Telenor og internett

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
628
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
10
http://www1.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=144561. Uansett hvor mye telenor bedyrer at dette ikke er en ytterligere kommersialisering av nettet, så trur eg ikke helt på det.

"("Nettverksnøytralitet er best definert som et strukturelt prinsipp. Idéen er at et mest mulig offentlig informasjonsnettverk har som formål å behandle innhold, nettsider og plattformer likt." Oversatt av VG Nett.)

Når Telenor nå sier at de vil selge kapasitet til tjenesteleverandører som krever en viss datamengde bryter de dette grunnleggende prinsippet.

Telenor mener derimot at denne tolkningen av nettnøytralitet er snever og at de derfor ikke bryter nettnøytraliteten.

- Dette er en snever definisjon, sier Johannesen til VG Nett."
. Er det starten til slutten på internett slik vi kjenner dt i dag?? ???

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.263
Sted
Holmestrand
Konsekvensen for oss som brukere bør være full boikott av Telenor.

G

Gjestemedlem

Gjest
Har selv Telenor abbonement men kommert til å si det opp til høsten. Ikke mer telenor for meg. Dette er bare et nytt forsøk på å skvise alt og alle for kroner og styre nettinhold. Ikke så lenge siden de innførte telleskritt på nedlastede gigabyte heller. Men der måtte de krype til det sure eplet etterhvert når folk ikke ville ha dritten lenger.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.829
Torget vurderinger
4
Noe må de jo ta igjen det tapte på, siden folk er begynt å si opp ISDN abonnementene sine.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.018
Slapp av folkens. Hvis Telenor begynner å ta betalt for disse tjenestene så følger de andre leverandørene etter. Money talks.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.263
Sted
Holmestrand
RJEL skrev:
Noe må de jo ta igjen det tapte på, siden folk er begynt å si opp ISDN abonnementene sine.
Det er ikke noe problem for Telenor. Det koster jo penger å si opp ISDN!

G

Gjestemedlem

Gjest
Pink_Panther skrev:
Slapp av folkens. Hvis Telenor begynner å ta betalt for disse tjenestene så følger de andre leverandørene etter. Money talks.
Hvem gidder å betale for et abbonement til Telenor hvis det blir en annenrangs tilkobling der kun de store kommersielle aktørene som NRk og Utube kan nås med god båndbredde, og hvis det blir treige laggete forbindelser med resten.

Hvis mange nok sier opp sitt abbonement..

..og politikerene tvinger Telenor til å selge sitt kobbernett

er vi tilbake på sporet.

Makt er det eneste som biter på Telenor.

B

Back_Door

Gjest
De som innbiller seg at man kun blir møtt av god service og blide kundemottagere i alternativene til Telenor, kan fort miste sine illusjoner..
De fleste i denne bransjen fokuserer på å tjene penger.
Noen ganger kan det faktisk være en fordel for kunden at selskapet har en viss ryggrad.

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Dette har ligget i kortene i årevis. Telenor har i mange år hatt sitt eget motstykke til NIX og store deler av Telenor trafikken har gått utenom NIX i flere år.

G

Gjestemedlem

Gjest
Parelius skrev:
Er du blitt religiøs?
Sikkert bare malaria, symptomene er ganske like...

Forøvrig er det ikke heldig at Telenor får beholde det gamle televerkets kobber lengre når de undergraver det frie nettet og bruker muskler til å få et kommersielt kverlertak på den frie infrastrukturen som har gjordt nettet til det det er i dag.

Det trenger ikke være staten som går inn som eier, men Telenor burde fått forbud not å ha eiendeler i selskapet som blir skilt ut.

Så spørs det om politikerene har mot nok til å utfordre telegiganten...

G

Gjestemedlem

Gjest
Berg skrev:
Dette har ligget i kortene i årevis. Telenor har i mange år hatt sitt eget motstykke til NIX og store deler av Telenor trafikken har gått utenom NIX i flere år.
Det er ikke problematisk at de har hatt det, eller at noen kan betale Telenor for bedre linjer til deres abbonementer. F.eks. leverandører av streamet media. Problemet konmmer når de struper alle de andre og forlanger løsepenger for å slippe dem gjennom i annet enn små drypp. Det er skummelt at Telenor bruker sin maktposisjon til å fremtvinge dette. De eneste som kan stoppe dem nå er modige politikere.

G

Gjestemedlem

Gjest
Hvis mange nok web sider begynner å blokkere for Telenor kunder protest vil Telenor sine kunder etterhvert oppleve at de sitter på en mindreverdig oppkobling og vil forhåpentligvis bytte leverandør til noen mindre monopolistiske.

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Gjestemedlem skrev:
Hvis mange nok web sider begynner å blokkere for Telenor kunder protest vil Telenor sine kunder etterhvert oppleve at de sitter på en mindreverdig oppkobling og vil forhåpentligvis bytte leverandør til noen mindre monopolistiske.
I teorien ja. I praksis nei. all verdi på internett kommer direkte eller som et indirekte derivat av trafikk. Ingen trafikk ingen penger. Så noen blokkering fra sider folk kjenner til vil vi nok aldri se.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Så nettopp opp fasttelefon fra stjelenor. Makan til totalitært selskap - sieg heil sieg heil!

P

Parelius

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Parelius skrev:
Er du blitt religiøs?
Det trenger ikke være staten som går inn som eier, men Telenor burde fått forbud not å ha eiendeler i selskapet som blir skilt ut.

Så spørs det om politikerene har mot nok til å utfordre telegiganten...
Hva forhindrer at en annen aktør ikke drar den samme sleipe som Telenor?

G

Gjestemedlem

Gjest
Parelius skrev:
Hva forhindrer at en annen aktør ikke drar den samme sleipe som Telenor?
Tvang, lovgivning, konsesjoner, forbrukere eller boykoter. Make your pick.

P

Parelius

Gjest
Trenger vel ikke tvinge Telenor til salg for det. Bare å bruke tvang, lovgivning og konsesjoner overfor Telenor (som enhver annen eier). Beste hadde likevel vært at slike ting var statlig eid, på samme måte som E6. Noe med infrastruktur å gjøre. Men jeg er kanskje gammeldags.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Skal gi dere nok et eksempel på hvordan Telenor øver sin makt.

IP-telefonene deres!

Vi har Telenor på kontoret.
For tiden er noen av oss "utestasjonert" til et sted uten fast telefon i forbindelse med prosjekt. Vi har høyhastighets nettverk fra en annen leverandør.
Derfor spurte vi Telenor om vi kunne få et IP-abonnement for å bruke her.

Svar: NEI, våre IP telefoner virker kun med Telenor Nettverk :eek:
Hva er dette for Nazi opplegg?
Gjør jeg en IP avtale med f.eks Telio, kan jeg plugge modemet til hvilket som helst nettverk og ringe.

Heldigvis mange år siden jeg frigjorde meg fra Telenor!

spurv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Antall liker
2
DEt har rett og slett noe med at Telenor ikke "stoler" på eksterne leverandører, noe dem gjør det trygt i. Andre leverandører har oftest mye dårligere utstyr i sentralene. Men finnes da mange andre enn Telenor som leverer IP telefon?

N

nslookup

Gjest
En ting dere glemmer er at uansett hvem du/dere kjøper bre bånd/ip tlf av!
Så er det stort sett Telenor som eier linjene (Back Bone/nett)

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
nslookup skrev:
Nope - det er det som er så fint - at jeg får mitt nettverk gjennom TV-kablen.

De gamle kontaktene fra Telenor har jeg fjernet.

N

nslookup

Gjest
Erland skrev:
nslookup skrev:
Nope - det er det som er så fint - at jeg får mitt nettverk gjennom TV-kablen.

De gamle kontaktene fra Telenor har jeg fjernet.
Hvis det er Canal Digital du snakker om? så blir trafikken ruta igjennom Telenor sitt nett...

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Canal Digital kabeltv og parabol er tidligere Telenor Avidi og jupp, eid av Telenor i sin helhet.

Get leier vel også linjer fra Telenor så vidt jeg vet.

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Antall liker
89
Torget vurderinger
1

spurv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Antall liker
2
nslookup skrev:
Er Networks som eier og drifter linjene i norge, ikke Telenor. Telenor må betale masse for kapaistet, men Telenor har så ekstermt mye $$ at de kan kjøpe langt høyere kapasitet ifra Networks enn andre, derfor kan de også hoste nett o.l. til mange fler kunder.

spurv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Antall liker
2
Erland skrev:
Skal gi dere nok et eksempel på hvordan Telenor øver sin makt.

IP-telefonene deres!

Vi har Telenor på kontoret.
For tiden er noen av oss "utestasjonert" til et sted uten fast telefon i forbindelse med prosjekt. Vi har høyhastighets nettverk fra en annen leverandør.
Derfor spurte vi Telenor om vi kunne få et IP-abonnement for å bruke her.

Svar: NEI, våre IP telefoner virker kun med Telenor Nettverk :eek:
Hva er dette for Nazi opplegg?
Gjør jeg en IP avtale med f.eks Telio, kan jeg plugge modemet til hvilket som helst nettverk og ringe.

Heldigvis mange år siden jeg frigjorde meg fra Telenor!
Skjønner godt at en seriøs leverandør vil stå for HELE leveransen og dermed stå for kvaliteten, har du ifra flere leverandører.. ja da kan du regne med en skikkelig ringerunde om noe er galt ;).

Topp Bunn