Technics SL-J2 - søppel eller verdt en test

storab

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2013
Antall liker
812
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
6
Jeg fant noen gamle plater og platespiller i boden, og vurderer å gjøre en innsats for å få lyd ut av det.

Hvor mye bør jeg legge i en RIAA jeg kan ha et par år selv om jeg ender med en ny platespiller til 3-4000 om Technicsen feiler?
Har det noe for seg å gjøre noen oppgradering eller bytte av stylus? Spilleren har stått ubrukt siden tidlig 90-tall.
Resten av anlegget er EC4.8, AW180, EMP3 og et par Sonus Faber Olympica 1.

Litt spek fra nettet:
Technics SL-J2
Type: fully automatic turntable
Drive method: direct drive
Motor: DC motor
Drive control: quartz phase locked
Platter: 300mm aluminium die-cast
Speeds: 33 and 45rpm
Wow and flutter: 0.025% WRMS
Rumble: -78dB
Tonearm: linear tracking tonearm with 4-pivot gimbal suspension
Effective length: 105mm
Cartridge: moving magnet
Tracking force: 1.25g (+-0.25g)
Replacement stylus: EPS-30ES
Dimensions: 315 x 88 x 315mm
Weight: 4.3kg

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.956
Sted
Kongsberg
Hei.

Dette er vel ikke verdens beste platespiller, men kan sikkert fungere greit i en mellomperiode.
Skaff en erstatningsnål, eller kjøp deg en annen rimelig pickup med (tror jeg ?): T4P fatning .

Med tanke på resten av anlegget ditt og for å ha en sjanse med å konkurrere med EMP-3en
bør du legge listen litt høyere enn det du antyder ut fra pris. Beklager budgettsprekk.

Begynner vi med RIAA, ville jeg gått opp til en Graham Slee ERA V (Stereolab) som sann-
synligvis er den billigste (nye) RIAAen som kan sies å være kvalitetsmessig par med resten av
utstyret ditt. Med en pris på Kr. 4.200,- er det den billigste RIAAen som er ranket i Klasse A i
Stereophile og langt bedre enn Electrocompaniets nåværende RIAA.
ERA V er en ren MM RIAA som fungerer utmerket med pickupene som kan være aktuelle til
Technicsen, men vil sette begrensninger i forhold til pickup på din neste platespiller. For å
benytte en low output MC trenger ERA Ven en step-up eller trafo for å fungere. Ingen grunn
til panikk, da utvalget av pickuper med høyt utgangsignal er utmerket i dag.

Som en fremtidig platespiller ville jeg tittet på en Rega RP-3, men samtidig vurdert å handle
brukt; F.eks; en Rega Planar 3 eller en god (70-, tidlig 80-talls) japansk spiller - med S-formet
tonearm og tungt chassis. Mange gode (og billige) alternativer fra Kenwood, Sansui, Technics,
Luxman
osv.

Som pickup til RIAA (og arm) ville jeg primært valgt en Sound Smith Carmen (eller Aida om du
vinner i Lotto) men også Ortofon 2M Bronce eller Ortofon 2M Black kan være gode kandidater.

Blir dette alt for dyrt - bruk spilleren din sammen med en Cambridge 651P eller Musical Fidelity
V90-LPS
RIAA.

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity

storab

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2013
Antall liker
812
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
6
Takk for godt svar!

Høres ut til at det blir dyrt å rydde i boden..
Jeg får vel gjøre som du sier og starte en Era Gold V :)

Topp Bunn