Technics (Panasonic) Semiconductor pickup

Rolv-Karsten

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.10.2007
Antall liker
7
Technics hadde en gang halvleder pickuper, eller strain gauge. Disse krevet spesiell platespillerinngang - bl.a. skulle de forspennes. Technics SH-400 var en boks for dette. (SH-40 var en firekanalsdekoder for CD-4.)
Jeg tror de hadde i hvertfall tre versjoner av selve pickupen; EPC-450, EPC-451 og EPC-460. Er det noen her som kjenner mere til disse, og hva forskjellene mellom de tre gikk ut på?

RK

Vedlegg

Rolv-Karsten

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.10.2007
Antall liker
7
Ahhh! Endelig kommer de! Men jammen til en kost.... Slett ikke gratis.
Takk for link.

RK

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.448
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Spennende!
Ikke noe nytt egentlig, men som vinylavtaster er det sikkert et fremskritt.
DC respons er sikkert mer til ulempe enn nytte, men et filter fikser det. 70kHz? Tja....
Jeg har ikke lest alt. Har noen fått med seg noe om lyden kontra vanlige PU?
Dette har jeg heller ikke helt forstått:
The Strain Gauge is a "displacement" device......which automatically compansates for the RIAA EQ
"Feilen" ligger jo allerede i rillene. Den må jo rettes opp et eller annet sted?

Rolv-Karsten

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.10.2007
Antall liker
7
Hei, dette måtte jo googles!
Se http://forum.audiogon.com/cgi-bin/fr.pl?aamps&1201835625&openfrom&4&4 der Ledermann/Chief Engineer/Soundsmith Corp. forteller om hvorfor SG forsterkeren ikke har RIAA kurve.
Kort fortalt:
Moving coil og moving magnet pickuper er s.k. "velocity sensitive devices" og har en flat frekvensrespons, og vil altså på utgangen sin ha dempet bass og løftet diskant, som må korrigeres for i forforsterkeren (det populære RIAA trinnet). "Velocity sensitive" betyr her at uten bevegelse, intet utgangssignal.
Strain gauge pickuper - derimot - er altså "displacement sensitive devices" og man har et utgangssignal bare man flytter på nålen/"cantileveren" (Var det ikke det det het? Lenge siden jeg har rotet med slikt nå...). Strain gauge elementet er en bit halvledermateriale med ca 1000 Ohm resistive impedans. Nålens bevegelse presser/drar i dette elementet slik at impedansen endres (mindre enn 0.1%). Man kjører 4 mA gjennom strain gauge elementet og derved forteller Ohms lov (U = R * I) oss at man får ca 4 mV å jobbe videre med.
Nå, spørsmålet var RIAA kurven, eller mangel på. Saken er at disse elementene - i motsetning til MC/MM - har en innebygget, fundamental 6 dB/oktav responskurve - snarlikt RIAA kurven. Snarlikt ... Den godeste Dr. Peter Lederman inrømmer at kurven på to punkter avviker fra RIAA. Dette har man valgt å overse da man mener feilen er forsvinnende liten, samt at man får en veldig enkel og "ren" forsterkerløsning. Og alle som har jobbet med RIAA forsterkere vet at dette er noe træl.
Tråden på AudiogoN fortsetter deretter med diskusjoner om hvorvidt man ikke burde korrigert slik at man 100% følger RIAA, samt hvorfor dette ikke er noen vits.
Mye artig lesing. Bl.a. at man pga strain gauge elementets rspons ned til DC kan benytte dette til å lese av og displaye nåletrykk etc på preampen!

NB! også at man har tatt seg umake og montert noen blå LEDer på pickupen! ::)

Rolv-Karsten

Vedlegg

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.448
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
OK.
Nå faller ting på plass.
Noen få gjør et poeng av en perfekt RIAA korreksjon (tar med alle tidskonstantene) mens de fleste tar en liten snarvei. Det er nok ikke der lydforskjellene ligger. Om det i dette tilfellet også er korrigert på en "litt enkel" måte, betyr det sikkert ingen ting.
Men hvorfor dette blå-lyset? Er det mulig å slå av?
Jeg kjenner ingen som setter pris på en slik blå lysstråle. Er det så vanskelig få formidlet dette til konstruktører og markedsfolk? Ingen liker det, ingen vil ha det, alt for mange lager det.

Rolv-Karsten

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.10.2007
Antall liker
7
Tipper blålyset er for å se coolt ut. 8)
Man kjører jo en strøm ut i pickupen, så slik sett koster det bare en LED eller tre....
Det kan jo tenkes man gjør det ifm noe regulering/stabilisering av strøm/spenning, men jeg tviler sterkt.

RK

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
På en DJ-pickup kunne det faktisk være praktisk det lyset.

Topp Bunn