Tema Isolator

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.688
Torget vurderinger
10
Jeg bruker Tema Isolator under alle komponentene og under stereomøbelet fra IKEA (for sikkerhets skyld) ::)

Tok også et sett og la under den ene høyttaleren (ble rimelig vinglete) mens den andre fortsatt står solid plantet på spikes.

Deretter la jeg et kronestykke på høykant på hver høyttaler og spilte høy musikk en halvtime.

Gjett hvem av kronestykkene som tilslutt veltet?

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.459
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
hel skrev:
Gjett hvem av kronestykkene som tilslutt veltet?
Jeg tipper det på høyttaleren med spikes.

Vet ikke hvor tunge høyttalere du har i forhold til den fjæringen sånne isolatorer gir, men hvis det passer sånn noenlunde vil resonansfrekvensen på systemet ligge godt under audiobåndet. Og der vil høyttaleren pr def ikke tilføre noen svingninger, så hvis du ikke danset rundt på gulvet og fikk hele rommet til å riste, burde den høyttaleren stå nokså stille selv om du spiller avsindig høyt.

Derimot vil spikes gi en resonansfrekvens ett eller annet sted i audiobåndet, så det kan godt hende at høyttaleren greide å slå an en tone som fikk det systemet til å svinge med tilstrekkelig store utslag til å velte et kronestykke.

Sier teorien, men du har fasit. :)

A

aair

Gjest
Sitat fra Elteks webside: "Tester i danske High Fidelity viser at underlagsputer får høyttalerne til å vibrere mindre og spille renere. En objektiv test viste at en mynt på høykant over høyttalerne veltet uten bruk av underlagsputer, mens den sto stødig med putene".

Er dette et lurespørsmål, eller ;D

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Puter på trægulv og spikes på betong ! ;)

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.688
Torget vurderinger
10
Det var på høyttaleren med spikes at kronestykket veltet!

Anbefaler dere at jeg bruker Tema Isolator på begge? Når jeg tar i høyttaleren blir den litt vinglete, men det gjør kanskje ikke noe?

(jeg har tregulv)

Focus 140 veier 8,5 kg stk
Stativene (http://www.dynaudiousa.com/mainmenu/brochure/pdf/brochure/Stand2.pdf) veier 12 kg stk (tror jeg)

Jeg brukte de minste Tema Isolatorene og de går opp til 10 kg - det blir kanskje feil???

Trenger gode råd!!

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
902
Torget vurderinger
35
Bruk Tema-isolatorene mellom stativ og høyttaler....
Funka fint her på et par minimonitorer

mvh

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Sånn brukes det her også, spikes på stativ og holfiputer mellom høytt og stativ.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.688
Torget vurderinger
10
om.s skrev:
Kjekke saker det der og :D

Hentet meg 2 stk glatte betongheller 40x40 cm hos Monter i dag.

Har tenkt å prøve følgende rekkefølge:

-Husets betongsåle
- Underlags matte "skum"
- Malt furugulv
- 3-4 mm tynn myk skumtape (beskytte gulvet mot riper)
- betonghelle
- spikes
- høytalerstativ
- Tema isolator, minste type, 4 stk
- Dynaudio Focus 140

Hva tror dere??

O

om.s

Gjest
hel skrev:
om.s skrev:
Kjekke saker det der og :D

Hentet meg 2 stk glatte betongheller 40x40 cm hos Monter i dag.

Har tenkt å prøve følgende rekkefølge:

-Husets betongsåle
- Underlags matte "skum"
- Malt furugulv
- 3-4 mm tynn myk skumtape (beskytte gulvet mot riper)
- betonghelle
- spikes
- høytalerstativ
- Tema isolator, minste type, 4 stk
- Dynaudio Focus 140

Hva tror dere??
Prøv! og gi gjerne tilbakemeldinger, ellers er vel "kiss" ett godt prinsipp?...

mvh

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.459
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Spikes'ene tilfører ingen ting i denne kjeden. Den eneste funksjonen til spikes er å penetrere et heldekkende gulvteppe for å koble seg til et betonggulv under, og det har du ikke her. Du kan like gjerne skru stativet fast i betonghella for å gjøre det stødigst mulig. Eller sette stativene på noe slags gummiknotter som er litt myke, men likevel mye stivere enn Tema isolatorene. Da bidrar det også litt til dempingen selv om stativene fortsatt står stødig. Men da har betonghellene ingen annen funksjon enn å løfte høyttalerne litt opp.

Men som om.s sier: Prøv! Og keep it simple - se om du kan fjerne noen ledd uten at resultatet blir dårligere av den grunn. Du vil fort finne ut hvilke som bidrar.

B

brand-x

Gjest
Har ikke helt fått med meg hvilke stativ du bruker men de tilfører resonanse i lydgjengivelsen hvis disse ikke kobles bort fra underlag.. Mykt/absorberende reduserer egenresonansen enten du har betong eller tregulv ,men er spesielt viktig på flytende underlag type parkett etc..virkningen følger både på toppen og i bunn... styr unna tilkobling hvis det er mulig, det degraderer og fremtvinger lite kontrollerbare parametre pga. ringvirkninger fra bla. øvrig inventar..

støtter for øvrig de valg du har gjort og om.s varianten...

mvh
Kjell P.
audio optimum

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.688
Torget vurderinger
10
brand-x skrev:
Har ikke helt fått med meg hvilke stativ du bruker men de tilfører resonanse i lydgjengivelsen hvis disse ikke kobles bort fra underlag.. Mykt/absorberende reduserer egenresonansen enten du har betong eller tregulv ,men er spesielt viktig på flytende underlag type parkett etc..virkningen følger både på toppen og i bunn... styr unna tilkobling hvis det er mulig, det degraderer og fremtvinger lite kontrollerbare parametre pga. ringvirkninger fra bla. øvrig inventar..

støtter for øvrig de valg du har gjort og om.s varianten...

mvh
Kjell P.
audio optimum
Det gikk litt over mitt hode

1. Jeg har Dynaudio sine originalstativer (Stand 4)
2. Skulle jeg bruke heller og spikes???

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.688
Torget vurderinger
10
Prøvelytting ferdig:

Betongheller & spikes
+