Alt til hus og bolig Teleskop/stjernekikkert?

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Jeg har lenge hatt lyst på noe slikt, for å kunne kikke på stjernene på hytta i Hallingdal.

Jeg har satt en makspris på 5.000 kr, og mulighet for å montere mitt Nikon D200-kamera er et must.

Den gjør ikke noe om den kan brukes på dagtid også, så jeg kan se hva naboen driver på med. Derav også kravet om kamera-mulighet.

Forslag?

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Jeg har lenge hatt lyst på noe slikt, for å kunne kikke på stjernene på hytta i Hallingdal.

Jeg har satt en makspris på 5.000 kr, og mulighet for å montere mitt Nikon D200-kamera er et must.

Den gjør ikke noe om den kan brukes på dagtid også, så jeg kan se hva naboen driver på med. Derav også kravet om kamera-mulighet.

Forslag?
Jeg har ikke noe forslag, men hvis du skal bruke den til å se stjerner og planeter så må den ha motor som følger bevegelsen til himmellegemene.
R

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Antall liker
5.780
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Jeg handlet på naturogfritid.no - men den vi endte på har ikke mulighet til å koble på kamera. Vil alikevel anbefale butikken, virker som de vet hva de driver med.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.381

Forslag?
Ooooo...se hva naboen driver på med,.....og ta bilder. :rolleyes:

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.267
Torget vurderinger
18
Du får et greit teleskop til å se på stjernehimmelen for 5k men hvis du skal ta bilder av noe annet enn månen må du dessverre ut med helt andre summer. Du kan montere kamera på nær sagt hvilket som helst teleskop men skal du ta gode bilder av 'deep space' objekter må du ha montering (med motor og helst goto) som alene gjerne havner på feil side av 10k. Astrofotografering er ikke en billig hobby og det er ganske vanskelig også.
Et spørsmål før man kan anbefale noe er om du vil ha et teleskop som er lett å ta med seg rundt, altså portabelt?

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3

Forslag?
Ooooo...se hva naboen driver på med,.....og ta bilder. :rolleyes:
Hehe. Ja, og der oppe er det langt mellom husene, så kraftig forstørring er et must ;)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.166
Torget vurderinger
4
NJ Opsahl har veldig god kunnskap og bra utvalg.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Du får et greit teleskop til å se på stjernehimmelen for 5k men hvis du skal ta bilder av noe annet enn månen må du dessverre ut med helt andre summer. Du kan montere kamera på nær sagt hvilket som helst teleskop men skal du ta gode bilder av 'deep space' objekter må du ha montering (med motor og helst goto) som alene gjerne havner på feil side av 10k. Astrofotografering er ikke en billig hobby og det er ganske vanskelig også.
Et spørsmål før man kan anbefale noe er om du vil ha et teleskop som er lett å ta med seg rundt, altså portabelt?
Det var tenkt brukt stasjonært. Det primære er å betrakte nattehimmelen, og det blir vel ikke snakk om "deep space"-fotografering. Men muligheten til litt effektmakeri slik som å stille opp kameraet med åpen lukker hadde vært kjekt å ha. Jeg har sett stjernehimmelen der oppe mang en septembernatt, og blitt fascinert, og hadde lyst til å eksperimentere litt med kameraet.

Noya

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.11.2013
Antall liker
14
Torget vurderinger
2
Jeg har et enkelt og greit stjernekikkert selv. Vis du ønsker primært og bruke det til fotografering ville jeg heller ha vurdert en teleskop linse til kameraet ditt! F.eks Sigmaen sin 150 - 500mm den vil nok fungere bedre en et teleskop til den prisen.. Bare så det er sagt så synes jeg det egentlig er meningsløst og se på stjerner så lenge du ikke har noe som er i en helt annen prisklasse. Avstanden er såpass drøy at det vil ikke være noe forskjell om du ser fra dine egne øyer eller et rimelig teleskop. Det er mine tanker:)

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.267
Torget vurderinger
18
Det var tenkt brukt stasjonært. Det primære er å betrakte nattehimmelen, og det blir vel ikke snakk om "deep space"-fotografering. Men muligheten til litt effektmakeri slik som å stille opp kameraet med åpen lukker hadde vært kjekt å ha. Jeg har sett stjernehimmelen der oppe mang en septembernatt, og blitt fascinert, og hadde lyst til å eksperimentere litt med kameraet.
Først og fremst kan jeg hekte meg på Anonyms anbefaling av NJ Opsahl, godt utvalg, rask levering og kunnskapsrike.
Når det gjelder lang lukketid må du ha tracking på monteringen, hvis ikke vil du få haler og etter hvert sirkler (som på bilde under). Det ser forsåvidt kult ut men kun en gang eller to. Til det behov du skisserer ville jeg vel ha valgt en reflektor, du får nok en ok 150mm til ca 5k. Skal du bruke det til foto bør du ha EQ montering.
sky.jpg

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Det primære er som sagt å betrakte stjernene. Og det er i høyeste grad på hobbybasis, så jeg trenger ikke all verden av kvalitet. Og kamera blir mest for gøy.

Som følge av tipsene jer har fått her, har jeg vært inne på NJ Opsahls sider, og der var det jamen mange godsaker! Jeg fikk litt sansen for denne:
njopsahl.no - SkyTech SkySeeker M100L

Prismessig ser det ut til å være midt i blinken, og litt kult å se på er det også (ja, på det nivået befinner jeg meg ;)). Og så følger det med to kelnere!

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Det primære er som sagt å betrakte stjernene. Og det er i høyeste grad på hobbybasis, så jeg trenger ikke all verden av kvalitet. Og kamera blir mest for gøy.

Som følge av tipsene jer har fått her, har jeg vært inne på NJ Opsahls sider, og der var det jamen mange godsaker! Jeg fikk litt sansen for denne:
njopsahl.no - SkyTech SkySeeker M100L

Prismessig ser det ut til å være midt i blinken, og litt kult å se på er det også (ja, på det nivået befinner jeg meg ;)). Og så følger det med to kelnere!
Da er'n bestilt.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.220
Torget vurderinger
1
Vær nå ikke beskjeden. Gå for denne her ;)

Vedlegg

Topp Bunn