Jeg skjønner at det ser mest elegant ut, men har egentlig dyr terminering av høyttalerkablene noen praktisk betydning når man skrur godt til med strammeskruene? Mulig at dette har vært til diskusjon tidligere, men fant ikke noe i farten.
Visstnok null betydning for lyden der og da. Men med tid og stunder vil metallet reagere med luft og korridering vil oppså når høyttalerkablene ikke er terminert. DET skal visstnok ha negativ effekt på lyden.Jeg skjønner at det ser mest elegant ut, men har egentlig dyr terminering av høyttalerkablene noen praktisk betydning når man skrur godt til med strammeskruene? Mulig at dette har vært til diskusjon tidligere, men fant ikke noe i farten.
Som du bemerker så skulle denne kanskje ha vært på kabel-delen av forumet, men skitt det samme. Når vi er innom kabel-delen av forumet så «må» det erkjennes at det finnes mange trosretninger, selv betrakter jeg dette mest som kosmetikk. Jeg benytter std. ringkabelsko av fortinnet kobber, som er klipt opp til en «oval gaffel åpning» krympet på kablene og klattet på med litt loddetinn for å «forsegle» krympingen. Det som evt. er «viktig» er å få en stabil og lav kontaktmotstand, både fra kabel til kontakt, og mellom kontaktene, og dermed er det fordelaktig å ha et høyt kontaktareal og høyt kontakttrykk.Jeg skjønner at det ser mest elegant ut, men har egentlig dyr terminering av høyttalerkablene noen praktisk betydning når man skrur godt til med strammeskruene? Mulig at dette har vært til diskusjon tidligere, men fant ikke noe i farten.