Technics SL 3210

Ken_G

Medlem
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
11
Antall liker
0
Hei!

Jeg har fått tak i en Technics SL 3210, som trenger ny stift/pickup, og muligens ny arm. Jeg finner ikke noe særlig info om den på nettet. Er det noen som har kjennskap til denne spilleren? Er det mulig å skaffe deler til den? Er den i det hele noe å bruke penger på? Jeg er rimelig ny på dette med platespillere, og setter stor pris på tilbakemeldinger! På forhånd takk!

Ken G
 

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Innlegg
1.093
Antall liker
284
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Info se her: http://www.vintagetechnics.com/turntables.htm
Godt drivverk. Prøv med en billig Denon eller Ortofon p.u.
Arm tror jeg det er verre med. Vet ikke hvordan armbasen er, om den lar seg oppgradere med en 1210-arm eller Origin Live
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Er du sikker på at armen ikkje er i orden? Technicsarmane på desse spelarane var slett ikkje håplause, og eg fekk gode resultat med Denon 103D på ein svært lik. Eg vil råde deg til å prøve ut ein kombinasjon med ein såpass god Denon, dersom du har ein skapeleg god riaa.
 

Ken_G

Medlem
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
11
Antall liker
0
Jeg har ikke fått spilleren ennå, skal hente den i julen, så har ikke fått sett/hørt på den ennå... Det var han jeg skal få den av som sa armen muligens måtte byttes, så er jo mulig det bare er pu/stift som må byttes. Er SL 3200 og 3210 samme spiller i annen farge, sånn som 1200/1210? Jeg har ikke riaa til den, bare phono-inngang på min harmann kardon-forsterker (HK 3480). Bør jeg kjøpe en riaa til den?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det var to ekstremt billege MC-trafopluggar frå Audio Technica som faktisk gjekk svinaktig godt saman med DL103. Eg hadde eit sett, men gav dei med på kjøpet då eg selde pickupen - dumt, sjølvsagt. Denne kunne du nok brukt saman med HK utan å vere skuffa over lyden.
 

Ken_G

Medlem
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
11
Antall liker
0
Hva er forskjellen på MC og MM. Hvordan finner jeg ut hva jeg kan bruke sammen med min HK-3480?
 

virak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2005
Innlegg
178
Antall liker
60
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det stemmer at "10", som i f.eks. SL-3210, vanligvis betyr euro-modell (=svart farge).

MM=Moving Magnet, og MC=Moving Coil. Det beskriver måten pick-up'en produserer lyd. MC gir et veldig lavt utgangssignal i forhold til MM, og krever ekstra forsterkning med trafoer eller dedikert MC-trinn i phonotrinnet.
Din forsterker har kun phonotrinn beregnet for MM.

Husker du navnet på de Audio-Technica trafoene, Arve?
 

Ken_G

Medlem
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
11
Antall liker
0
Vil en MC-pu med en trafo gi bedre lyd enn en MM-pu? I så fall, hvor mye bedre lyd blir d? Hvor mye koster MC-løsningen kontra løsningen med MM?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Vil en MC-pu med en trafo gi bedre lyd enn en MM-pu? I så fall, hvor mye bedre lyd blir d? Hvor mye koster MC-løsningen kontra løsningen med MM?
Det er ikkje råd å gje eit generelt råd om dette. Eg meiner (via ARC SP 10 som utgangspunkt) at ein lågoutput MC generelt let litt betre enn tilsvarande modellar som høgoutput MC. Men ein dårleg MC-trafo eller forsterkar kan redusere gevinsten ganske mykje. Det er nok enklast å lage ein god MM-47 kOhm phonoinngang, og denne kan du bruke høgoutput MC på, (som regel, iallfall).
Men det er farleg å generalisere så mykje. Denon DL103-utgåvene let etter mi erfaring alltid betre med ein forforsterkar som tek dei direkte inn - med nokre få unntak, og der er desse små trafoane (ein Denon-trafo eg fekk høyre, og visstnok ein Ortofon som eg ikkje har høyrt sjølv, samt ein dings frå Cotter som eg ikkje anar kva som var inni - det var nok ein forsterkar)

Skal du høyre kva som er best av ulike utgangsnivå, er det ei fin øving å høyre Dynavector DV20 i dei ulike utgåvene. Også VdH har meir eller mindre identiske pickupar i ulike utgangsnivåutgåver. Om du skal ha svar på spørsmålet ditt, bør du oppsøkje Rudi eller ein annan Aestetix-eigar som lett kan svitsje mellom desse. (du ordnar vel to like armar/drivverk for eit slikt forsøk, Rudi?)

Sjølv kunne eg også klare det med ARC SP 10. Men har det frykteleg travelt for tida.
 

Ken_G

Medlem
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
11
Antall liker
0
Hei igjen!

Nå har jeg fått tak i spilleren, og den virker å være i god stand. Fikk den med et Stanton headshell med en stanton 505 på, som jeg synes spiller helt ok. Lønner det seg å skifte til originalt headshell og kanskje en bedre stift? Er det vanskelig/dyrt å få skiftet kabelen mellom arm og forsterker? Kan man gjøre dette selv (har ikke loddebolt)? På forhånd takk!
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Bruk pickupen så lenge han fungerar godt, og seinare kan du oppgradere om lysta til endå betre lyd melder seg.
Det finnest eigne armkablar å få kjøpt. Eg trur det skal vere råd å trekkje ut kontakten i armen, men få ein som har greie på det til å sjekke om din 3210 har fastmontert kabel, eller om det er sånn 5-pins kontakt som er standard i slike samanhengar.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
samt ein dings frå Cotter som eg ikkje anar kva som var inni - det var nok ein forsterkar)
Tror nok ikke det. Cotter lagde et par step-up trafoer på 80-tallet, men ingen aktiv step-up så vidt jeg vet.
 

virak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2005
Innlegg
178
Antall liker
60
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Hei igjen!

Nå har jeg fått tak i spilleren, og den virker å være i god stand. Fikk den med et Stanton headshell med en stanton 505 på, som jeg synes spiller helt ok. Lønner det seg å skifte til originalt headshell og kanskje en bedre stift? Er det vanskelig/dyrt å få skiftet kabelen mellom arm og forsterker? Kan man gjøre dette selv (har ikke loddebolt)? På forhånd takk!
På Stanton 505 kan du montere en D 50 E MkII stift (elliptisk). Denne fikk mye skryt på Audiogon, og låter absolutt bra i forhold til prisen. Men da bør du få tak i ett så lett som mulig headshell (tror Stantons er ca 8.5gr), pga compliancen. I en standard SL-1200Mk2 arm (med 7.5gr Technics headshell) resonerte denne ved 7Hz (HiFi News' testplate). Skaffes billig f.eks. her: http://cgi.ebay.com/Stanton-D-50-E-...QtcZphotoQQcmdZViewItem?hash=item120058144359

Har du kabelbrudd, er det ofte like etter RCA-pluggene (bruddet kan lokaliseres ved a vri litt rundt på ledningene). Så kan f.eks. noen Biltema plugger monteres før bruddet. Men du må nok lodde, eller få en kompis til å gjøre det for deg. Det er uansett ikke så vanskelig, kabelen er loddet på ett lite print inne i spilleren. Technics vel stort sett kun fastmonterte kabler på spillerene sine, SL-1200Mk4 og EPA100-500 armene er unntaket, så vidt jeg vet.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
1. På Stanton 505 kan du montere en D 50 E MkII stift (elliptisk). Denne fikk mye skryt på Audiogon, og låter absolutt bra i forhold til prisen. Men da bør du få tak i ett så lett som mulig headshell (tror Stantons er ca 8.5gr), pga compliancen. I en standard SL-1200Mk2 arm (med 7.5gr Technics headshell) resonerte denne ved 7Hz (HiFi News' testplate). Skaffes billig f.eks. her: http://cgi.ebay.com/Stanton-D-50-E-...QtcZphotoQQcmdZViewItem?hash=item120058144359

Har du kabelbrudd, er det ofte like etter RCA-pluggene (bruddet kan lokaliseres ved a vri litt rundt på ledningene). Så kan f.eks. noen Biltema plugger monteres før bruddet. Men du må nok lodde, eller få en kompis til å gjøre det for deg. Det er uansett ikke så vanskelig, kabelen er loddet på ett lite print inne i spilleren.

2. Technics vel stort sett kun fastmonterte kabler på spillerene sine, SL-1200Mk4 og EPA100-500 armene er unntaket, så vidt jeg vet.
1. Får du tak i eit Zeepa-shell, er lukka fullkomen, dette er det lettaste eg veit om.

2. Det var aldri aktuelt å skifte kabel på dei rimelegare Technicsane eg har hatt, men eg gjorde det då eg hadde EPA 100.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Du har nok rett. Eg hugsa tydelegvis feil, når eg meiner det var straumleidning til Cotter-dingsane eg høyrde på...
Strømledning var det nok ikke, men Cotter-trafoen hadde integrert signalkabel så det er vel denne du memorerer....
 

Ken_G

Medlem
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
11
Antall liker
0
Jeg tror jeg kan skaffe skallet som stod på originalt (regner med det er et skall som minner om det som står på 1200-serien, eller tar jeg feil?). Hvis jeg da monterer stanton 505 pickup'n i dette og kjøper en D 50 E Mk II, kan jeg muligens være på sporet av noe da? Tror jeg ser an hvordan det går med skall og pu før jeg tar fatt på kablene...
 

Vix

Fersking
Ble medlem
30.01.2023
Innlegg
2
Antall liker
0
Sted
Bergen
Hei,
Har en Technics SL-3200 og lurer på om det er noen her som vet om jeg skal bruke MM eller MC når jeg kobler den til Tandberg Huldra 10?
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.952
Antall liker
1.286
Sted
Nadadouro, Portugal
Man kan se det på følsomheten om man har tekniske data på produktet. De forsterkere der kan ta MC har gjerne en ekstra velger for dette på fronten, en omskifter bak eller to innganger, en for MM og en for MC.
Er følsomheten på Phono inngangen beskrevet som 2,5mv f.eks er dette for en MM pickup, eller en high output MC pickup.
Om følsomheten beskrives som f.eks. 0,5 mv er dette for en MC pickup. På dyrere forsterkere har man noen ganger velger der man kan tilpasse lasten for en MM pickup. Her f.eks Tandberg TCA3002.
 

Vedlegg

  • Liker
Reaksjoner: Vix
Topp Bunn