaggskiphøyttalere. Og i likhet med forrige seanse for et halvår siden var det den passive versjonen med aktive basser vi lyttet...
Fortsett
Audiophile.no
Thalia V2024 – Forbedret håndlaget innstegsmodell fra Erzetich

Thalia V2024 – Forbedret håndlaget innstegsmodell fra Erzetich

  • 0
Blaz Erzetich har sendt oss en melding om at de lanserer en forbedret utgave av sine rimeligste håndlagede hodetelefoner. Den nye modellen heter V2024, og skal ha mange forbedringer. Erzetich...
Fortsett
Topp Bunn