Test av hele polets grunnsortiment av cognac

N

nb

Gjest
http://www.klikk.no/mat/drikke/article522197.ece

<i>
Testpanel
I testpanelet satt Robert Lie og Mads Kleppe. Lie er både norsk, nordisk og europeisk mester for vinkelnere. Han har sitt daglige virke som daglig leder av Grefsenkollen. Kleppe jobber til daglig som vinansvarlig på Bagatelle.

Testmetodikk
Alle produktene ble smakt blindt, det vil si at testpanelet ikke visste hvilke produkter som var med i testen. Produktene ble gitt poeng på 100-poengskalaen, hvor 100 er best. Det er ikke tatt hensyn til pris ved poenggivningen.
</i>

Høyeste score i V.S.O.P-klassen, med 86 poeng, gikk til Sontelle Extra. (579 kroner)
Høyeste score i V.S-klassen, med 85 poeng, gikk til Braastad V.S. (310 kroner)

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.657
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Sontelle Extra hadde jeg aldri kjøpt slik som den ser ut. ;D

Lenge leve blindtester!

N

nb

Gjest
Ingen av scorene er vel spesielt høye i Parker-systemet. Jeg drikker ikke så mye cognac, så skal ikke mene så mye om denne testen. Men de som har utført den er i alle fall flinke.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.657
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hmm, mon tro om de har publisert noen Calvados-test?

V

vredensgnag

Gjest
Braastad V.S. - godt valg. Den har jeg gjerne for hånden mens jeg svimer udi musikken.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Tulle test! De fleste Cognacene er de "Norske" Cognacene. Dette er jo i stor grad Cognacer som er kjøpt inn fra en å samme produsent, blendet litt forskjellig og slengt på en etikett med Norskklingende navn.
At Braastad V.S vant V.S kategorien sier litt om smaksløkene og preferansene...

V

vredensgnag

Gjest
Det har du helt rett i - som man vil se av "produsentnavn" er dette importørpåfunn i mange tilfeller, fordi Norge tilfeldigvis er et skikkelig stort cognac-marked. Er vel snart ikke den kjente nordmann som spente ski på beina som ikke har fått seg en cognac, og Heyerdahl er også å få på flaske.

Jeg kunne tenkt meg en skikkelig Hjalmar Johansen, skal jeg være ærlig.

Men nå har faktisk Braastad klart å markere seg i Finland og Sverige, så helt ille er det nok ikke.

Vanlig å lisensiere kjente navn til underproduksjon.

(Braastad V.S. smaker helt sinnsykt godt når den kommer ut av min lommelerke, i skogen!)

Vedlegg

Tor

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.11.2002
Antall liker
708
wotg skrev:
Tulle test! De fleste Cognacene er de "Norske" Cognacene. Dette er jo i stor grad Cognacer som er kjøpt inn fra en å samme produsent, blendet litt forskjellig og slengt på en etikett med Norskklingende navn.
Jeg vil tro Jon Bertelsen (Léopold Gourmel) skiller seg litt ut her av de norske?

R

rico

Gjest
wotg skrev:
Enig. Når det er sagt så svelger stort sett alle nordmenn ned cognacen med dårlig kaffe allikevel så da kan jo folk kjøpe dette "norske" skvipet...

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Tor skrev:
wotg skrev:
Jeg vil tro Jon Bertelsen (Léopold Gourmel) skiller seg litt ut her av de norske?
Joda Bertelsens Cognacer har en mere ærlig stil som gjør at du faktisk kjenner opphavet til brennevinet - druene, men om jeg skal være helt ærlig så er litt av problemet med hans Cognacer produsenten; Leopold Gourmel. Jeg har smakt alle Gourmel Cognacene og de er ikke dårlige, men de er ikke så fantastiske heller, spesiellt om man tar prisen med i betraktningen. Jeg liker mye av det Gourmel gjør, slik som ingen bruk av sprøytemiddel, holde seg una den tradisjonelle v.s, v.s.o.p ratingen osv. Men for Gourmel sin del så mener jeg at svakheten rett og slett ligger i vinmarkene.
Missforstå meg rett, Gourmel sine Cognacer er milevis bedre enn polets bestselgere, Braastad o.l.

Jeg har også en teori om Braastads poulæritet:
Hvis du kjøper Cognacessens og blander med heimert (slik det desverre ofte gjøres!!) så ligner det ikke så rent lite på Braastad sin VS og VSOP - Søt, uten hint av frukt og kraftig spritfinish.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.984
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Leste om en blindtest av cognac en eller annen gang. Sprit tilsatt cognac essens vant foran velrennomerte merker.

Eller har jeg drømt dette?

N

nb

Gjest
bambadoo skrev:
Leste om en blindtest av cognac en eller annen gang. Sprit tilsatt cognac essens vant foran velrennomerte merker.

Jeg har ikke sett det, vil muligens også anta at det utgjør en viss forskjell om testpersonene er proffe eller ikke. Det er jo mange som synest Bacardi med cola er godt også.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.548
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Når 13 cognacer klemmer seg inn mellom 81 og 84 på en skala til 100 er det vel temmelig dødt løp, eller hur?

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
nb skrev:
bambadoo skrev:

Jeg har ikke sett det, vil muligens også anta at det utgjør en viss forskjell om testpersonene er proffe eller ikke. Det er jo mange som synest Bacardi med cola er godt også.
Minner meg om noe jeg leste angående blindtesting av metanol ???

Mvh. RS

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
6.258
Torget vurderinger
1
Hyggelig at Cuvee Anna er inne på Basislista igjen. Ser den kom høyt opp, men synes omtalen er litt sjablongmessig.

Cuvee Anna er en drikkecognac med masse nyanser, druesmaken kommer godt fram. En skikkelig allrounder som ikke er for søt. Jeg foretrekker den foran mange mer tradisjonelle XOer. Rimelig er den også: Pris: 339,90.

---------

En annen ting: Jeg er både enig og uenig i at søtet Cognac er noe skvip.
Skvip, ja hvis man vurderer etter tradisjonelle begreper. Men nordmenn smaker ikke Cognac. Vi drikker Cognac. I Cognacens hjemland, (og middelhavslandene) så nyter man ett glass Cognac eller tilsvarende destilert fruktbrennevin, som "digestivo" etter et vinmåltid. Et glass og ferdig med det. I disse landene er det tradisjonelt skjemmende å vise seg beruset utomhus.

I Norge drikker vi flere glass. Ublandet sprit, ca 40% alkoholstyrke, er jo ikke "godt" i større mengder. Så tilsetningen av søtstoffer gjør Cognacen mer drikkelig i mengder. Også, tar man en kjeft fra lerka i edru tilstand, så må den gjerne søtes litt for å være smakelig.

Så det blir litt horses for courses.

Vedlegg

audiomur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2005
Antall liker
6
VSOP "Bunnkonjakken" er en meget god konjakk i følge mine smaksløker.

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
429
Sted
Friedrichstadt
Takk for tipset ang. Cuvee Anna. Mine "norske" favoritter er Bache Gabrielsen Sérénité og Jon Bertelsen Symphonie.

Topp Bunn