Technics 1210-killer.....eller?

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.563
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Diskutert før, og dessverre så kan ingen Hanpin-spillere måle seg med SL-serien til Technics.

Rocker

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
97
Sted
Sortland
Torget vurderinger
2
Har du link til den diskusjonen?
Hva er det som er så feil på denne i forhold til sl-serien?
NOE må vell ha blitt bedre di siste 20-30 åra???

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
72.683
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Bedre i fht hva?
Like til nå, er det de siste 20-30 åra nesten ingen som har vært interessert i platespillere og vinyl, så nå skal både hjulet og kruttet finnes opp på nytt.
Dessuten er vel dette primært en DJ-spiller hvor det viktigste er at den holder farten, og starter og stopper på et blunk.
Gjør den det er den vel bra:p
Så får vi se om det er noen slike igjen og spiller om kapp med 1210 om 40 år.
(Da begynner jeg å nærme meg 100)

Sist redigert:

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
Sikkert et helt OK musikkinstrument for en DJ som er villig til å betale dobbel pris for en special edition.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Den ser like blodharry ut som Technics-en i sort+gull iallfall.
Kan med fordel henges rundt halsen om man ikke har råd til tykke gull kjeder.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.563
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Det er åpenbart et forsøk på å etterligne den legendariske SL1200 Gold. Men gullmaling og pianolakk gjør den ikke til en SL:rolleyes:

Rocker

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
97
Sted
Sortland
Torget vurderinger
2
Morsom lesing :)
Hva er det som er så dårlig i forhold til SL-serien egentlig?

Også morsomt med denne hyllesten til 1200...spesielt siden noen har modifisert spillerne sine til det nesten ugjenkjennelige....
Ikke mye SL igjen når stort sett alt er byttet ut....strømforsyning, arm, div lys/releer fjernet/satt ut av funksjon, motor osv...
Er da ikke en så god spiller som mange skal ha det til virker det som....? :rolleyes:

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
72.683
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
^^Nei, du er inne på noe der...

Det spørs vel hva spilleren skal brukes til.
Som arbeidshest er Technicsen vanskelig å slå, også av en kopi.

Dette temaet er grundig snudd og vendt på. Hogd til og vridd til tidligere, så jeg tror ikke det er nødvendig å dra i gang på nytt.
Jeg sier takk for meg her.:)

Rocker

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
97
Sted
Sortland
Torget vurderinger
2
HVOR er denne tråden, som er nevnt før...jeg finner den ihvertfall ikke ???
Skulle gjerne lest mer om akkurat dette......

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
72.683
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Det er bare å gå i spora etter Chris Andrè, så finner du mye om Sl 1210.:cool:
I vinylavdelingen ellers også.

Evo III

Be Who You Are
Ble medlem
25.12.2009
Antall liker
65.600
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
86
Morsom lesing :)
Hva er det som er så dårlig i forhold til SL-serien egentlig?

Også morsomt med denne hyllesten til 1200...spesielt siden noen har modifisert spillerne sine til det nesten ugjenkjennelige....
Ikke mye SL igjen når stort sett alt er byttet ut....strømforsyning, arm, div lys/releer fjernet/satt ut av funksjon, motor osv...
Er da ikke en så god spiller som mange skal ha det til virker det som....? :rolleyes:
Har vel en del med selve ombygningen og gjøre også,er i utgangspunktet en bra spiller som kan gjøres bedre over tid uten og betale store summer med en gang,pluss at de synns det er gøy ;) dette er jo en hobby!.

O

knarfar

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2014
Antall liker
2.319
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Det er drivverket, "motoren", som gjør 12x0 til en bedre spiller enn svært mange andre spillere. Derfor er den et yndet objekt for oppgraderinger. :)

knarfar

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2014
Antall liker
2.319
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
HVOR er denne tråden, som er nevnt før...jeg finner den ihvertfall ikke ???
Skulle gjerne lest mer om akkurat dette......
I "Den store direktedrifttråden" vil du også finne ut hva som gjør 12x0 annerledes enn kule kopier. :) Selvsagt er den ikke stueren blant de store gutta, men den har et meget stort potensiale. Der finner du også masse andre flotte direktedrevne spillere I alle prisklasser.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.593
Torget vurderinger
12
SL-12xx er en flott spiller, men ikke glem at en fullrigget versjon blir ganske kostbar selv om man gjør oppgraderinger steg for steg. Da velger hvertfall jeg å betale mer for å få en annen og kanskje dyrere spiller. En brukt blackbird for 20k syntes hvertfall jeg var et bedre utgangspunkt, ikke minst pga det fleksible armvalget den tillater. En brukt SL1200M5G blir fort dyrere med modifisering selv om begge kjøpes brukt. Dette må man selvsagt vurdere selv.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.563
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Hovedforskjellen ligger i at Technics SL-serien bygger på erfaringer Matsushita gjorde fra SL-1000 eller SP-10. Dette var japansk high end på sitt beste. SL ble i utgangspunktet produsert til å være en hifi-spiller i mellomklassen og et alternativ til den massive SL-1000. Pga dens gjennomførte byggkvalitet i plintet (kun metall og deres spesielle gummi-legering) og ikke minst en DD-motor som var bygget etter enklere oppskrift fra SL-1000. Den har lineær korreksjon, noe som hindrer hunting & cogging. Altså at motoren må speede opp og bremse. Farten leses og styres kontinuerlig og ikke ved punter under omdreininger.

Slike motorer og plinter koster penger. Mye penger. Men Matsushita solgte allerede godt med sine dyre modeller. De hadde altså god produksjonslinje. Men også DJer ble kjent med den første SL-utgaven (som ikke hadde pitch kontroll). For hvorfor skulle den ha det? Det var jo en hifi spiller. Men siden den tålte juling og hadde et meget godt drivverk, ble det en yndling blant DJer. Etter et skrikende behov lagde Matsushita mk2-versjonen. Den hadde nå pitch kontroll og forbedret motor, arm og plint. Den solgte i bøtter og spann og ble verdens mest solgte med ca 3 mill solgte.

Med slike salgstall hadde Matsushita en enorm produksjonslinje og know how. Noe som gjorde det mulig å senke prisene. Derfor ble og SL litt feilaktig sammenlignet med spillere til samme pris og som ikke hadde samme produksjonslinje.

Vi hadde mange diskusjoner i Technics-tråden før den nye SL kom. Jeg sa at en ny SL1200 trolig ville koste mellom 20-25k kr pga kvalitet på motor, arm og drivverk. Jeg ble nærmest latterliggjort av enkelte. Skulle en DJ spiller koste så mye liksom. Vel vel, ser vi på prisen på hva feks VPI sin DD koster så var det kanskje ikke overraskende at den nye SL koster såpass mye.

Etter at Matsushita stengte produksjonen i 2010 så selvsagt kineserne sitt snitt til å kopiere SL som jo er verdens mest solgte. Dette hadde og noe med at patentet til Matsushita gikk ut, og alle som ville kunne fritt lage spillere som visuelt så like ut. Men der slutter også likheten!!!

Det var egentlig ingen kopi for det var ingen deler som var av samme kvalitet. De var stort sett plast som ga en masse resonanser. I tillegg måtte de lage en langt enklere DD-motor for å holde kostnadene nede. Altså en DD motor som hadde langt større wow and flutter. Dette gjør ikke noe når de kun skulle brukes til å mixe plater på disko. De kalles Hanpin-spillere. De har alle samme motordri verk og mange lages på samme fabrikk med forskjellige navn.

Pga den gamle SL sine kvaliteter var det mulig å opgradere den med deler som Matsushita måtte spare inn på ift high end spilleren SL-1000. Og med oppgraderinger har man i prinsippet en like god spiller som SL-1000. Men selv uten oppgraderinger (forutsatt at den er pent behandlet og at armkablene ikke er korrodert) så har også mk2 drivet og spillegleden få spillere kan vise til i samme prisklasse. I hvertfall ingen Hanpin. Eneste spiller som er en verdig konkurrent (selv om motoren er en Hanpin) er kanskje Pioneer PLX-1000. Men bare neste. Men den er et stykke unna wow and flutter tall.

I samme prisklasse er det kanskje bare Rega som kunne måle seg med samme PRaT og driv som SL. Skulle man ha "bedre" måtte man betale en god del mer.

Hanpinspillere er dj spillere. Technics SL er hifispillere i tillegg.

Dette er bare en komprimert forklaring, men håper det var litt oppklarende:)
image.jpg

Technics SL1200GAE.
HIFI og ikke DJ.
Pris: 35.000(?)

Sist redigert:

Sst

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2015
Antall liker
471
Stereophile gjorde en grundig test av Pioneer PLX-1000, som mange regner som den beste DJ-spilleren / SL1200-kopien på markedet. De konkluderte med at den var ca like bra. Morsom lesing, ikke minst for de som generelt er glad i direktedrevne spillere. Pioneer-spilleren koster ca 6500,-, så den er dyrere enn enn del andre SL1200-kopier på markedet.

Gramophone Dreams #3 | Stereophile.com

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.563
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Enig, og selv om motoren ikke helt kan sammenlignes så leverer Pioneer alltid kvalitet (japansk vs kinesisk). Så ønsker man seg en DD spiller til en rimelig penge, så kan PLX være veien. Men Reloop i de andre...nei takk;)

danelectro

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.08.2010
Antall liker
1.311
Enig, og selv om motoren ikke helt kan sammenlignes så leverer Pioneer alltid kvalitet (japansk vs kinesisk). ;)
Skjønner ikke helt resonnementet her. Pioneer-spilleren er bygd i Kina og etter hva eg kan se fra denne anmeldelsen er det ikke noe galt med motoren - "The new three-phase, brushless DC motor has more than twice the torque of the old Technics motor. Startup time is 0.3 second! (It was 0.7s for the Technics.)"

Har du testet spilleren selv?

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.563
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Det er spørs i hvilket perspektiv de tingene du ramser opp er viktig. Hifi eller DJ. Jeg vil si DJ. Det finnes for øvrig masse teknisk info om både DD motoren til Matsushita vs Hanpin. Det samme med spesifikasjoner på arm og armlager på SL.

Det jeg mente var at Pioneer uansett kvalitetssikrer og får spilleren laget etter sine spec. Det er ikke det at ting er gode eller dårlige om de blir laget i kina. Kina kan produsere topp produkter i alt fra biler, hifi til mobiler. Men krav spec fra oppdragsgiver er avgjørende. Pioneer har og brukt den samme motoren som alle de andre, men har gjort endel kvalitetsmessige grep som de andre ikke tok seg bryet med. Og slik har på en måte Pioneer alltid vært... ;)

danelectro

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.08.2010
Antall liker
1.311
Det er spørs i hvilket perspektiv de tingene du ramser opp er viktig. Hifi eller DJ. Jeg vil si DJ. Det finnes for øvrig masse teknisk info om både DD motoren til Matsushita vs Hanpin. Det samme med spesifikasjoner på arm og armlager på SL.

Det jeg mente var at Pioneer uansett kvalitetssikrer og får spilleren laget etter sine spec. Det er ikke det at ting er gode eller dårlige om de blir laget i kina. Kina kan produsere topp produkter i alt fra biler, hifi til mobiler. Men krav spec fra oppdragsgiver er avgjørende. Pioneer har og brukt den samme motoren som alle de andre, men har gjort endel kvalitetsmessige grep som de andre ikke tok seg bryet med. Og slik har på en måte Pioneer alltid vært... ;)
Joda, men jeg lurer fremdeles på hvilket grunnlag du har for å si at motoren på Pioneerspilleren er dårligere enn Technics sin. Her er altså en fyr som har testet de side ved side, og ganske grundig later det til, som har funnet at de i grunnen er jevnbyrdige. Man kan lese til øyet blir stort å vått, men ingenting slår "hands on" erfaringer

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.563
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Det er ikke min oppgave å overbevise deg om at DD-motoren er av en helt annen kvalitet enn Hanpin-motorer. Og tester bør alltid tas med en klype salt. Og hva gjelder Technics SL-1210mk2 og SL-1210M5G så påberoper jeg meg å vite litt mer om disse en mange andre;) Sov godt, og lykke til i jakten:)

Rocker

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
97
Sted
Sortland
Torget vurderinger
2
Takk for underholdende svar i tråden :)

Sist redigert: