Technics SL-B2

gabbe

Medlem
Ble medlem
22.11.2006
Antall liker
0
Hei!

Har nylig gått til innkjøp av en Cayin 252b og trenger derfor en RIAA. Dette er min fars gamle spiller så den begynner å trekke på årene. Så vidt jeg vet er det pickupen som følgte med spilleren som står på. Problemet er at jeg er rimelig fattig for tiden og lurer derfor på om det i hele tatt vil komme noe god lyd ut av platespilleren hvis jeg går til innkjøp av en RIAA?

I så fall, har dere en å anbefale meg?

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
361
Sted
Nesodden
Torget vurderinger
2
Pickupen som står på er vel en av de standardmonterte Technicselementene. Den er ikke all verden og kan nok være moden for utskifting. Bra element som passer spilleren kan være Audio Technica, f.eks AT110 eller en Ortofon i OM serien (OM20) eller aller helst en Denon 110 eller 160. Alle disse koster under 1000 kroner.

Brukbare RIAA'er til en rimelig penge er Cambridge, 540P eller aller helst 640P. Begge koster under 1000 lappen

gabbe

Medlem
Ble medlem
22.11.2006
Antall liker
0
Takk for raskt svar :)

Det viser seg at det ikke er standard pickup som står på, men en Ortofon OMB 10. Den skal visst være påmontert på 90-tallet en gang. Vil denne klare seg?

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
361
Sted
Nesodden
Torget vurderinger
2
Finner ikke OMB 10 i Ortofon sin liste. Er det en T4P fatning på pickupen? Da heter den OMP10. Lydmessig er det vel ikke akkurat high-end, men som en begynnelse er vel dette en helt OK pickup.

OM serien er laget på en snedig måte, slik at du kan oppgradere pickupen ved bare å kjøpe bedre stifter ved behov.

Mono har et godt utvalg i Ortofonpickuper og kan sikkert hjelpe deg videre.

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
1
Takk for raskt svar :)

Det viser seg at det ikke er standard pickup som står på, men en Ortofon OMB 10. Den skal visst være påmontert på 90-tallet en gang. Vil denne klare seg?
Original stift/pickup fra Technics har gått ut av produksjon.

Det er nok OMP10 (T4P-fatning), den er mer enn grei nok til denne spilleren hvis stiften ikke er slitt ut. Alle stiftene i OM-serien kan brukes på denne pickupen, men kvaliteten på spilleren gjør at jeg ikke vil anbefale noen bedre stift enn Stylus 20, 10-stiften er som sagt egentlig grei nok.

RIAAer som er greie nok til denne spilleren finnes fra 5-600 kroner, lydkvalitene totalt sett blir ikke fantastisk, men vil uansett banke alle rimelige DVD/CD-spillere under et par tusenlapper.

gabbe

Medlem
Ble medlem
22.11.2006
Antall liker
0
Tusen takk for alle svar :)

Et problem jeg merker på mitt foreldre sitt anlegg der det ikke trengs en ekstern RIAA er at det er en liten suselyd når jeg spiller musikk. Ellers er lyden bra.

Topp Bunn